Jeg skal til at igennem oprettelsen af mit første selskab. I den forbindelse er der nogle gebyrer osv, der skal betales. Hvordan og hvorledes skal disse betales (virksomhed/privat). Jeg tænker primært på omkostninger ved stiftelse af erhvervskonto og gebyr til Erhvervs- og selskabsstyrelsen?
Skal de trækkes ud af virksomhedskapitalen, eller skal de lægges privat ved siden af?
Jeg skal til at igennem oprettelsen af mit første selskab. I den forbindelse er der nogle gebyrer osv, der skal betales. Hvordan og hvorledes skal disse betales (virksomhed/privat). Jeg tænker primært på omkostninger ved stiftelse af erhvervskonto og gebyr til Erhvervs- og selskabsstyrelsen?
Skal de trækkes ud af virksomhedskapitalen, eller skal de lægges privat ved siden af?
Selskabskapitalen kommer til at udgøre 40tkr.
Hvis selskabet skal betale stiftelsen så skal det fremgå af vedtægter og stiftelsesdokument. Det gør dog ikke den vilde forskel, for der er ikke fradrag for stiftelsen overhovedet (dog er der momsfradrag hvis du har betalt advokat med moms) Selv beløbet skal, hvis det er vedtaget selskabet betaler, lægges til resultat til skat igen
Banken betaler selskabet med kapitalen MEN - igen der er IKKE fradrag for bankens års/månedsgebyr - SKAT ser det som formuesfærenhttps://johnhannover.blogspot.com/2021/09/bankers-gebyr-for-erhvervskonto-ikke.html = du bogfører som udgift men skal lægge beløbet til igen i dit resultat, når du angiver resultat til skat. Det er det som hedder skattereguleringer som er meget vigtige at få korrekt
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Tak for svarene. Selskabet er nu oprettet gennem advokat, der overfører 40.000 minus udgifter til banken, når der er styr på dét.
Nu sidder jeg så og forsøger at få styr på bogføringen af det hele. Det er primært selskabskapitalen, jeg er i tvivl om, hvordan skal bogføres.
De 40 tkr er indbetalt fra min private konto til advokatens klientkonto.
I dinero, hvordan bogføres dette? Og når denne del er på plads, så tænker jeg helt klart, at der kommer yderlige spørgsmål i forhold til gebyrerne fra bank og Erhvervsstyrelsen.
det bogføres som selskabskapital i status egenkapital mod bank når pengene går ind der
Hvis selskabet betaler stiftelsen (advokaten og selskabsstyrelsen) så skal det fremgå¨af vedtægter og så bogføres det som udgift under IKKE FRADRAGS berettiget gebyr Det mener jeg ikke der er speciel konto til i Dinero, så du skal selv lægge alle omkostninger til stiftelsen til dit resultat til skat, da der ikke er fradrag for omkostninger til stiftelsen (dog for momsen) - ganske som der f.eks ikke er fradrag for dit års/månedsgebyr til erhverskonto i bank https://johnhannover.blogspot.com/2021/09/bankers-gebyr-for-erhvervskonto-ikke.html og en del andre "udgifter". Det skal du sætte dig ind i eller bruge en online bogholder Du kan se mere end 70 fradrags skatteforhold mm i letlæst e-bog https://jh-e-books.blogspot.com/2021/12/fradrag-2022-virksomhedens-vigtigste.html
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Jeg fandt denne på Dinerohttps://dinero.dk/support/anpartskapital - hvor jeg tænker, at mulighed nummer 2 er den rigtige. Kan du eller andre bekræfte, at det er den rigtige måde at gøre det hele på? Især tænker jeg på denne tekst:
"Bemærk – bogføring af selskabskapital har ikke indflydelse på dit resultat, dvs. du vil ikke kunne se beløbet på dit indtægts overblik i Dinero. Bogføring af selskabskapital er alene en postering, der figurerer i din balance, og du vil derfor kun kunne se eventuelle omkostninger der har været i forbindelse med indbetalingen på dit overblik."
Jeg forsøgte at gøre det, men som udgangspunkt, kan jeg ikke se momsen for advokat figurere i mit overblik.
Beklager alle de opfølgende spørgsmål, men jeg vil jo allerhelst gøre det rigtigt fra start uden at skulle igennem dyre revisorer :)
Tak, men jeg forventer kraftigt, at det kun er de indledende posteringer, der skal hjælp til. Når det hele kører, så forventer jeg, at der kun bliver sendt 1-2 fakturaer om måneden, og kun bliver lavet "simple" køb, der helst ikke skulle volde de store problemer.
Så med lidt hjælp her på Amino håber jeg da, at jeg kan komme igennem opstartsfasen uden de store problemer :)
Så med lidt hjælp her på Amino håber jeg da, at jeg kan komme igennem opstartsfasen uden de store problemer :)
fromt håb vil jeg sige. Du ser problemet med moms og advokat - husker du at selve beløbet + gebyr til EOS ikke er en udgift der nedsætter dit resultat heller ( men moms skal ses) og husker du - bare som eksempel, at bankgebyr erhvervskonto ikke er en udgift til skattefradrag og ikke må nedsætte resultat til skat - og husker du lovpligtig arbejdsskadeforsikring for dig selv som direktør uanset løn og omsætning og meget meget mere
Dine få fakturaer må ikke gerne betyde, at du faktisk fakturerer noget som skat mener er lønmodtagerarbejde du her bare fakturerer fra et ApS, så er skat over 100% af beløbet som ulovlig udlodning - der er mange ting der KAN gå rigtigt galt - selv i ApS
Jeg ville betale for en gennemgang inden moms og slut regnskab
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER