Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Import Kina (Told)

Side 3 ud af 4 (39 indlæg)
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Bingoleif

Hvordan har du det så med hele Qatar sagen?

Tilmeldt 13. Jul 13
Indlæg ialt: 510
Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja mit spørgsmål var off-topic. Men jeg synes stadigvæk godt at man kan spørge trådstarter om han har gjort sig nogle overvejelser inden han valgte at importere fra et diktatur.

Havde du f.eks. selv vejledt trådstarter om valg af transportform, hvis landet han påtænkte at importere fra var Rusland eller Nordkorea? Altså uden at have stillet spørgsmåltegn ved lempelighed? Nej vel? Og så bliver afstanden mellem off-topic og on-topic pludselig vældig kort.

Hvem dømmer? Jeg dømmer ikke men påpegede blot at trådstarter er i færd med at importere fra et diktatur. Men ja, jeg var nysgærrig om han havde gjort sig nogle overvejelser i den retning.

Du skriver "Som John skriver har samhandel med Kina flyttet millioner af kinesere ud af fattigdom så det er ikke sort/hvidt." Jo det netop det det er. Kina er et diktatur og det kan ingen samhandel ændre på. Når John skriver som han gør, så tror jeg at det skal det ses som et forsøg på at retfærdiggøre en samhandel som i grunden er forkert og de firmaer som gør det sætter profit over etik.

John skriver at samhandel gavner Kinas beholkning og det har han helt sikkert ret i. Men det styrker samtidigt et diktatur som ikke respekrer demokratisk fornuft i spørgsmålene omkring Spratley-øerne, Taiwan, Hong-Kong m.f.

Senest i dag har det kinesiske olieselskab China National Petroleum indgået aftale med at aftage olie fra Taliban kontrollerede områder i Afghanistan. Fedt, nu importerer trådstarter fra et land som køber billig olie fra Taliban, hvilket indirekte betyder at dem som køber tøj fra trådstarter støtter Taliban.

Jeg er godt klar over at globaliseringen har gjort at ingen kender hele forsyningskæden og jeg er godt klar over at den såkaldte demokratiske vestverdenen absolut heller ikke er fejlfri, men hvorfor støtte de mest åbenlyse diktaturer?

At jeg bjæffede i dag var lidt af en tlifældighed. Måske var det det med Taliban? Men jeg har i meget lang tid været forbryllet over alle brugere herinde som forholder sig helt ukritisk til import fra f.eks. Kina. Okay, måske giver det god mening hvis man importerer torturredskaber fra en af landets over 130 torturredskabsfabrikker.

Mit budskab er, at hver gang vi som forbruger/indkøber foretager et indkøb, så stemmer vi samtidigt om det er en demokratisk verden vi vil give videre til vores efterkommere.

Over and out.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

sirene:
Når John skriver som han gør, så tror jeg at det skal det ses som et forsøg på at retfærdiggøre en samhandel som i grunden er forkert og de firmaer som gør det sætter profit over etik.

John skriver at samhandel gavner Kinas beholkning og det har han helt sikkert ret i. Men det styrker samtidigt et diktatur som ikke respekrer demokratisk fornuft i spørgsmålene omkring Spratley-øerne, Taiwan, Hong-Kong m.f.

Nej det er nu ikke for at retfærdiggøre noget - Det er et aktivt valg - vi kunne som også skulle shoppe rundt ellers, da ikke så mange lande lever op til danske forhold - meget få i Afrika kunne vi handle det mindste med, mange i asien skulle udlukkes - arabiske lande, al vor olie osv

Det mener jeg faktisk godt den enkelte kan tage stilling til  og være imod og så undlade at handle der, men jeg mener vi skal meget længere ud i forhold til diktatorer, før jeg mener vi rent praktisk kan boycotte lande. Jeg erkender jeg vi have det mindre godt, hvis Kina en dag leger Rusland i forhold til Taiwan men  - jeg TROR måske faktisk, at eneste stopklods for Kina overtager Hong Kong mere end totalt og - Taiwan ligeså - er samhandlen. 

Jeg tror også selv modstandere af Kina, har været mere langmodige med olien fra Arabiske lande (virkeligt ikke demokratier og ligestilling - rend mig) og gassen fra Rusland - mens Kina nu er måske lidt lettere at sige nej til, fordi de ikke umiddelbart er eneste leverandør der er mulig.

Jeg køber personligt ikke nu som pensionist varer fra Kina hvis jeg kan få dem andre steder  også for at undgå CO2 tung transport - og jeg ville også hellere, hvis vi kunne holde økonomien kørende ved alene at handle med nogle ganske få lande.

SKULLE der være helt frie valg i Kina, så er jeg meget meget sikker på, at den nuværende ledelse ville blive valgt med et vildt overtal - også hvis vi forestillede os frie kontrollerede valg Kineserne ER overordnet meget tilfredse med ledelsen, langt mere end jeg oplever det i f.eks Indien og Bangladesh (og nej jeg har ikke talt med alle - men MANGE faktisk - spredt fra Duangong og shanghai over beijing og nanjan - og var selv overrasket

I øvrigt - ved jeg slet ikke om et land af Kinas størrelse, diversitet - land - by og kæmpebefolkning, kunne overgå til egentlig demokrati, uden en masse krige og ulykker, sådan lige på kort tid. På længere sigt, tror jeg de går den vej - men tro mig, jeg ved skam godt jeg kan tage fejl, for jeg ville nok have skrevet samme om samhandel med Rusland før feb sidste år.

Mine mange rejser i mange dele af Kina, over 20 år - har dog til nu overbevist mig om, at de ER på rette vej, markedsøkonomi styrer langt mere nu end for 30 år siden - og det er godt OG - jeg har ikke mødt ret mange menige kinesere (og jeg har faktisk talt med mange) der ikke faktisk er ret så godt tilfredse og føler sig lykkelige ved den udvikling de er inde i. Det gælder givet ikke muslimer i Tibet - er jeg helt med på

Godt nytår i alle fald
vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Jul 13
Indlæg ialt: 510
Skrevet kl. 19:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Kina styrer skam allerede Hong-Kong på samme måde som Putin styrede Medvedev. 50-års aftalen lovede indbyggerne i HK 50 år med stor autonomi, men det fik de bare ikke.

Godt nytår til dig også.

Mvh Søren

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:09
Hvor mange stjerner giver du? :

sirene:
Kina styrer skam allerede Hong-Kong på samme måde som Putin styrede Medvedev. 50-års aftalen lovede indbyggerne i HK 50 år med stor autonomi, men det fik de bare ikke.

I know - men - Har du været der - for det er ikke noget du som sådan mærker i det daglige fra f.eks 1990 til nu, netop fordi handel er det som i den grad driver landet,

Jeg er helt med på der er berettigede protester - og ganske mange af dem. Jeg har måske lidt sværere ved slet ikke at forstå den herskende ONE NATION politik som jo også i princip alle demokratiske lande følger - da både HK (overgivet som Britisk styreområde men del af Kina som hele tiden skulle retur) og Taiwan (frigjort ved regulær borgerkrig) jo var del af Kina, men jeg elsker langt fra Kinas diktatur. Jeg kan bare godt finde diktaturer der også overfor deres brede folkemasser er SÅ meget værre, og som leverer hovedparten af vor olie stadigt OG jeg tror vi gavner den store befolkning langt bedst, ved en kontrolleret samhandel, og det styrer ganske meget min indstilling.

Jeg har respekt for andre mener det var bedre at stoppe samhandel og frembringe et sammenbrud af diktaturet over en eller anden tidslinje

Brød Kina sammen og folk flygtede så ville sammenbrud af Sudan synes som helt lige meget i forhold til flygtninge og alt andet vi har af problemer.

Easy going - tiden arbejder for os

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

https://www.bt.dk/politik/anders-fogh-rasmussen-til-danske-virksomheder-traek-jer-ud-af-kina

Tilmeldt 26. May 12
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 14:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Prøv at forholde dig til min argumentation vedr. Kina, frem for at skyde mig alt mulig i skoene andet i skoene! 

Det er mig en gåde hvordan din artikel om Anders Fogh Rasmussen har nogen som helst relevans for de uhyrlige forhold i Kina.  Men i din lille indskrænkede virkelighed er sandheden åbenbart ilde hørt! 

Det næste bliver vel at du vil påstå at der overhoved ikke er nogle problemer ved at samhandle med Kina. 

Tilmeldt 26. May 12
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Den er relevant for at kunne vurdere din kilde. AFR løj for folketinget så hvorfor skulle jeg lytte til ham ift. Kina. Jeg aner ikke hvilken agenda han har. Jeg siger ikke at det er problemfrit at samhandle med Kina, men skal alle lande vi handler med have samme standarder som os, bliver det ikke mange lande vi kan handle med. Tror det bliver din verden som bliver indskrænket.

Husk at tale pænt til folk. Især dem du er uenige med.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 15:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

bingoleif:
Husk at tale pænt til folk. Især dem du er uenige med.

Sjovt det kommer fra dig - Du havde da ellers travlt med at nedgøre min person i dit indlæg - Mig bekendt kender vi ikke hianden ergo kan du ikke udtrale dig!  Forskellen er nok bare at jeg har en vis moder, imodsætning til dig!  

bingoleif:
men skal alle lande vi handler med have samme standarder som os, bliver det ikke mange lande vi kan handle med. Tror det bliver din verden som bliver indskrænket.

Gad vide om du har samme holdning til samhandel med lande som Rusland, Qatar eller Nordkorea?  

Side 3 ud af 4 (39 indlæg)