Hej alle aminoer.. Jeg er en af dem der suger viden til mig herinde, både når vi snakker web og detailhandel da vi har en webshop, og udvidede til fysisk forretning. Vi valgte at gå uden om de store kæder og selv 100% vil have indflydelse på hvilke mærker vi fører - vi bliver nok betegnet som en special butik. Men vi er så til gengæld også rendt ind i alle de start problemer man overhovedet kan, og overvejer om vi skal lukke butikken grundet dårlig økonomi og en masse beslutninger er truffet med hovedet under armen. Når jeg så ser et program som "Kniven for struben" med Bo Bech der vender restaurationers netur til succes, så ville jeg ønske der var hjælp at hente hos nogle af de garvede indenfor erhvervslivet, og sjovt nok tænker jeg tit på Martin Thorborg. Sidste år var jeg til et foredrag med ham i Aalborg, og det var en fornøjelse at høre om erfaringer - gode som dårlige, og man føler at man får et frisk pust og tænker " Nu går jeg fandeme ud og sparker røv" !! Har aldrig undersøgt om der findes "konsulenter" der hjælper personer som os der sidder med røven i vandskorpen for at sige det lige ud, men lige lidt hjælper det jo når man skal betale denne konsulent en bondegård for at hjælpe en - hvis kassekreditten er trukket op til max og kreditorerne står i kø, så er der jo slet ikke penge til at betale hjælpen med. Hvad siger i derude der har oplevet at stå i l... til halsen, og ikke vidst hvad i skulle gøre med jeres firma - fik i vendt det til en nogenlunde stabil forretning, og hvordan gjorde i det? |
Kære Finkena,
Det er vel også en af grundene til, at vi er her - at "suge viden", men i lige så høj grad for at give erfaringer. For nogle af de problemstillinger, du lige nu arbejder med, har jeg været igennem. Men lad mig lige starte med at pointere, at da jeg ikke kender noget til hele din aktuelle situation (og egentligt heller ikke ønsker at spørge ind til den), så er det jo ikke sikkert, at de samme handlinger vil virke for dig, som de gjorde det for mig. Sådan, nu er vi gennem ansvarsfralæggelse og alt muligt...so here goes.
Som jeg ser det, er den reelle fare (hvis du selv står med det hele) at komme ind i den negative spiral, der hedder "svigtende salg giver økonomiske problemer - økonomiske problemer giver dårligt humør og manglende lyst - dårligt humør og manglende lyst giver svigtende salg - svigtende salg giver.....". Osv. Hvis man som sælger ikke er i topform, så kan kunderne lynhurtigt høre og mærke det, og så kan man ikke "brænde igennem". Godt nok har du en web-shop som det ene ben, men du er stadigvæk afhængig af at smile til kunderne i din fysiske butik. Og så er din egen mentale sundhed MINDST lige så vigtig, især hvis du har en familie, der er afhængig af dig. For nede for bunden af førnævnte spiral, der ligger der en depression og venter.
For at få vendt skuden hyrede jeg en coach i et tre-måneders forløb (Kenneth Lindskov, www.logicminds.dk - rigtig dygtig fyr, som dog lige nu er ved at dreje sin virksomhed mere ind på hardcore HR og forretningsudvikling). Men, en coach som sparkede mig lige dér, hvor jeg er højest, når jeg plukker jordbær. Startende med 360 gr. analyse, DISC og meget mere. MEN - vigtigst af alt gav han mig værktøjer og spark til at komme i gang igen. På det tidspunkt sad jeg med en fornemmelse af "buhuu, hvor er det synd for mig". Men gu' er det ej. Jeg har selv valgt det her, så jeg må selv tage ansvar for at komme videre, og her hjalp begreber som psyko-shopping mig. Og så det rigtig fede begreb, der hedder: "Når det indre smuldrer, så styrk det ydre" (en undskyldning af ladeport-dimensioner for at købe en ny trøje, når man har det skidt indvendigt - det virker faktisk, kortvarigt, men lad nu være med skifte hele garderoben, hvis det sender dig ud over den økonomiske afgrund).
Efter første forløb med Kenneth fandt jeg mig tillige en erhvervs-coach, som samtidig er psykolog - og alt muligt. Fordelen med den kombination er, at han både kan snakke med om strategisk forretningsudvikling og samtidig også se på mig, hvad det gør ved mig som person, de ting jeg går igennem med firmaet. Ham snakker jeg med på jævnlig basis, og det giver mig samme lettelse - eller kick, om du vil. Det mentale overskud er helt grundlæggende.
Jeg vil anbefale dig at finde nogen udenfor din venne- og familiekreds at snakke med. Altså, nogen der ved, hvad de taler om. Som du selv skriver, så koster det penge, men min erfaring er, at disse midler er en god investering.
Hvis du har lyst til at læse, for at adsprede tankerne, så prøv med bøger som:
- "Slug frøen" (af Brian Tracy - fantastisk bog)
- "Vi gør det sg'u" (af og om Richard Branson - på engelsk er titlen det samme som hans motto: "Screw it - let's do it")
- "Virgin" (også af og om Branson - den hedder så vidt jeg husker "Loosing my Virginity" - jeg er lidt vild med den mand og hans indstilling)
- "Dit livs schweizerkniv" (af en fyr, der hedder Thomas Lystlund - egentligt også OK som opslagsværk)
Jeg håber meget, du kan bruge nogle af disse erfaringer, samt at du får lavet et mentalt turn-around. Det fik jeg, på det helt rigtige tidspunkt, og det gør, at jeg i dag alene mand (med brug af en masse underleverandører) løfter temmelig tunge kommunikationsopgaver på både B2B- og det institutionelle marked, samt at min omsætning nærmer sig et to-cifret mill.beløb. Det var ALDRIG gået, hvis jeg ikke havde rykket mig... Never, ever.
Bare det, at du melder ud omkring dine problemer og spekulationer, indikerer overfor mig, at du er på rette vej. Og husk, at ingen kan gøre alt alene. God arbejdslyst - og en god portion held og lykke også.
De bedste hilsner
Pete