Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konkurs med privat gæld

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 23. Dec 22
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle.

Min kone og jeg er ved at købe os ind i driftselskab (10% ekerskab) og stifter derfor et Holdingselskab.
Der er i forvejen 9 andre partnere i selskabet som også ejer 10%.
Vi giver 1.300.000 for anparten og forventer afkast på 250.000-350.000 om året.
De 1.300.000 optages som lån i vores friværdi.

Lad os sige vi optjener 600.000 i udbytte de næste og så giver driftselskabet konkurs.
Nu står jeg med 1.300.000 millioner i gæld og et optjent udbytte i holdingselskabet på 1.300.000.

Skal jeg så først betale skat af de 600.000 hvorefter jeg kan afdrage på gælden?
Eller kan jeg afdrage de 600.000 til den private gæld inden beskatning?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47196
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:28

Din private gæld på 1,3 mio kan jeg ikke lige se hænge sammen med evt konkurs, men dit afdrag er aldrig skattefradrag  det er renter men jo ikke afdrag nogensinde - men det lyder nu ikke sandsynligt, at du samme år kan få 600.000 kr i udbyttet (det forudsætter jo alt andet lig, at der med 9 andre ejere skal være 6 mio i beskattet overskud først, og mon I har overskud på ca 7,5 mio det ene år for så at gå konkurs det andet pr

vh John Hannover

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 18:57

Der er flere elementer. De 1,3 mio indskudt kan hvis det gøres rigtigt (spørg revisor) give 27% fradrag hvis det går konkurs.

Jeg ville helt givet stifte selskabet for tæt på ApS minimum eller A/S minimum og så indskyde et konvertibelt lån. Dette konvertible lån kan du tage ud skattefrit når der er andre penge i selskabet, og i så tilfælde ville de 600000kr (op til 800.000 for A/S og 1,260 mio kr for ApS) trækkes ud skattefrit hvis driftselskabet giver udbytte.

Du kan reducere din personlige risiko ekstremt meget ved ikke at binde for mange kontante midler i aktie/anparts kapital.

Hvis du betaler af på et konvertibelt lån skal du ikke betale skat først, medens du skal betale 27%/42% hvis du tager det ud som udbytte!

Tilmeldt 23. Dec 22
Skrevet kl. 18:58

Tak for hurtigt svar John. De 600.000 var også opsparret udbytte over 2 år (det er ca. den historiske case). Men dvs. de 1.300.000 vi skyder ind i anparten er væk uden noget fradrag hvis driftselskbat skulle gå konkurs? Det er usandsynlig men selvfølgelig et scenarie vi er nødt til at tænke ind. Altså vi vil stå med gæld på 1.300.000 og et udbytte på 600.000 som vi så skal betale 42% skat af? 

Tilmeldt 23. Dec 22
Skrevet kl. 21:13

Mange tak Broncofan. Det var særligt det sidste jeg var i tvivl om. Lad os sige Driftselskabet giver 300.000 efter selskabssakt det første år. Dem kan man så afdraglånet inden man skal betale yderligere skat? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:44

HoldingKongen:

Mange tak Broncofan. Det var særligt det sidste jeg var i tvivl om. Lad os sige Driftselskabet giver 300.000 efter selskabssakt det første år. Dem kan man så afdrag på lånet inden man skal betale yderligere skat? 

Du betaler selskabskat 22% og så personligt 27-42% udbytteskat = først 22 og så 42% af langt største delen af resten = topskat af dit udbytte fra selskabet - og det du SÅ har i lommen kan du afdrage med eller bruge på øl vin og hornmusik - men de 300.000 kr vil være beskattet med 22% selskabskat og udbytteskat og har intet at gøre ned dit afdrag op evt lån

Bronco taler om konvertibelt og det KAN give fradrag for evt tab, det er forskellen alene, men . konvertibler kan også give større skat, da nye styringssignanler og domme viser man beskattes af en evt  gevinst i selskabets værdi når man konverterer, så der er idag en klar risiko + I skal indbygge det i selskabets vedtægter fra start  det er ikke noget man bare gør - og har ikke betydning for 22+ 27/42% skat af udbyttet - som du SÅ jo har som dine egne beskattede penge og kan afdrage på det private lån du tale om

Afdrag giver aldrig nogen form for skattefradrag  kun renter evt

Ud over alt dette - er ejeraftalen helt afgørende for spilleregler og om I kan komme ud igen hvis i vil

vh John Hannover

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:47

HoldingKongen:

Tak for hurtigt svar John. De 600.000 var også opsparret udbytte over 2 år (det er ca. den historiske case). Men dvs. de 1.300.000 vi skyder ind i anparten er væk uden noget fradrag hvis driftselskbat skulle gå konkurs? Det er usandsynlig men selvfølgelig et scenarie vi er nødt til at tænke ind. Altså vi vil stå med gæld på 1.300.000 og et udbytte på 600.000 som vi så skal betale 42% skat af? 

ja 27% af de første ca 60 t og 42% af resten ja - og det har ikke indflydelse på afdrag overhovedet. De giver aldrig skattefradrag (helt som hvis du har lån i huset til alt andet) Kun rente udgifter giver fradrag - så du er af ned først 22% selskabskat og så 42% = topskat af den del af selskabets overskud du kan anvende til afdrag

Konvertibelt lån kan overvejes, men det er både noget der koster ekstra skat hvis selskabet går godt og stiger i indre værdi, dels noget der skal indbygges i vedtæger mm fra start https://johnhannover.blogspot.dk/2018/02/konvertibelt-lan-til-selskab-fra-ejer.html 

vh John Hannover

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:22

BroncofanDK:

eg ville helt givet stifte selskabet for tæt på ApS minimum eller A/S minimum og så indskyde et konvertibelt lån. Dette konvertible lån kan du tage ud skattefrit når der er andre penge i selskabet, og i så tilfælde ville de 600000kr (op til 800.000 for A/S og 1,260 mio kr for ApS) trækkes ud skattefrit hvis driftselskabet giver udbytte.

Du kan reducere din personlige risiko ekstremt meget ved ikke at binde for mange kontante midler i aktie/anparts kapital.

dels kræver det jo, at de 9 andre er med på, at man IKKE indskyder kapital men i hovedsagen låner selskabet - 
Dels skal man huske, at der er den krølle (styringssignal og domme) hvor hvis man IKKE konverterer så beskattes man af den fordel man gav selskabet (uden at får pengene) men ja - man kan så få fradrag for tabet
Det forudsætter bare de andre 9 er med frem for at forvente at man indskyder de 1.3 mio som trådstarter vil finansiere via privat lån i huset

Men enig i, at HVIS alle er enige, og konvertibler bygges ind i vedtægter mm - så kan det være en løsning på muligt fradrag til aktieskat værdi - mod risiko for øget skat hvis selskabets værdi er øget når man tager penge tilbage og ikke konverterer. Det kræver i alle fald at få de 9 andre med på at selskabet får kapital på 40.000 kr hvilket jo er langt mindre end de forventede 10 x 600.000 kr eller 6 mio kapital 

OM kapitalen betyder noget eller ikke- aner jeg ikke - men jeg tror det er op ad bakke at få aftalt konvertibelt lån på 596.000 kr og 4.000 kr indskud per 10 ejere ,i sådan et projekt - det vil generelt bryde hele ideen om solidarisk hæftelse, men kan selskabet nøjes med 40 t kapital - så kan man jo høre de andre - om alle skal indskyde 4000 per mand og indlåne 596.000 kr konvertibelt - med risiko for stor skat hvis man vælger ikke at konvertere  mod fradrag for evt tab som aktieskat

vh John Hannover

Tilmeldt 17. Dec 07
Skrevet kl. 16:38

Cookie - John Hannover:

BroncofanDK:

eg ville helt givet stifte selskabet for tæt på ApS minimum eller A/S minimum og så indskyde et konvertibelt lån. Dette konvertible lån kan du tage ud skattefrit når der er andre penge i selskabet, og i så tilfælde ville de 600000kr (op til 800.000 for A/S og 1,260 mio kr for ApS) trækkes ud skattefrit hvis driftselskabet giver udbytte.

dels kræver det jo, at de 9 andre er med på, at man IKKE indskyder kapital men i hovedsagen låner selskabet - 
Dels skal man huske, at der er den krølle (styringssignal og domme) hvor hvis man IKKE konverterer så beskattes man af den fordel man gav selskabet (uden at får pengene) men ja - man kan så få fradrag for tabet
Det forudsætter bare de andre 9 er med frem for at forvente at man indskyder de 1.3 mio som trådstarter vil finansiere via privat lån i huset

Men enig i, at HVIS alle er enige, og konvertibler bygges ind i vedtægter mm - så kan det være en løsning på muligt fradrag til aktieskat værdi - mod risiko for øget skat hvis selskabets værdi er øget når man tager penge tilbage og ikke konverterer. Det kræver i alle fald at få de 9 andre med på at selskabet får kapital på 40.000 kr hvilket jo er langt mindre end de forventede 10 x 600.000 kr eller 6 mio kapital 

OM kapitalen betyder noget eller ikke- aner jeg ikke - men jeg tror det er op ad bakke at få aftalt konvertibelt lån på 596.000 kr og 4.000 kr indskud per 10 ejere ,i sådan et projekt - det vil generelt bryde hele ideen om solidarisk hæftelse, men kan selskabet nøjes med 40 t kapital - så kan man jo høre de andre - om alle skal indskyde 4000 per mand og indlåne 596.000 kr konvertibelt - med risiko for stor skat hvis man vælger ikke at konvertere  mod fradrag for evt tab som aktieskat

vh John Hannover

John, du har vist misset at trådstarter vil etablere et holdingselskab der skal investeret i et driftselskab med 9 andre. Disse 9 andre har ingen interesse eller andel I om de 1,3 mio som holdingselskabet har at investere kommer fra indskud + lån eller kun fra indskud.

Driftselskabet skal jo ikke have noget konvertibelt lån - trådstarter låner bare holdingselskabet penge til at købe anparter for - penge som trådstarter så kan få tilbage uden at skulle betale yderligere skat!

Partnerne bør være langt mere interesserede i trådstarters og konens forhold ved skilsmisse eller død af en af parterne, og trådstarter bør gøre sig fuldstændig klart med sin ægtefælle hvad der evt sker - en skal have beslutningsmyndighed over den anden - Jacob Tøjner har en youtube serie der er værd at se.

Holdingselskabet er en juridisk person, trådstarter en anden og driftselskabet en tredje.

Jeg skal ikke udtale mig om styresignaler fra Skat - det må trådstarter få fra rådgivere der kan gå i dybden, men du må da meget gerne pege til styresignalerne da det er noget nyt, som specifikt er i modstrid med hvad der for relativt nyligt var anbefalingen fra mange revisorer og advokater. Du kan i vid udstrækning vælge om du vil opskrive anpartskapitalen i et holdingselskab, så der skal vel nogle meget specifikke signaler til før du ikke blot kan holde værdien på pari indtil lånbet er tilbagebatalt.

Jeg kan ikke se nogen som helst fornuftig grund til at låne et eget selskab beskattrede midler på ubestemt tid for så at trække midler ud som du skal betale yderligere 27%42% skat af før du kan få dem ud.

Tilmeldt 17. Dec 07
Skrevet kl. 17:18

HoldingKongen:

Mange tak Broncofan. Det var særligt det sidste jeg var i tvivl om. Lad os sige Driftselskabet giver 300.000 efter selskabssakt det første år. Dem kan man så afdraglånet inden man skal betale yderligere skat? 

De 300000kr som driftselskabet giver i  - antaget jeres andel af  - overskud. Jeg antager at driftselskabet så udlodder overskud til holdingselskaber for samtlige partnere

De 300000kr som jeres holding får kan I bruge skattefrit til at afdrage gæld til jer personligt. Indskyder I 1,3 mio som anpartskapital så kan i først få den kapital ud når firmaet lukkes eller sælges, og alt hvad I trækker ud skal der betales aktieskat af. 

Hvis Holdingselskabet er skabt med 40000kr + 1260000kr i lån (enten konvertibelt eller ej) så må holdingselskabet betale gæld til jer tilbage uden skat.

Hvis firmaet går konkurs uden at kunne betale jer tilbage, så er I bedst stillet ved at bare indskyde 1300000 som anpartskapital, og hvis firmaet går godt er det simpleste og bedste at etablere Holding for 40000kr og låne holdning forskellen.

Konvertibelt lån er en mellemløsning hvor du har en ret til at veksle lån til anparter - men det er mere juridisk kompliceret og Skat er langt mere interesseret i at fortolke ting så tab er uden fradrag end med fradrag, og det er vigtigt at I får ordentlig rådgivning om det da fejl kan have en skatteteffekt på mindst 27% af 1260000kr.

I kommer til at betale ca 500000kr ekstra i skat (medens virksomheden eksisterere) hvis I indskyder de 1,3 som anpartskapital/driftskapital i stedet for at indskyde de 40000kr og skabe driftskapitalen fra udbytte.

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)