Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er investering i aktier gennem ApS verdens dårligste ide - og hvordan bogføres aktieudbyttet

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 24. Apr 22
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har opsparet 300.000 i ApS. Er det en god ide at investere dem i aktier eller andre værdipapirer? Forhåbentligt er det ikke helt tosset, for jeg har allerede investeret, men bør jeg i stedet sælge og "gøre noget andet"?

Jeg har modtaget udbytte på ca 20.000 (22% udbytteskat på ca 4.000 allerede trukket fra bankens/investeringsadministrators side). Hvordan bogfører jeg udbyttet? Det skal vel ikke bogføres som finansiel indtægt på 24.000 og finansiel udgift på 4.000, da jeg så kommer til at betale selskabsskat af de 20.000). Eller er det faktisk lige netop det, jeg skal?

Jeg håber at netværkets dygtige økonomikyndige, kan hjælpe på vej :-)
Torsten
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Så længe vi taler penge tjent i dit ApS som overskud, så er det fint nok at investere i aktier. Du SKAL have et LEI bevis - google det

Var det frie midler, så skulle de ikke ind i ApS for at blive investerret, da du jo så har lagerbeskatning af alt + 22% selskabsskat af gevinst, inden du kan få pengene til 27/42% selv

Har selskabet modtaget udbytte skal det ind som indtægt og ja så betaler du selskabskat af det som du skal, med mindre det er fra et egentligt datterselskab.
Udbytteskattenpå 22% er ikke en du skal bogføre som udgift - den modregnes ved selskabsskatten


Du bogfører 

Kredit udbytte brutto (indtægtskonto under financielle indtægter)

Debet udbytteskat under STATUS aktiver ikke som udgift og så debet udbytte netto i banken

Du kommer ikke til at betale skat igen af udbyttet da udbytteskatten blive modregnet i selskabsskatten, når du indgiver selvangivelsen til skat for året

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Jul 17
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 07:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære John,

Ville det ikke virke OK at låne selskabet penge til investering og så betale tilbage med renter såfremt investeringen giver overskud?

Med venlig hilsen,

Rune Jacobsen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må gerne låne dit selskab penge til investering - og så SKAL der renter til og det skal med i skema for kontrollerede transaktioner og det skal tilbagebetales uanset gevinst eller ej

Hvorfor vil du gøre det. Har du læst mit svar?

Privat - 27/42% skat for gevinst

Selskab-  først 22% af alt - også ikke realiseret men lagerskat (modsat privat) og derefter 27/42% for at man selv kan få fra gevinsten ud = 40/56% i samlet skat frem for 27/42%

Det ændres da ikke ved at du låner det penge - Selve beløbet der investeres er samme - og gevinster en jo ikke lån tilbagebetaling men ligger ud over lånet og får den høje skat.

Den må jeg sige jeg ikke kan se fidusen i

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Jul 17
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 12:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kære John,

Tak for dit svar - jeg bukker og takke.

Rune

Tilmeldt 24. Apr 22
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

John Hannover - Tusind tak for et konstruktivt svar! Jeg er imponeret :-) Og så lige for at jeg, som ikke er økonomi-klog, undgår at klokke i det: Betyder det at jeg skal lave en flerbenet postering: 

- Kredit 24.000 på "Udbytte" (Finansiel indtægt under Resultatopgørelse)

- Debet 4.000 på "Skyldig selskabsskat" (Anden gæld under Balance)

- Debet 20.000 på "Driftkonto i Sparekassen" (Likvide beholdninger under Balance)

mvh Torsten

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det ser da i alle fald umiddelbart korrekt ud - altid uden jeg tør tage ansvar for en helt konkret kontoplan - så ser det fint ud  eller check med revisor

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Torsten

Jeg tror at det vil øge "læsbarheden" af din bogføring hvis den indeholdte udbytteskat blev lagt på en konto "Indeholdte udbytteskatter, DK" i Balancen under "Andre tilgodehavender".

Bemærk at tingene bliver mere komplicerede hvis du modtager udenlandsk udbytte hvor der er indeholdt udbytteskat. I det tilfælde skal der beregnes "Credit-lempelse", det skal indberettes særskilt på selvangivelsen, etc.

Yderligere skal der bogføres værdiregulering af værdipapirer (lagerbeskatning) og der er krav om at årsrapporten skal redegøre for disse "dagsværdi-reguleringer" i en note.

Hvis behovet bliver relevant, så findes der et enkelt regnskabsprogram på markedet som hjælper med disse ting.

vh Steffen

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 22:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Det ændres da ikke ved at du låner det penge - Selve beløbet der investeres er samme - og gevinster en jo ikke lån tilbagebetaling men ligger ud over lånet og får den høje skat.

Den må jeg sige jeg ikke kan se fidusen i

Det er heller ikke en "fidus"

Men der er nogle positive effekter:

* Du slipper for at administrere 2 likvide depoter ved at slå det sammen under ApS Holding via indlån.


* Man slipper for at "time" progressionsgrænsen for aktieindkomst hver December - den er givet ved holding udbyttet, så du er under alle omstændigheder i 42%-området. For dit private depot.

* PRivat får man stabilt forudsigligt afkast i form af renter - risiko ligger i Selskabet

* Negativ aktieindkomst modregnes i selskabets driftsindkost, evt. sambeskattede datterselskabers.

Men klart, har man virkelig heldet med sig, så ender man med en højere beskatning idet overskudet ender som selskabsbeskattet overført resultat, for så bliver det jo "topbeskattet" når det skal ud. Men er man langsigtet og aktiv i handlerne, så opvejes dette ihvertfald delvist af den lavere løbende selskabsbeskatning, fremfor 42% beskatningen privat på aktive handler.

Det er ikke sort hvidt, men det er absolut heller ikke latid en fordel som John skriver.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:
Men klart, har man virkelig heldet med sig, så ender man med en højere beskatning idet overskudet ender som selskabsbeskattet overført resultat, for så bliver det jo "topbeskattet" når det skal ud. Men er man langsigtet og aktiv i handlerne, så opvejes dette ihvertfald delvist af den lavere løbende selskabsbeskatning, fremfor 42% beskatningen privat på aktive handler.
og er man langsigtet så kunne man have investeret til 15,7 skat via aktiesparekonto og 15,3% via ratepension - just saying. Jeg ville aldrig skyde private midler ind i ApS for at investere. Alene hvis overskud i forvejen kom  fra ApS

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)