Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En proff i marken

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 00:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle aminoer..

Jeg er en af dem der suger viden til mig herinde, både når vi snakker web og detailhandel da vi har en webshop, og udvidede til fysisk forretning.

Vi valgte at gå uden om de store kæder og selv 100% vil have indflydelse på hvilke mærker vi fører - vi bliver nok betegnet som en special butik. Men vi er så til gengæld også rendt ind i alle de start problemer man overhovedet kan, og overvejer om vi skal lukke butikken grundet dårlig økonomi og en masse beslutninger er truffet med hovedet under armen.

Når jeg så ser et program som "Kniven for struben" med Bo Bech der vender restaurationers netur til succes, så ville jeg ønske der var hjælp at hente hos nogle af de garvede indenfor erhvervslivet, og sjovt nok tænker jeg tit på Martin Thorborg.

Sidste år var jeg til et foredrag med ham i Aalborg, og det var en fornøjelse at høre om erfaringer - gode som dårlige, og man føler at man får et frisk pust og tænker " Nu går jeg fandeme ud og sparker røv" !! 

Har aldrig undersøgt om der findes "konsulenter" der hjælper personer som os der sidder med røven i vandskorpen for at sige det lige ud, men lige lidt hjælper det jo når man skal betale denne konsulent en bondegård for at hjælpe en - hvis kassekreditten er trukket op til max og kreditorerne står i kø, så er der jo slet ikke penge til at betale hjælpen med.

Hvad siger i derude der har oplevet at stå i l... til halsen, og ikke vidst hvad i skulle gøre med jeres firma - fik i vendt det til en nogenlunde stabil forretning, og hvordan gjorde i det?

Finkena

Fra Herning
Tilmeldt 20. Nov 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 07:36

Kære Finkena,

Det er vel også en af grundene til, at vi er her  - at "suge viden", men i lige så høj grad for at give erfaringer. For nogle af de problemstillinger, du lige nu arbejder med, har jeg været igennem. Men lad mig lige starte med at pointere, at da jeg ikke kender noget til hele din aktuelle situation (og egentligt heller ikke ønsker at spørge ind til den), så er det jo ikke sikkert, at de samme handlinger vil virke for dig, som de gjorde det for mig. Sådan, nu er vi gennem ansvarsfralæggelse og alt muligt...so here goes.

Som jeg ser det, er den reelle fare (hvis du selv står med det hele) at komme ind i den negative spiral, der hedder "svigtende salg giver økonomiske problemer - økonomiske problemer giver dårligt humør og manglende lyst - dårligt humør og manglende lyst giver svigtende salg - svigtende salg giver.....". Osv. Hvis man som sælger ikke er i topform, så kan kunderne lynhurtigt høre og mærke det, og så kan man ikke "brænde igennem". Godt nok har du en web-shop som det ene ben, men du er stadigvæk afhængig af at smile til kunderne i din fysiske butik. Og så er din egen mentale sundhed MINDST lige så vigtig, især hvis du har en familie, der er afhængig af dig. For nede for bunden af førnævnte spiral, der ligger der en depression og venter.

For at få vendt skuden hyrede jeg en coach i et tre-måneders forløb (Kenneth Lindskov, www.logicminds.dk - rigtig dygtig fyr, som dog lige nu er ved at dreje sin virksomhed mere ind på hardcore HR og forretningsudvikling). Men, en coach som sparkede mig lige dér, hvor jeg er højest, når jeg plukker jordbær. Startende med 360 gr. analyse, DISC og meget mere. MEN - vigtigst af alt gav han mig værktøjer og spark til at komme i gang igen. På det tidspunkt sad jeg med en fornemmelse af "buhuu, hvor er det synd for mig". Men gu' er det ej. Jeg har selv valgt det her, så jeg må selv tage ansvar for at komme videre, og her hjalp begreber som psyko-shopping mig. Og så det rigtig fede begreb, der hedder: "Når det indre smuldrer, så styrk det ydre" (en undskyldning af ladeport-dimensioner for at købe en ny trøje, når man har det skidt indvendigt - det virker faktisk, kortvarigt, men lad nu være med skifte hele garderoben, hvis det sender dig ud over den økonomiske afgrund).

Efter første forløb med Kenneth fandt jeg mig tillige en erhvervs-coach, som samtidig er psykolog - og alt muligt. Fordelen med den kombination er, at han både kan snakke med om strategisk forretningsudvikling og samtidig også se på mig, hvad det gør ved mig som person, de ting jeg går igennem med firmaet. Ham snakker jeg med på jævnlig basis, og det giver mig samme lettelse - eller kick, om du vil. Det mentale overskud er helt grundlæggende.

Jeg vil anbefale dig at finde nogen udenfor din venne- og familiekreds at snakke med. Altså, nogen der ved, hvad de taler om. Som du selv skriver, så koster det penge, men min erfaring er, at disse midler er en god investering.

Hvis du har lyst til at læse, for at adsprede tankerne, så prøv med bøger som:

- "Slug frøen" (af Brian Tracy - fantastisk bog)

- "Vi gør det sg'u" (af og om Richard Branson - på engelsk er titlen det samme som hans motto: "Screw it - let's do it")

- "Virgin" (også af og om Branson - den hedder så vidt jeg husker "Loosing my Virginity" - jeg er lidt vild med den mand og hans indstilling)

- "Dit livs schweizerkniv" (af en fyr, der hedder Thomas Lystlund - egentligt også OK som opslagsværk) 

Jeg håber meget, du kan bruge nogle af disse erfaringer, samt at du får lavet et mentalt turn-around. Det fik jeg, på det helt rigtige tidspunkt, og det gør, at jeg i dag alene mand (med brug af en masse underleverandører) løfter temmelig tunge kommunikationsopgaver på både B2B- og det institutionelle marked, samt at min omsætning nærmer sig et to-cifret mill.beløb. Det var ALDRIG gået, hvis jeg ikke havde rykket mig... Never, ever.

Bare det, at du melder ud omkring dine problemer og spekulationer, indikerer overfor mig, at du er på rette vej. Og husk, at ingen kan gøre alt alene. God arbejdslyst - og en god portion held og lykke også.

De bedste hilsner
Pete

Keep away from people who try to belittle your ambitions Mark Twain ---- Ny hjemmeside på vej. Så bliv ikke skræmt af det, der ligger der lige nu.

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Skrevet kl. 21:51

Hej Pete,

Mange tak for dit input.

Jeg vil give dig helt ret, man kan hurtigt kome ind i en ond spiral. Jeg er kommet til de økonomiske vanskeligheder, men jeg har stadig modet med mig. Problemet er nok at kunne få draget kunderne ind i butikken og webshoppen, og det kræver penge på kontoen at lave markedsføring osv.

Mange siger jo at det tager 1-2 år at få en forretning op at stå, vores udfordring er at vi som tidligere skrevet, satsede på nogle ting sidts år med hovedet under armen. De mærker vi tog ind i butikken, blev dumpet rent prismæssigt af mange andre forhandlere da de ikke kunne sælge dem, og det har gjort at kunderne er vant til at købe netop disse varer til billigere penge.

Så der bliver slet ikke solgt nok til at betale husleje, løn og varer, og banken kan/vil ikke blive ved med at putte penge i noget de ikke kan se vokse.

Find nogle andre mærker vil folk nok sige. Ja, men man handler jo ind et halvt år i forvejen, så vi hænger på varer indtil nytår.

Der er nok ikke andet for end at være kreativ og tage en dag ad gangen, lave nogle tiltag der ikke koster noget, og så bare knokle videre derud af;0)

Finkena

Fra Herning
Tilmeldt 20. Nov 07
Skrevet kl. 07:07

Hej Finkena,

Velbekomme - selv om jeg nok aner af dit svar, at du spurgte om ét og jeg svarede på noget andet. Anyway, sørg for at gøre noget aktivt, også for din egen mentale sundhed, inden du havner i "spiralen".

Hvis dine opgaver er af "lav-praktisk" / operationel karakter, så er det straks lidt sværere med konkrete brancheerfaringer. Men prøv at afdække følgende spørgsmål hurtigt:

- hvis tabet på dit varelager er uundgåeligt, hvad så med at "skyde det af nu" i stedet for at vente? Eventuelt til en af dine konkurrenter med et mindre tab. Eller måske lave et KANON-udsalg med en lille aften-happening med vin, levende lys, lidt chips og en-eller-anden blikfangsperson, som dine kunder vil komme for at se (kan godt gøres for relativt få penge). Dermed kan du få solgt fejlindkøbet og få nye varer i butikken til at sælge i hele 2008. Og hvis du da ikke begår samme indkøbsfejl igen så burde du vel kunne tjene penge til huslejen på de nye varer... Det gør ondt i likviditeten her og nu, men du redder noget på årsregnskabet med afskrivning af ukurrant varelager etc. Og tag for himlens skyld din bank med på råd i sådan en manøvre. Hvis din bankmand er som min, så elsker han at blive brugt som rådgiver....og min bankmand er faktisk rigtig rigtig god til den slags også. Og pludselig kan banken se noget speed og action i jeres forretning.

- Lav måske "Auction Night", hvor alle priser er vejledende, men hvor I er til at handle med ("nå ja, hvis du også tager blusen derovre, så får du det hele med for 1.000,-")

- PR kan klare en del af dine markedsføringsproblemer. En fræk vinkel kunne være at melde åbent og ærligt ud til avisen om, at I holder kæmpe-udsalg, fordi I har købt forkert ind (den er vist ikke set før i branchen). Så nu skal alt sælges, til fuldstændigt uhørte priser, for at få plads til nye varer, til kundernes fordel (ya-di-ya...den skal lige tænkes helt til ende). I får måske endda noget sympati i form af, at folk gerne vil støtte den lille, nystartede forretning der er kommet i vanskeligheder. Måske kan I donere en del af overskuddet til Børnecancerfondet ("for selv om vi har købt forkert ind, så er vores problemer småting i forhold til de mange børn, der virkelig lider....") - igen, i respekt for jeres aktuelle situation, så check lige med jeres bank.

- Kan I få nye varer i komission? Eventuelt hvis I tager nye mærker / leverandører ind? Dermed kan I skåne likviditeten en smule.

Uanset hvad så vil jeg SLET IKKE tage én dag ad gangen, for sådan noget kan især bankfolk ikke forholde sig til. Jeg ville lave en plan for både i år og næste år og præsentere den i banken og for mine andre rådgivere. Så ville jeg bruge AMINO til de operatioenlle ting som hjælp til kreative idéer og indspark til PR og så ellers få sat skub i business igen. Også hvis det skulle betyde, at jeg her og nu må acceptere et stort tab. For hvis det ikke sender dig på fattig-gården, så er (lidt hårdt sagt) fejlkøb eller sæson-udsving vel nogle af de risici, man må forvente.

Men jeg var blevet bims i løbet af et split-sekund, hvis det var mig, der skulle møde ind i en forretning hver morgen, hvor hylderne bugner af "de forkerte varer" og vindues-kiggerne ude på gaden aldrig blev mine kunder. Derfor havde jeg rykket på det nu.

Hvis det kun tager 1-2 år at få en forretning op og stå i din branche, så skulle jeg have startet der. I min branche tager det 4-5 år...hvis man er en smule heldig oven i købet. Og den med at knokle videre derudaf, den er der vist ingen af os, der kommer udenom :-) Så god arbejdslyst. Hvis du skal have konkrete idéer til events / tiltag, så start en tråd her på AMINO.

Jeg ønsker dig det bedste for dig og forretningen.

/Pete 

Keep away from people who try to belittle your ambitions Mark Twain ---- Ny hjemmeside på vej. Så bliv ikke skræmt af det, der ligger der lige nu.

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 07:40

Enig med Petet i at du bør bruge Amino hvis du vil have professionel sparring uden de store udgifter. Alternativt kan du gå ud og spørge en der allerede har haft success med e-handel om de vil være "mentor" for dig, og vær realistisk omkring hvor meget tid de i givet kan fald kan lægge i det.

De skulle iøvrigt være muligt at s udgaver af "når bundlinien bløder" på DRs hjemmeside. Der er iværsætteres udgave af Kniven For Struben. M. Thorborg har været med i et af dem.

Jeg vil også advare mod bare at tage en dag ad gangen. Tag fat i banken og bed dem hjælkpe med at lave en realistisk analyse af situationen. Især hvis i har kreditorer der venter på penge er det meget kritisk at få lavet bla. en likviditetsanalyse.

I er nødt til at glemme alle fine fornemmelser for hvad i i sin tid har betalt for varerne. Kan i sælge dem til indkøbspris kan det være favorablt for jer. Men den bedste pris kan også være lavere end indkøbsprisen alt efter markedet. En vare er ikke mere værd end hvad nogen er parat til at betale for dem. Og det er nok ret begrænset hvor længe i kan have pengene bundet i lager.

Dansk Supermarked kører efter devisen at "der kun er en vej for varen, og det er ud gennem kasseapparatet". Derfor sætter de skånselsløst varerne ned på varer der ikke sælger.

Som alternative afsætningskanaler kan i overveje at tilbyde affiliate aftaler eller dropshipping af varerne.

Mvh Jesper

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Mar 07
Skrevet kl. 00:32

Hej begge 2,

Med at tage en dag ad gangen mener jeg ikke at jeg bare vil lade stå til, tværtimod. Men som jeg før har skrevet, er vi selv endt i en blindgyde der betyder at vi ikke har råd til at bruge penge på markedsføring. Vi har faktisk ikke råd til at betale kommende regninger.

Jeg har altid været fortaler for ikke at nedsætte de varer vi har da det er en skrue uden ende. Kunden bliver vant til at betale mindre for varen end den koster, og næste gang de skal købe venter de bare til der igen kommer udsalg, som de forventer kommer ca 14 dage efter nye kollektioner lander i butikken, og producenten selv kæmper med deres forhandlere om dette og stopper samarbejdet.

Jeg har før været med i en debat omkring fri konkurrence, og det mener jeg selvfølgelig er vigtigt, men jeg synes omvendt det kan være med til at nedsætte værdien af et mærke. Vores problem har netop været at mange af de forhandlere der har samme vare som os, meget hurtigt sætter varen 25-30% ned, og så vil folk altså ikke give fuld pris i vores butik. Vi er en special butik der har nogle specielle mærker som ikke kan fås andre steder i byen, men det kan de på nettet, og det er her de bliver nedsat. Hvorfor så ikke smide mærkerne ud tænker i nok - men det er dem vi er kendt på, og har handlet ind til resten af året, så det er ikke så lige til bare at "komme videre" - vi kan nok lade være med at handle mere ind, men vi har ikke råd til at tage andre mærker ind, og jeg ved faktisk slet ikke om vi eksisterer om et halvt år, så det vil være utopi at finde flere producenter.

Vores store udfordring er også at vi har en bank der ville låne os 350.000kr ialt, både til indskud, etablering og løbende kassekredit. De 125.000kr er bundet i indskud, 125.000kr er brugt til inventar og lignende, mens vi kun har en kassekredit på 100.000kr. På den kassekredit skal der hæves 45.000kr til løn, husleje og småregninger hver måned, så er der 55.000kr til indkøb af varer, og det er jo slet ikke nok efter min overbevisning da der skal handles en del varer ind for at kunne fylde en butik på knap 90kvm op. Der skal også være en vis omsætnings hastighed i butikken for at tjene nok ind til regningern, og den har vi ikke endnu.

Vi startede op 1/1, så kunderne skal lige opdage vores butik., og vi skal have opbygget en stabil kundegruppe - men der skal altså tiltag til som koster lidt. Men i kan nok regne ud at der med de 55.000kr som er tilbage på kassekreditten, også skal betales varer, så det er begrænset hvad der er tilbage!

Vores smertegrænse i forbindelse med banklån er en halv mill, men banken har et andet synspunkt, og det er dét der gør at vi er i en situation hvor vi måske er tvunget til at lukke efter 4mdr, fordi banken ikke er villige til at strække sig længere.

Detail branchen generelt har haft det svært, og jeg ved ikke hvor længe vi skal vente før der kommer optur, eller om den overhovedet kommer - men er det helt skævt af mig at sige jeg mener den skal have en chance på et års tid før man kan se om butikken kan køre rundt? Er en halv mill meget at investere i en butik hvor der både er inventar, indskud og varelager bundet?

Vi kan også sagtens gå i en anden bank og høre om de er mere risiko villige, men ved ikke om det er at skyde sig selv i foden da vi sidste år tabte en del penge - eller ikke tjente nogen i hvert fald, på de mærker vi stadig har i butikken da vi var nødt til at følge konkurrenterne, og sælge med en meget lavere avance, derfor har vi ikke et ordentligt regnskab at fremvise.

Vi har netop ikke en god dialog med en bankrådgiver, da vores engagement ligger hos en privat rådgiver der ikke har en dyt forstand på erhvervsdelen - og jeg savner en rigtig god sparringspartner. En som ikke blot siger hun forstår vores situation, men ikke kan gøre noget ved den. Spørgsmålet er også - hvor langt skal man gå - skal man blive ved med at have minus et stykke tid før man kan se kurven går i den rigtige retning?

Finkena

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 14:38

Hej

Prøv at Google på "virksomheds coach", det kunne godt være sådan en i har brug for. Koster nok lidt, men det kan være givet rigtigt godt ud.

Indskuddet er det i et ApS? Snak evt med revisoren, indskuddet kan måske skydes i varelager. Spørg evt om dette i en anden tråd herinde. Det ville give jer 125.000 mere at arbejde med.

Se hvor langt i kan skrue de månedlige udgifter ned, det er primært dem der afgør hvor lang tid i kan holde den gående.

Snak evt med andre børnetøjsforretninger om i må sælge deres tøj på kommission. Så kan i bedre fylde butikken uden at skulle have penge op af lommen.

Mvh Jesper

Fra Herning
Tilmeldt 20. Nov 07
Skrevet kl. 09:51

Hej igen Finkena,

Jeg forstår dit dilemma med at være havnet i en blindgyde. Men - igen, "hvis man gør, som man altid har gjort, så får man, hvad man altid har fået". For jeg ser det sådan, at hvis du ikke går på kompromis med én / nogle af dine fordomme og principper, så vil du fortsætte længe endnu ad samme hullede vej. 

Det er godt, at "én dag ad gangen" ikke skal tages bogstaveligt. Jeg ved, det er svært at tænke taktisk og langt ud i fremtiden, når man er presset økonomiske til den næste 1. i måneden. Men jeg tror, det er vejen ud af problemerne for jer; at holde fokus på målet i stedet for kun at se jeres problemer. Hvis målet er at drive forretningen (også om fem år), men problemet er denne måneds regninger, så ring til dine kreditorer og forklar dem problemet. Jeg er næsten sikker på, at alle dem, der har penge til gode hos dig, hellere vil vente en måned eller to fremfor måske at miste en del af deres tilgodehavende, hvis I lukkede nu. Kreditorer er også mennesker - vel at mærke mennesker, der selv driver forretning.

Nedsatte varer er ikke skruen uden ende. Jo, hvis du igen rammer forkert med dit næste indkøb og derfor igen er nødt til at lave tilbud på varerne. Men ellers kan forvandlingen startes med lidt PR - som jo er stort set gratis. Og det kan godt være, at udsalg forringer værdien af et mærke, men det ville jeg nu være temmelig ligeglad med, hvis jeg var dig. Gør op med dig selv om du vil være mærke-loyal, med fare for at lukke din forretning, eller om du vil følge dine konkurrenter og sætte priserne ned. Du finder altså mærker som Armani, Kenzo, Hugo Boss etc. etc. på tilbud i ét væk, endda på hylderne i Kvickly og A-Z. Du skriver jo selv, at mærkerne pris-dumpes på nettet. Hvori består så dine skrupler?

Prøv at tænke videre end sammenligningen med priserne. Hvad kan I tilbyde, som kunderne ikke kan få ved at handle på nettet? Hvorfor kan I tillade jer at være dyrere end net-butikkerne? Og hvor mange af jeres potentielle kunder ved rent faktisk, at de kan købe samme vare billigere på nettet? Nu håber jeg så ikke, at I sælger samme vare både i jeres egen webshop og i jeres fysiske butik, og at I samtidig reklamerer for jeres webshop inde i den fysiske butik !

Men i en webshop kan man ikke føle kvaliteten eller prøve tøjet, før man køber det. Der er nogle dages leveringstid fra købstidspunkt til leveringstidspunkt. Hvis størrelse eller farve er forkert, eller hvis der er fejl i tøjet, så tager det relativt lang tid at bytte varen. Alle disse service-forringelser ved web-køb kan I jo bruge aktivt i jeres forretning, for her kan kunderne se og prøve tøjet, før de køber. Og de kan bytte tøjet med det samme, hvis der er fejl i det, eller hvis det var et fejl-køb. Og mange andre fordele, garanteret. Denne service yder I, i forhold til web-butikker. Og service koster - også i detailbranchen.

Du skriver, at I startede 1/1. Jeg går ud fra, at det er 2008. Men hvor "kendte" er I egentligt blevet på jeres butik i løbet af blot tre måneder? Hvad har I gjort for det? Hvis jeg skal være en smule grov, så vil jeg postulere, at I ikke er "tilstrækkeligt kendte", hvis der ikke kommer kunder i butikken. Måske er I ligefrem kendt for "det forkerte", uden at I selv er klar over det. Spørg 20 personer i jeres omgangskreds, om de har hørt noget godt / skidt om jeres forretning. Forklar dem, at I skal bruge 100% ærlige svar, da I skal dreje butikken efter det. Og brug så svarene aktivt. Også selv om I måske hører noget, I ikke kan lide.

Detail-branchen generelt har haft det svært, skriver du. Nu er "detail-branchen" jo et temmeligt bredt begreb, men det her er oplysninger, som er stik imod statistikker og opgørelser. Jeg synes da netop at læse, at godt nok har "forbrugs-festen"  toppet for nu, men der er stadigvæk mange penge mellem hænderne på forbrugerne. Penge, som meget tit bliver brugt på mærke- og kvalitetsvarer. Men det er dig, der er i detailbranchen til daglig, så det mærker du bedst.

Du skriver, I er en special-butik. Men er I "for specielle" til at kunne regne med dagligt salg? Niche-forretninger er alt andet lige altid de mest udsatte. Kan I virkelig forvente tilstrækkelig omsætning hver dag? Har I lavet en markedsanalyse på, om I har jeres berettigelse i den by, hvor I nu en gang ligger? Her i Herning, hvor jeg holder til, var der for mange år siden en pels-forretning (altså, med de dyre mink-pelse til rigmands-fruerne). Selv om der her i området er rigtig mange mennesker med rigtig mange penge, så var det altså bare for ekstravagant og butikken lukkede efter et halvt års tid. Jeg kender jo af gode hverken jeres forretning eller jeres beliggenhed men prøv måske at tænke helt igennem, om jeres koncept matcher byen og de folk, der bor i den. Måske er det jo netop sådan hos jer, at det er lækkert med mærkevarer, men endnu mere lækkert at kunne spare penge på dem.

Flyt fokus. Selvfølgelig eksisterer I om et halvt år. Og også om tre år. Og fem og ti. Men KUN hvis I altså smider de fine fornemmelser overbord, kontakter nye leverandører og kreditorer og får lagt en plan, I kan følge. Så snyd lige hjernen et øjeblik og vend din indstilling på hovedet, for faktisk er vi nu tilbage ved mine oprindelige svar; dem omkring den personlige indstilling. Og her er jeg meget enig med Jesper; find en coach / virksomheds-doktor, der kan se lige nøjagtig jeres udfordringer udefra. Det koster, ja. Men hvad koster det at lade være? Jeg gav selv 14.000,- for et tre-måneders forløb med ugentlig sparring, og de penge var altså rigtig godt givet ud. Find hjælp. Nu.

Kundeloyalitet kan opbygges på rigtig mange måder, men det kan sjældent gøres gennem annoncering. Giv kunderne noget ekstra; super-service med gratis kaffe og hjemmebag i forretningen, bonus-point når de handler hos jer, sponsor-gaver fra eks.vis en parfumeforretning, konkurrence-deltagelse (når de har købt, får de et skrabelod og kan vinde et-eller-andet lækkert)....eller hvad der nu kan kædes sammen med jeres produkter. Men gør noget i stedet for at tænke det hele ihjel. Igen, som Richard Branson siger; "Screw it, let's do it".

Og skift bank, for søren da. Privat-rådgivere er bare ikke gode at snakke forretning med. Den type bank-folk gør meget tit kun det, som de er dresserede til. En privatrådgiver kan som udgangspunkt kun finde ud af køkkenbords-økonomi, såsom fast indkomst, faste udgifter, fast-forrentede lån, fast dit, fast dat. Men for at være lidt grov, så kan man altså få en abekat og et computer-program, der kan de samme ting. Det burde være ulovligt at kalde den slags bank-folk for "rådgivere". Erhvervsvenlige banker ved godt, at det første år meget tit er et underskuds-år, så se at komme af sted og checke banker. Det er ikke et skud i egen fod at snakke med andre banker, der kan tænke forretning. Men det er et skud i eget hoved at lade være, for jeres bank-rådgiver kan vist kun finde ud af at sige nej og se i annuitetstabellen at om 28 år er I gældfri i huset. Men det kan jo være fuldstændigt ligegyldigt, hvis det er her og nu, I har kapitalbehov for ikke at gå på røven. Og hvis jeres bankrådgiver siger, "hun har forståelse for..." men "ikke kan gøre noget ved det", så er hun ikke værd at snakke videre med, rent forretningsmæssigt. Find én, der både har forståelsen og nosserne til at gøre noget konstruktivt.

Nå, jeg må tilbage til arbejdet igen. Du/I har nogle udfordringer, javist. Men sådan er det at være selvstændig - især i en opstartsfase. Og jeg er enig med Jesper i, at "Når bundlinjen bløder" vil være gode programmer at lære af.

Rigtig god arbejdslyst. Og brug Amino - der er rigtig mange erfaringer samlet herinde.

/Peter 

Tilmeldt 27. Mar 08
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:01

Hej Finkena, Jeg har været i samme problem med min butik. Jeg fik kontakt til en super cool konsulent som har et firma der lever den form for service ud fra Bo Bechs princip. Hvor hele butikken bliver taget under en kærlig hånd.

Det var selvfølgelig ikke gratis jeg fik det til omkring 6.000 kr. eks. moms og det er meget billigere end jeg har fundet noget andets sted og ham her var mega skarp, med erfaring inden for butiks drift. Det gjorde meget for min butik som sælger med elektronik. Jeg har hans mobil nr. det er 21 45 44 61 Han hedder Kenneth du kan bare hilse fra olsen så ved han hvem jeg er. Håber du kan bruge det til noget

Mvh

Olsen

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)