Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

2 juridiske spørgsmål. Hvem ejer varen?

Side 2 ud af 4 (37 indlæg)
Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 19:26 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Tom som har betalt kan jo ikke tage fakturaen ind i sit regnskab

Nej, det kan han ikke, men det er ikke et problem for Per, det er en overtrædelse af bogføringsloven eller regnskabsloven eller noget.
Men SÅ SNART Tom alligevel sender en faktura til Per, så står Per med TO fakturaer, fra to forskellige virksomheder, for ét og samme produkt.

Selv hvis Tom aldrig har haft varerne fysisk i sine hænder, så står både Silvan og Tom som leverandør af produktet, og Per som ejer af produktet.

Per har hverken en betaling til Tom eller til Silvan i sit regnskab. Per kan naturligvis gøre indsigelser mod fakturaen hos Tom, men Tom kan så få Per igennem fogedretten, for at få sine penge. Så kan Per hævde: "Jamen jeg har allerede en faktura for samme produkt fra Silvan, så den faktura fra Tom er falsk", men det er ikke noget fogedretten tager stilling til. Så der må Per starte en civilsag mod Tom, og eventuelt politianmelde ham.
Gider Per ikke, så kan han bare betale regningen til Tom, og dermed er Toms problem løst. Hvad Per så gør med fakturaen fra Silvan, er en sag for Per, som ikke er så vigtigt: han kan bare undlade fakturaen fra sit regnskab.

Altså, hvis jeg var Tom, så ville jeg bare lave en faktura til Per. Hvad Per så gør, er en anden ting.

Én ting er sikkert: med al dette juridiske halløj er der kun én vinder: advokaten der kommer til at føre sagerne, når det løber af hænder. Er der ingen advokat, så er der ingen vinder. Jo, juridisk, men det køber de to tidligere venner ikke et tørt stykke brød for. Og det er altid hvad der sker når folk tager beslutninger ud fra det andet beslutningsparadigme: "jeg gør hvad jeg må". For mere information om de fire beslutningsparadigmer: The Four Paradigms of decision-making | by Albert | Jul, 2022 | Medium

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 20:59 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Albert van Harten:

I selve handlingsøjeblikket måske ikke, men Tom, som betaler, kan hvis han er erhvervsdrivende, også udstede en faktura til Per, og er dermed sidestillet med firmaet hvor fliserne var købt. Nu skal Tom bøvle med sit regnskab for en manglende kvittering, men Per skal bøvle med en civilsag for at bevise at enten flisehandleren eller tom har udstedt en falsk faktura. Gider Per ikke det, så skal Per betale fakturaen til Tom. 

Og det kan så ikke lade sig gøre, da Per ejer fliserne jævnfør fakturaen. Dermed kan Tom ikke bare sælge Pers fliser til Per...

Så det der fungerer slet ikke, det ender i noget endnu større rod.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 21:02 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Albert van Harten:

Selv hvis Tom aldrig har haft varerne fysisk i sine hænder, så står både Silvan og Tom som leverandør af produktet, og Per som ejer af produktet.

Per har hverken en betaling til Tom eller til Silvan i sit regnskab. Per kan naturligvis gøre indsigelser mod fakturaen hos Tom, men Tom kan så få Per igennem fogedretten, for at få sine penge. 

Her gør Per indsigelse, og så står Tom med hele problemet. 

Det du er ude i der, det fungerer ikke, det ender bare i endnu større problemer, med dertilhørende ekstra store omkostninger

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 21:58 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
da Per ejer fliserne jævnfør fakturaen

Det er jo hele spørgsmålet. Det var det, trådstarteren spurgte. Per og Tom har en uoverensstemmelse hvem der ejer fliserne. De er betalt med Toms penge, og hvis Tom betalte med sit betalingskort, kan han vise en transaktion på banken.
Så når Tom laver en faktura, så står Per med to beviser der modsiger hinanden. Så det skal blive til et civilt søgsmål fra Per for at få retten til at afgøre hvem ejer fliserne. Og hvis Per ikke gider bøvle med civilretten for et par skide fliser (excusez les mots), så skal han bare betale Tom, han kan jo ikke bevise at han har betalt - en faktura er nemlig ikke et bevis på en betaling.

Per gør sikkert indsigelser, det sætter en stopper for Toms planer om at starte en udenretslig inkassoprocedure. Men indenretslig er en anden sag - det kan Per ikke stoppe.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:48 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Albert van Harten:
Nej, det kan han ikke, men det er ikke et problem for Per, det er en overtrædelse af bogføringsloven eller regnskabsloven eller noget.
Men SÅ SNART Tom alligevel sender en faktura til Per, så står Per med TO fakturaer, fra to forskellige virksomheder, for ét og samme produkt.

jeg tror du skal holde op med juridisk lovgivning du slet ikke er klar på helt ærligt Du har fyldt tråden  her med noget der ligner vås

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 00:24 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Albert van Harten:

Fashion-Seller:
da Per ejer fliserne jævnfør fakturaen

Det er jo hele spørgsmålet. Det var det, trådstarteren spurgte. Per og Tom har en uoverensstemmelse hvem der ejer fliserne. De er betalt med Toms penge, og hvis Tom betalte med sit betalingskort, kan han vise en transaktion på banken.
Så når Tom laver en faktura, så står Per med to beviser der modsiger hinanden. Så det skal blive til et civilt søgsmål fra Per for at få retten til at afgøre hvem ejer fliserne. Og hvis Per ikke gider bøvle med civilretten for et par skide fliser (excusez les mots), så skal han bare betale Tom, han kan jo ikke bevise at han har betalt - en faktura er nemlig ikke et bevis på en betaling.

Per gør sikkert indsigelser, det sætter en stopper for Toms planer om at starte en udenretslig inkassoprocedure. Men indenretslig er en anden sag - det kan Per ikke stoppe.

Du bør tydeligvis ikke rådgive folk, når du kan skrive så meget vås i en tråd

Per hæver pengene på firmakontoen, og nu kan han påstå, at Tom har fået pengene kontant jævnfør aftalen. Pers firma er angivet som køber. 

Bum Tom har nu hverken penge eller fliser, og kan ikke vinde en fogedretssag eller en retssag. 

Alt det andet vås, bare stop please...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 08:47 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
Du bør tydeligvis ikke rådgive folk, når du kan skrive så meget vås i en tråd. 

Og du bør læse hvad trådstarteren skriver:

Fashion-Seller:
Per hæver pengene på firmakontoen, og nu kan han påstå, at Tom har fået pengene kontant jævnfør aftalen. Pers firma er angivet som køber. 


Nej, Per hæver ikke pengene på firmakontoen: Trådstarteren skriver TYDELIGT:
"Tom betaler fliserne ved kassen i Silvan." og senere "Tom har betalt dem, men Pers navn står på fakturaen."
Altså: Per har en faktura men INGEN postering på betaling. Han kan derfor på ingen måde bevise at han har betalt. Det kan Tom til gengæld, selvom han mangler en kvittering på købet.

Så kan det være at det, jeg skriver, er vås hvis vi bruger din forkerte interpretation af hvad trådskriveren starter, det er det IKKE når vi rent faktisk ser på hvad der står i den oprindelige besked.

Fra Et eller andet sted i Danmark
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 925
Fra  Computernørden What The Hack ApS | Computernørden ApS Skrevet kl. 08:49 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
jeg tror du skal holde op med juridisk lovgivning du slet ikke er klar på helt ærligt Du har fyldt tråden  her med noget der ligner vås

Kære Johnjohn,

Jeg ved ikke om du ikke KAN se det, eller om du ikke VIL se det. Det er til en vis grad også ligegyldigt. Jeg vil anbefale, at du LIGESOM Fashion-Seller læser problemstillingen fra trådstarteren, og så læse igen hvad jeg skriver. Med et åbent sind.

Albert

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 09:55 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Albert Denmark:

Fashion-Seller:
Du bør tydeligvis ikke rådgive folk, når du kan skrive så meget vås i en tråd. 

Og du bør læse hvad trådstarteren skriver:

Fashion-Seller:
Per hæver pengene på firmakontoen, og nu kan han påstå, at Tom har fået pengene kontant jævnfør aftalen. Pers firma er angivet som køber. 


Nej, Per hæver ikke pengene på firmakontoen: Trådstarteren skriver TYDELIGT:
"Tom betaler fliserne ved kassen i Silvan." og senere "Tom har betalt dem, men Pers navn står på fakturaen."
Altså: Per har en faktura men INGEN postering på betaling. Han kan derfor på ingen måde bevise at han har betalt. Det kan Tom til gengæld, selvom han mangler en kvittering på købet.

Så kan det være at det, jeg skriver, er vås hvis vi bruger din forkerte interpretation af hvad trådskriveren starter, det er det IKKE når vi rent faktisk ser på hvad der står i den oprindelige besked.

Per kan kontakte Silvan og få udleveret fakturaen, da den er udstedt til hans firma. Ergo hvor er det problem, som du gerne vil skabe?

Du bør selv læse, hvad trådstarter spørger om, i stedet for at skabe dine egne fiktive scenarier, som ingen hold har i virkeligheden. Som er fyldt med juridiske og faktuelle fejl, og som intet har med sagen at gøre.

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 608
Skrevet kl. 11:02 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er vel ikke stor forskel på situationen ift. hvis en medarbejder i et firma laver et privat udlæg. Så jeg tænker det er en ret almindelig problemstilling.

Hvis jeg f.eks. køber noget til det firma jeg er ansat i for egne penge, så udstedes fakturaen til firmaet. Det efterlader et mellemværende mellem mig og firmaet. Uden samtykke  og hvis firmaet er uenig i købet, er der jo flere muligheder for en løsning, men den mest udramatiske er at firmaet overdrager genstanden til mig.

Side 2 ud af 4 (37 indlæg)