Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af månedens salg

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 9. Feb 20
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Søger gode idéer til hvordan jeg skal bogføre månedens salg.

Langt de fleste af vores salg foregår gennem en on-line bookingplatform med kort eller Mobilepay, hvor betalingerne går direkte til vores konto,
via Clearhouse og Mobilepay. Jeg kan løbende følge med, men modtager først den endelige opgørelse fra bookingplatformen når måneden er gået, og vil derfor helst vente på dette før jeg bogfører det samlede salg.
Samtidig vil jeg gerne kunne afstemme banken lidt oftere, især fordi betalinger fra Clearhouse ikke nødvendigvis følger måneden men kan dække flere dage hen over et månedsskifte.
Desuden er det lige det med transaktionsgebyret som Clearhouse trækker inden udbetaling. Det skal jeg jo også have bogført på en eller anden måde.

Jeg bruger Billy, og de har en udmærket forklaring på at bogføre dagens salg og så afstemme når betalingerne ruller ind. Mit problem er lidt det omvendte, da betalingerne kommer før oversigten over månedens salg.

Det må være noget med nogle beholdningskonti i kontoplanen, men jeg kan ikke lige se lyset.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår ikke som sådan helt hvorfor du ikke kender salget. Du skal vel lave en faktura for hvert salg som udgangspunkt - på den da du laver salget/giver ydelsen/varen  inkl moms osv.

Du kan ikke (må ikke) bogføre dit salg ved hjælp af Mobilepay eller clearhaus alene - du skal enten have en specificeret afregning fra platformen med de enkelte salg med dato og moms - i form af fuld afregningsbilag som skal indeholde helt samme som hvis du fakturerede og som kræver en fast aftale eller - du skal fakturere salg for salg

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Feb 20
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kender salget dag for dag, og det samlede salg for hele måneden når jeg modtager afregningsbilaget fra platformen.

Platformen opsummerer løbende de salg der har været og dermed har jeg fulde salg dokumenteret når måneden er gået og har hidtil brugt platformens afregningsbilag til at udstede en samlet faktura til denne. Den praksis har fungeret fint, da vi fra platformen fik hele betalingen ved månedsafslutning.

Nu får vi løbende betalinger fra Clearhouse og Mobilepay efter vi har fået vores egne aftaler med disse, men stadig afregningsbilag fra bookingplatformen.

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 19:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan oprette 2 balancekonti for Clearhouse og Mobilepay og løbende bogføre de indgående betalinger. Dette påvirker ikke dit resultat og gør at du kan afstemme din bank.

Når du så bogfører afregningsbilaget bruger du de 2 nye konti som modkonto i stedet for banken.

Du bør overveje at bogføre afregningsbilaget manuelt i stedet for at oprette en faktura.

Tilmeldt 9. Feb 20
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 19:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Karsten.

Hvis jeg har forstået dig rigtigt så skal jeg oprette 2 nye konti under Aktiver.

Når jeg modtager betaling: Debet bank, kredit Clearhouse eller Mobilepay.

Når jeg bogfører afregningsbilaget: Kredit Salg, debet Clearhouse eller Mobilepay?

Hvordan så med Clearhouse gebyret? Det er trukket inden jeg får pengene og fremgår ikke afregningsbilaget.

Hvad er fordelen ved at bogføre afregningsbilaget manuelt?

Tilmeldt 27. Jun 22
Indlæg ialt: 254
Skrevet kl. 20:27
Hvor mange stjerner giver du? :

sblar:

Hvis jeg har forstået dig rigtigt så skal jeg oprette 2 nye konti under Aktiver.

Når jeg modtager betaling: Debet bank, kredit Clearhouse eller Mobilepay.

Når jeg bogfører afregningsbilaget: Kredit Salg, debet Clearhouse eller Mobilepay?

Korrekt, du kan oprette dem sammen med din bank og kasse.

sblar:
Hvordan så med Clearhouse gebyret? Det er trukket inden jeg får pengene og fremgår ikke afregningsbilaget.

Du må spørge clearhouse eller bookingselskabet efter et bilag som dokumentation. Du skal jo have et eller andet som du kan bogføre efter og bruge som dokumentation over for skat.

sblar:
Hvad er fordelen ved at bogføre afregningsbilaget manuelt?

Nu kan jeg jo ikke andet end at gætte, da jeg ikke kender dit setup eller dine bilag, men normalt er bogføring af et afregningsbilag mere komplekst end bare en faktura. Dit afregningsbilag er formentlig dokumentationen for salgene på sammen måde som en rapport fra et kasseapparat.

For mig ville det være mere naturligt at oprette en kassekladde og bogføre alt vedrørende den månedlige opgørelse samlet.

Men hvis bookingselskabet skal have en faktura er det som det bør være.

Tilmeldt 9. Feb 20
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak igen Karsten. Dine, og John Hannovers, svar har været til stor hjælp men har også givet mig lidt kolde fødder mht afregningsbilaget som måske ikke opfylder kravene helt. Skal det f.eks. detaljeret beskrive de enkelte salg, eller er det nok at kundernes indbetalinger på deres konto i bookingsystemet er listet med navn, dato og beløb uden at forholde sig til hvilke ydelser indbetalingerne skal bruges på (systemet er bygget på den måde at kunderne kan booke forskellige ydelser hvis de har penge på deres konto)? 

Jeg får udbetalingsbilag fra Clearhouse hvor gebyret fremgår, men afstemningen mellem afregningsbilaget, som ikke tager højde for betalingsgebyr, og det faktiske beløb der indgår, volder mig forståelsesproblemer.

Jeg ville gerne kunne klare det hele selv, men jeg er vist nødt til at kaste håndklædet i ringen og tage en snak med en revisor.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

sblar:
Skal det f.eks. detaljeret beskrive de enkelte salg, eller er det nok at kundernes indbetalinger på deres konto i bookingsystemet er listet med navn, dato og beløb uden at forholde sig til hvilke ydelser indbetalingerne skal bruges på (systemet er bygget på den måde at kunderne kan booke forskellige ydelser hvis de har penge på deres konto)?

Det enkelte salg skal indeholde navn og adresse på køberen som jo er den der betaler dig + beløbet + relevant moms (dansk, reverse charge, osv)
Der må godt blot stå ydelse eller xxx service uden specificering af hvilken ydelse - men du skal kunne identificere den enkelte kunde efter reglerne for afregningsbilag som du vist fik- men får her igen i alle fald http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/faktura-krav-til-faktura.html 

Du bogfører kundens betaling mod udestående (eller direkte på bank hvis betaling sker samme dag som faktura/afregningsbilag) og når du ser gebyrer fra clearhaus så bogfører du dem blot på konto for betalingsgebyr mod bank men du skal få en opsætning, hvor du har det helt løbende, så banken altid stemmer når du har bogført, ellers skrider det for dig og giver problem ved en kontrol- Det er nok bare at lade en bogholder / revisor online lave din opsætning så du ved hvordan du gør

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Feb 20
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 15:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige et par mere:

Er der virkelig krav om adresse på privat køber?

Lad os sige at jeg sælger ydelser for kr. 10.000, og Clearhouse tager kr. 49 i gebyr og udbetaler 9.951. Jeg bogfører 9.951 på balancekontoen for Clearhouse og 49 på Gebyrer, men hvordan skal jeg så bogføre de 10.000 som står på afregningsbilaget fra platformen? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det ER krav og fremgår også af alt det materiale du har fået - Du får ikke andre svar hvis det skal være korrekt svar - Navn og adresse er fuldt krav og ellers kan skat forkaste hele regnskabet-  du kan måske ikke en gang vise i hvilket land køber reelt bor måske og så er din moms helt gal oveni - Du får let 25% momsopkrævning på alt dit salg så + en grim bod hvis du får en kontrol

OM du overhovedet kan bruge det afregningsbilag er tvivlsomt - her er kravene:

De nævnte bestemmelser giver mulighed for, at faktureringspligten på visse betingelser kan anses for opfyldt, hvor det er den registrerede kunde, der på leverandørens vegne udsteder et afregningsbilag - her er betingelserne - fra SKAT https://skat.dk/data.aspx?oid=2068789 

  • Det er en betingelse, at afregningsbilaget opfylder kravene til en fuld faktura, og at der på afregningsbilaget herudover anføres "selvfakturering" eller "self-billing" samt købers registreringsnummer
  • der forinden leveringen er en aftale mellem leverandøren og kunden, hvor der er fastlagt en fremgangsmåde, hvorefter leverandøren af varerne eller tjenesteydelserne godkender hver enkelt faktura (afregningsbilag).

Og her er krav til fuld faktura

En fuld faktura skal indeholde

  • udstedelsesdato (fakturadato)
  • fortløbende nummer, der bygger på én eller flere serier, og som identificerer fakturaen
  • sælgers momsregistreringsnummer (cvr-nr. eller SE-nr.)
  • sælgers navn og adresse
  • købers navn og adresse
  • mængden og arten af de leverede varer eller omfanget og arten af de leverede ydelser
  • den dato, hvor levering af varerne eller ydelserne foretages eller afsluttes, forudsat en sådan dato er forskellig fra fakturaens udstedelsesdato (fakturadato)
  • momsgrundlaget, pris pr. enhed uden afgift, eventuelle prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed
  • gældende momssats
  • det momsbeløb, der skal betales.

Du vil se, at "gør det selv kan være ret dyrt" hvis man ikke kan tingene. du skal kunne identificere hver køber (hvis ikke du er fysisk butik og bruger skattegodkendt kasseapparat der afstemmes hver dag.

Jeg opgiver at svare mere og håber andre så kan hjælpe dig 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)