Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

EMV, PMV eller honorarmodtager? (Konsulent-agtig bi-beskæftigelse)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Mar 23
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej med jer,

Jeg står og har opsagt min stilling ved en virksomhed på Fyn. De vil dog ikke helt slippe mig og de ting, jeg kan og har bidraget med til et meget bestemt system inden for virksomheden, og de har derfor bedt mig undersøge mulighederne for, at jeg kan hjælpe dem efterfølgende.
Det vil jeg naturligvis gerne, såfremt jeg kompenseres retfærdigt og det ikke kommer til trods for min nye arbejdsgiver.

Jeg har derfor, da jeg er helt ny i dette, brugt min fritid de sidste par dage på at undersøge mulighederne. Min opgave er derfor blevet at stille med nogle løsningsforslag til virksomheden, og kort fortalt ser jeg, at jeg opretter:

1) PMV
2) EMV
3) De udbetaler mig som honorarmodtager

Jeg skal, i fællesskab med virksomheden, beslutte hvor mange timer om året jeg og de, kan forvente der er arbejde til (Da det vil afspejle om det er et PMV eller et EMV der giver mest mening (Og også timeprisen jeg vil sætte da jeg under alle omstændigheder meget nemt kan forvente lige at kysse eller komme over 50.000 om året.)

Jeg var godt igang med alt dette, men så faldt jeg pludseligt over testen på SKATs side (selvstændig) der så anbefalede mig at gøre det som honoraransat, og det åbnede en helt ny verden. Og pludseligt faldt jeg også over indslag, der gjorde mig opmærksom på, at jeg skal passe meget på med ikke at "blot" at arbejde som lønmodtager eller honorarmodtager.

Så i bund og grund er mit spørgsmål følgende: Hvis jeg gerne vil, mod kompensation, hjælpe virksomheden med "konsulentbistand", der ikke er fast timelagt (men når de har behov, som de har jævnligt), hvordan gør jeg det nemmest? Og hvordan uden at bibringe risiko til mig selv og virksomheden? Eller er svaret bare "glem det, det sket ikke medmindre at...".

Jeg håber I vil hjælpe og tak på forhånd.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Har du været ansat og skal så efterfølgende til at fakturere noget af dit arbejde, så vil det givet af skat ses som lønmodtager arbejde og det lovligt, også for arbejdsgiver er at give det som løn (eller hvis engangs som honorar) faktura vil ikke være lovligt men værst for firmaet som hænger på en evt manglende skat for dig, mister momsfradraget og får en bod

Det rigtige er derfor nok KUN at du får det som løn - som så kan svinge efter timetallet og være større nogen måneder end andre

Se det vil arbejdsgiver sikkert undgå, og så må arbejdsgiver jo hænge på din skat og miste momsfradrag osv - For dig sker der ikke noget, så længe du ikke tager en masse fradrag i indtægten, som lønmodtagere ikke ville have - bytter befordringsfradrag ud med langt højere fradrag for kørsel i egen bil til kunde osv - for det vil formentlig blive forkastet sammen med andre at den type fradrag, men:

Holder du dig fra den type fradrag og ellers angiver dit overskud til skat i PMV eller EMV, og betaler din skat, ,så sker der ikke dig noget i personlig virksomhed. I ApS kunne det give tripple skat

Det samme med momsfradrag hvis du momsregistrerer dig - Ikke købe ting med momsfradrag som en ansat jo ikke kunne gøre - det vil være farligt når du forsætter for arbejdsgiveren med time fakturering - læs https://johnhannover.blogspot.com/2018/09/lnmodtager-eller-fakturere-som.html

PMV er som du ved kun hvis du er helt sikker på ikke at krydse 50 t omsætning på nogen 12 mdr - så registrer moms i fald du når 4000 kr per måned, eller gør det fra start - men igen - tag ikke en masse momsfradrag i det forhold

For arbejdsgiver er det lidt lettere, for PMV honorar skal indberettes på CVR nummer til skat, det skal det ikke hvis du er momsregistreret

Du har ikke risiko så længe det med fradrag og moms ikke misbruges og du betaler din skat. Arbejdsgiver får heller ikke normalt problem før du ikke betaler din skat og arbejdsgiver så hænger på den og opdages rent ud sagt, men det  er arbejdsgiveren der har risikoen

Den fjerner han lige som dit arbejde med regnskaber og udvidet selvangivelse (og problem med evt dagpenge osv som dog ikke er problem når du har job som du skriver) forsvinder, hvis I blot aftaler, at du får xxx kr i timen og du sender timeopgørelse til ham hver måned den 20 i måneden f.eks og arbejdsgiver så blot - helt som før betaler dig løn for de timer
Aftalen skal blot være - svingende arbejdstid

Risiko ekstra for arbejdsgiver er, at du, hvis du var funktionær, formentlig stadigt er det med samme opsigelser, for man kan ikke opsige og så forsætte lidt alligevel, uden som arbejdsgiver at kunne hænge på den gamle funktionærret

god vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Mar 23
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,

Tusind tak for dit hurtige svar. Jeg var netop, og er også fortsat, funktionæransat, og det er nemlig endnu en udfordring.

En af udfordringerne er dog, at virksomheden er af offentlig instans, og de har nogle rimeligt rigide faktureringssystemer, netop fordi der er så meget lovgivning. Det gør det også lidt kompliceret med ansættelse, da de jo i teorien bare kunne sige jeg var deltidsansat med varierende arbejdstider - det kan de åbenbart bare ikke. Men hvis der ikke er andre muligheder kan de små alligevel. ;)

Derudover kunne det dog egentligt også være lidt spændende at starte et firma da jeg også helt klart kan sælge mine ydelser til andre, og som jeg kan forstå på det, og som er i tråd med det link du sendte, så er det en rigtig stor faktor i at kunne argumentere for at være selvstændig frem for lønmodtager.

Men er det ellers at forstå som, at hvis jeg kun har en kunde, så ville en eller anden form for ansættelseskontrakt være ultimativt det bedste og mest sikre?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Lampeskygge:
Men er det ellers at forstå som, at hvis jeg kun har en kunde, så ville en eller anden form for ansættelseskontrakt være ultimativt det bedste og mest sikre

I den grad og med streg under ENDNU mere, når du rent faktisk forsætter for en arbejdsgiver du har arbejdet som lønmodtager for YEP.

Lampeskygge:
En af udfordringerne er dog, at virksomheden er af offentlig instans, og de har nogle rimeligt rigide faktureringssystemer
som jeg dog ville tro ikke stoppede regninger fra momsregistrerede - men sikkert fra ikke momsreg eller pvm som begge skal skatteindberettes


At det er en offentlig instans lyder dog i det mindste som, de BURDE kende reglerne, men - who knows :) 

Lampeskygge:
Det gør det også lidt kompliceret med ansættelse, da de jo i teorien bare kunne sige jeg var deltidsansat med varierende arbejdstider - det kan de åbenbart bare ikke. Men hvis der ikke er andre muligheder kan de små alligevel. ;)
  De har masser af deltidsansatte men med lidt eftertanke, så kunne dette nok løse kommunens og dine problemer, godt med en lille pris jo Fakturaservice til selvstændige eller kommende freelancere (factofly.com)

der bliver du ansat i princip så alle dine timer får du som løn med skattetræk og feriepenge osv - men de fakturerer så din arbejdsgiver / kommunen

Det er som jeg kender det. Det  er som en vikarservice hvor du bare har flere muligheder og er ude over alt, - du får løn og kommunen får faktura fra factofly med EAN og alt på plads, og vil ikke have besvær i regnskabsafd med OK

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Mar 23
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 19:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John,

Igen - mange tusind tak. Factofly kunne godt virke som en rigtig god mulighed.

En anden mulighed jeg leger med er at tage en god kammerat med på rejsen, og så lave et I/S (vi er begge klar over risici osv., han sidder selv ved en ved en virksomhed der har rigtig meget med lign. at gøre).

Og det tænker vi fordi, at det ca. 40% af det jeg skal lave for den gamle virksomhed - det kan han sådan set også lave lige så godt - og han kan i teorien også skaffe os en "kunde" mere.

Som jeg ser denne løsning, så er vi et lille firma på to, der hver især kan supplere hinanden og muligvis to kunder.

Og en anden vigtig ting i hele ligningen her er, at virksomheden ikke på noget som helst niveau kommer til at bestemme hvornår og hvordan opgaverne skal laves.

Hvad tænker du om det, ville det ikke også være en mulighed?

Jeg er bare lidt bange for, at det ikke bliver en mulighed at lave en ansættelseskontrakt ved virksomheden, der tilgodeser de idéer de, og jeg, har sammen. Og i bund og grund er det egentligt heller ikke pengene der er førsteprioritet hos mig og hvorfor, jeg gerne vil hjælpe min virksomhed. :)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Lampeskygge:
Og en anden vigtig ting i hele ligningen her er, at virksomheden ikke på noget som helst niveau kommer til at bestemme hvornår og hvordan opgaverne skal laves

Den forstår jeg nok ikke helt. Hvis ikke det ny I/S I vil stifte bestemmer hvor og hvornår opgaverne skal laves, hvem gør mon så?  HVIS det er noget der ligner lønmodtager arbejde, så skal det være løn med skattetræk

Jeg kan ikke se problemet i at lave en fleksibel ansættelsekontrakt der tilgodeser begges ønsker - det er da bare at i hver i sær skriver ned hvad I ønsker, og enten har I selv en der kan sætte det i kontrakt, eller i betaler lidt til en jurist for at lave den, det ville jeg gøre

I/S er ikke min kop te, heller ikke mellem venner - men husk så i alle fald en ejeraftale http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Lampeskygge:
Og en anden vigtig ting i hele ligningen her er, at virksomheden ikke på noget som helst niveau kommer til at bestemme hvornår og hvordan opgaverne skal laves

Den forstår jeg nok ikke helt. Hvis ikke det ny I/S I vil stifte bestemmer hvor og hvornår opgaverne skal laves, hvem gør mon så?  HVIS det er noget der ligner lønmodtager arbejde, så skal det være løn med skattetræk

Der tænkes formentligt på  at det i SKATs øjne kan tælle for at være selvstændig erhvervsvirksomhed fremfor et lønmodtagerforhold når vedkommende selv kan bestemme hvornår og hvordan arbejdet udføres. 

I forhold til SKAT spiller det ikke den store forskel om rolle om det er som selvstændigt eller som lønmodtager.  For virksomheden bliver det reelt kun et problem, hvis trådstarter ikke betaler sin skat OG hvis SKAT efterfølgende kan påvise, sat der reelt er tale om et lønmodtagerforhold. Omvendt for trådstarter har han så risikoen, hvis virksomheden ikke kan betale sit.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Cookie - John Hannover:
Lampeskygge:
Og en anden vigtig ting i hele ligningen her er, at virksomheden ikke på noget som helst niveau kommer til at bestemme hvornår og hvordan opgaverne skal laves

Den forstår jeg nok ikke helt. Hvis ikke det ny I/S I vil stifte bestemmer hvor og hvornår opgaverne skal laves, hvem gør mon så?  HVIS det er noget der ligner lønmodtager arbejde, så skal det være løn med skattetræk

Der tænkes formentligt på  at det i SKATs øjne kan tælle for at være selvstændig erhvervsvirksomhed fremfor et lønmodtagerforhold når vedkommende selv kan bestemme hvornår og hvordan arbejdet udføres. 

I forhold til SKAT spiller det ikke den store forskel om rolle om det er som selvstændigt eller som lønmodtager.  For virksomheden bliver det reelt kun et problem, hvis trådstarter ikke betaler sin skat OG hvis SKAT efterfølgende kan påvise, sat der reelt er tale om et lønmodtagerforhold. Omvendt for trådstarter har han så risikoen, hvis virksomheden ikke kan betale sit.

enig- det er derfor jeg skrev det med hvis det var lønmodtagerarbejde - men jeg forstår det som noget de indbyrdes selv aftaler, men det kan være galt. Det har i alle fald ikke betydning hvad der officielt er aftalt mellem de to parter, og som heller ikke med arbejdsgiver, det er de reelle forhold der tæller.

Enig i det ikke er problem i personlig virksomhed der betaler sin skat - dog med den vigtige tilføjelse, at jeg har set skat ændre kørepenge taget efter statens takst til arbejde til befordringsfradrag hvis arbejdet sås som lønmodtager + en masse problemer med ting købt med momsfradrag annulleres som moms og udgift, hvis det er ting man ikke kunne have købt som lønmodtager med fradrag. Hvad jeg faktisk ikke har set eller husker, er om man så bare får momsen retur for hele salget, og får det som alm skattepligtig indtægt, når betaleren som arbejdsgiver mister sit momsfradrag i de situationer

Kunne være sjovt at vide, hvis Skat kommer igennem med sagen med Wolt hvor deres klare signal efter dom er, at de generelt er lønmodtagere for langt de flestes vedkommende. Så bliver momsen vil annulleret hos Wolt for de momsregistrerede bude, og så må budene vel få den som indtægt frem for som salgsmoms ??

Derimod ville det være farlige i et ApS hvor lønmodtager arbejder slet ikke skal faktureres

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Mar 23
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Lier,

Tak for dit bidrag. Og ja, idéen er netop, at have så mange faktorer som muligt der påviser, at det altså er mig/min potentielle virksomhed, der har magten og beslutter, om en opgave er noget, jeg/vi vil udføre eller ej. Og så er det min tidligere arbejdsgiver, der må vurdere om de kan leve med det eller ej.

Derudover så tusind tak til jeres begges bidrag, det har givet mig rigtig meget at tænke over, og jeg tror, jeg har et afsæt der gør, jeg kan komme videre på den ene eller den anden måde nu. :) Jeg har heldigvis to uger mere til at komme frem til en god beslutning, så der skal lige tænkes lidt mere over tingene. :)
Side 1 ud af 1 (9 indlæg)