Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Krænkelse af ophavsretten på billede

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 23. Mar 22
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino,

Vi er en frivillig forening som har været så dumme at poste et billede på Facebook, et billede vi fandt på Google.
Det er der selvfølgelig ophavsret på, og nu har vi modtaget et krav fra fotografen på vegne gennem Copyright Agent.

Kravet lyder på 6.000 kr. i alt og er opgjort således:
Rimeligt vederlag: 2.000 kr.
Godtgørelse: 2.000 kr.
Erstatning for ydeligere skade (kontroludgift og markedsforstyrelse: 2.000 kr.


Det rimelige vederlag synes jeg lyder meget fornuftigt. Men jeg har også selv forsøgt at læse frem og tilbage på netter samt herinde, og kan se at man ikke automatisk kan kræve godtgørelse og erstatning udover det rimelige vederlag.

Er der nogle herinde der har lidt forstand på det?

Til forklaring af godtgørelsen og øvrig erstatning skriver de at:
Godtgørelsen er for rettighedshaverne lidte tab og er fastsat efter Dansk Journalistforbunds retningslinjer for ophavsretlige krænkelser.
Og at kravet også består af 2.000 kr. for ydeligere skade, bestående af markedsforstyrrelse og kontroludgift.
Kontroludgiften består af den omkostning som rettighedshaver og samarbejdspartnere bruger på at tjekke internettet og finde ophavsretskrænkelserne. Samt at beløbet for Markedsforstyrrelsen er den yderligere ulovlige spredning, som den pågældende brug af billedet medfører. Erstatningen for den yderligere skade har udover de almindelige erstatningsretlige principper hjemmel i højesteretsdommen U.2011.1736H
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:29
Hvor mange stjerner giver du? :

6000 kan godt være i overkanten af hvad de vil blive tildelt i retten - Om det så er en kamp værd er en anden sag. Kunne I forlige den på 3000 ville det være smagfuldt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har tidligere haft en del sager hvor andre har "lånt" mine billeder til deres egen webshop.

Normalt når vi kørte sager i retten, var totalprisen 5000,- pr. billede + evt. 2000,- hvis brugeren havde været inde og ændre noget i billedet.

Vi fik meget ofte medhold i disse sager.

Der kan dog være en formiledende ting i jeres sag.
Hvis I ikke har brugt billedet i en kommerciel sammenhæng, altås benyttet billedet for selv at tjene penge, så kan der være tale om et mindre beløb.

Tilmeldt 8. Feb 12
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

If you can do the crime, you can do the time. 

Tilmeldt 18. Jan 12
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, hvis firmaet hedder Copyright Agent, så tjek trustpilot på dem. Der bliver lagt op til at noget af det er fake... bare inden du ender ud i at betale 6.000 kr hvis den nu ikke er helt reel https://dk.trustpilot.com/review/copyrightagent.com

Men tjekkede kun lige kort og som nogen skriver derinde, så tag kontakt til det reelle firma i stedet

Fra The Moon
Tilmeldt 2. May 14
Indlæg ialt: 854
Fra  Space Surfer Skrevet kl. 10:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

fitou:

Hej, hvis firmaet hedder Copyright Agent, så tjek trustpilot på dem. Der bliver lagt op til at noget af det er fake... bare inden du ender ud i at betale 6.000 kr hvis den nu ikke er helt reel https://dk.trustpilot.com/review/copyrightagent.com

Men tjekkede kun lige kort og som nogen skriver derinde, så tag kontakt til det reelle firma i stedet

Se nu gjorde jeg mig den ulejlighed at tjekke de anmeldelser der er på Trustpilot.
Naturligvis får man ikke 5 stjerner for at hive andre i retten, det giver sig selv, men de fleste af dem der gå gylper negativt på Trustpilot, rammer jo helt ved siden af siden.
Det er jo helt tydeligt at dem der er derinde og kommenterer negativt, ikke aner hvordan ophavsretten virker, ikke har sat sig inde i reglerne, lige har været forbi Google og tyvstjæle.
Nu falder hammeren så og uhhhhhhh hvor er det hele da uretfærdig.

Blot en af mange eksempler derinde:

"fusker firma , de påstår at et brug af et billede koster 2000,- , men da billederne ikke er med vandmærke , ikke oplyst copy beskyttet men kommer frem ved simple google søgning på emnet ikke er download beskyttet kommer folk jo til at bruge dem uden af og vide de gør noget galt"

Se nu står der heller ikke på en ulåst cykel at jeg ikke må stjæle den, så er det sikkert lovligt at jeg lige låner den.

Se så gylper man bare i egen mund og har fattet hat af ophavsretten.(naturligvis med en stjerne)

Jeg vil som sådan ikke forsvare virksomheden, men ring da til dem og får en forklaring samt måske at finde en gylden middelvej hvor alle er tilfredse.

Udgangspunktet er jo at I har begået en fejl og noget der jf. ophavsretsloven er ulovligt, så smil og betal.

Tilmeldt 18. Feb 22
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 3 person

Jeg må sige at jeg gnider mine øjne. 

Er det virkelig realiteterne i dagens Danmark?

så forstår jeg sku godt hvis nogen laver en forretningsmodel, som går ud på at lægge 1000 vis af fotos - kan jo tages på nogle få dage - ud på nettet og lave noget SEO, så de kommer op i Google. - og så hver morgen køre en af de der genkendelses apps, som finder de fotos på nettet som folk har hugget fra mig- sende breve og bøder ud, indkassere flere tusinde kroner per brugt foto - det hele kan vel også klares fra et sommerhus i Sydfrankrig.  

Jeg må sige, at den forretningsmodel er sku smart, men jeg har ikke særlig meget respekt for den..., men måske noget man sku slå sig på, hvis mit eget iværksætter projekt går koldt.  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Mainmood:

Jeg må sige at jeg gnider mine øjne. 

Er det virkelig realiteterne i dagens Danmark?

så forstår jeg sku godt hvis nogen laver en forretningsmodel, som går ud på at lægge 1000 vis af fotos - kan jo tages på nogle få dage - ud på nettet og lave noget SEO, så de kommer op i Google. - og så hver morgen køre en af de der genkendelses apps, som finder de fotos på nettet som folk har hugget fra mig- sende breve og bøder ud, indkassere flere tusinde kroner per brugt foto - det hele kan vel også klares fra et sommerhus i Sydfrankrig.  

Jeg må sige, at den forretningsmodel er sku smart, men jeg har ikke særlig meget respekt for den..., men måske noget man sku slå sig på, hvis mit eget iværksætter projekt går koldt.  

det er da ikke en forretningsmodel. Det handler om, at når folk bruger tid og ofte penge på produktfotos - så må andre ikke bare bruge dem kommercielt
Det er rent vrøvl at det er forretningsmodel. Hvad med musik må det også kopieres - må jeg udgive kriminalromaner andre har skrevet - må jeg klippe dirch passer ind som reklame for noget ved at tage lidt fra en film ?

Nej - du må da bare være voksen nok til at lære, at du IKKE må bruge andres materiale - billeder, youtube og hvad ved jeg, uden tilladelse - og SLET ikke kommercielt. Det andet er pænt sagt noget vrøvl. Held og lykke stadigt med dit eget iværksætterprojekt, koncentrer dig på det.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

I skal kun betale et fair vederlag, i den type sager der. Dvs et sted mellem 1.250 og 2.000 kr. 

Alt det øvrige er de ikke berettiget til at tillægge, selvom de gør det. 

Du er velkommen til at sende mig en mail, hvis du har brug for hjælp, info@not-allowed.dk :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fashion-Seller:

I skal kun betale et fair vederlag, i den type sager der. Dvs et sted mellem 1.250 og 2.000 kr. 

Alt det øvrige er de ikke berettiget til at tillægge, selvom de gør det. 

Du er velkommen til at sende mig en mail, hvis du har brug for hjælp, info@not-allowed.dk :)

benyt dig af not allowed tilbud 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)