Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskyldt for at stjæle forretningskoncept fra konkurrerende virksomhed

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 22. Jan 22
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino.

Jeg er blevet kontaktet af en konkurrerende virksomheds advokat om at jeg har "stjålet" deres koncept.

Jeg har lavet et produkt (hjemmeside - Software-As-A-Service), hvor personer kan tilmelde sig. Produktet henvender sig til en bestemt branche, og der er selvfølgelig konkurrerende virksomheder. En af disse virksomheder har nu, vha. advokat, henvendt sig til mig og beskylder mig for at have stjålet deres koncept.

Er det ulovligt at lave produkter, på baggrund af andres produkter? Jeg har fået inspiration fra konkurrerende virksomheder (ved at oprette en bruger hos dem), men det har lige så meget været for at se hvor jeg ville skille mig ud og gøre tingene anderledes.

Selve produktet har jeg udviklet 100% selv - jeg har skrevet hver en linje kode, og al teksten på min hjemmeside har jeg også selv skrevet!

Jeg er mildest talt målløs over dette. Jeg har netop frigivet mit produkt - et produkt jeg har brugt 1 år på at udvikle fra bunden.
Tilmeldt 15. Jan 22
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvilken lovgivning, paragraffer og/eller bestemmelser henviser advokaten til?

Tilmeldt 22. Jan 22
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Der henvises specifikt til markedsføringsloven § 3 samt ophavsretslovens § 2, jf. § 1.

Helt specifikt nævner advokaten at jeg har kopieret 1 til 1:

- forretningskoncept (dette forstår jeg ikke - vi løser samme problem, men jeg har fx en helt anden prisstruktur)
- markendsføring (igen dette forstår jeg ikke - jeg har lavet mine egne reklamer til Facebook i designprogrammet Figma fra bunden af)
- funktionalitet.

Jeg har nogle af de samme funktionaliteter som den konkurrerende virksomhed - men det er generelle funktionaliteter. Jeg har også funktionaliteter på min hjemmeside, som den konkurrerende virksomhed ikke har.
Tilmeldt 15. Jan 22
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Det vil i hvert fald hjælpe de jurister, der forhåbentlig støder over dette indlæg.

Du må gerne sende en besked med flere detaljer, jeg er lidt nysgerrig - dog ikke jurist.

Ofte sender advokat trusselbreve uden reelt at have en sag...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Det ville være meget optimistisk at forvente, at vi - på baggrund af anklagen, og dine synspunkter for uskyldighed, skal have en kinamands chance for at vurdere, om du kan vinde eller tabe

Det er ikke ulovligt som sådan at lade sig inspirere - så vi er formentlig ude i nogen grænseværdier, og der er nok flere begrundelser nødvendigt i forhold til anklagen - så 
ENTEN må du blot svare, at du er uening, og se om de så vil nedlægge fogedforbud og krav om erstatning f.eks - eller om den går i sig selv
ELLER du må gå i forhandling og se om et møde kan hjælpe (tvivlsomt)
ELLER - og det ville jeg - gå til en advokat med speciele i rettigheder - www.not-allowed.dk f.eks - og bede dem om assistance og høre om hvad deres pris kunne tænkes at være (og den vil afhænge af hvor langt sagen skal køres)

Det KAN sagtens være tomme trusler, men at afgøre det, ud fra dit skriv her, ville være livsfarligt i mine øjne

God vind med det
vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Jan 22
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Advokaten nævner at jeg "uberettiget har tilegnet mig deres klients koncepter og strategier". Alt jeg har gjort er at jeg har haft en bruger på deres hjemmeside, fundet ud af at deres produkt ikke var særlig godt, og besluttet mig for at lave min egen version (som i min verden fungerer bedre). De har vedlagt, i deres trussel, en history log over alle mine logins på deres hjemmeside.

Helt specifikt, så nævner de at jeg bruger et specifikt ord til at omtale en feature i systemet. Et ord som de også har brugt, og som de mener er et fejlagtigt ord at bruge i første omgang. Her skal det siges, at jeg er kommet frem til dette ord ved at bruge Google Translate.

Det virker virkelig som en trussel - meget ubehageligt er det dog, da jeg har brugt rigtig lang tid på mit produkt og eget design - og bestemt ikke haft et ønske om at snylte på dem - udelukkende konkurrere.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:56
Hvor mange stjerner giver du? :

forvirretperson:
Advokaten nævner at jeg "uberettiget har tilegnet mig deres klients koncepter og strategier". Alt jeg har gjort er at jeg har haft en bruger på deres hjemmeside, fundet ud af at deres produkt ikke var særlig godt, og besluttet mig for at lave min egen version (som i min verden fungerer bedre). De har vedlagt, i deres trussel, en history log over alle mine logins på deres hjemmeside.


Du har jo ikke været ansat der, for så var det nok en anden sag, og hvis der er meget der virker kopieret i undersider og funktioner, så kan en frygtelig masse indlog måske styrke deres sag, men det er noget du bør få en jurist, der vil stå inde for det og tage sagen hvis den kører, til at vurdere, hvis ikke du vælger at give pokker, og selv bare køre på, men med en eller anden personlig risiko for fogedforbud og erstatning som vil stige med omsætning.

Det er enten en kontrolleret omk. nu til at få det afklaret - eller en kalkuleret beslutning om at satse på der intet sker eller du vinder - holdt op mod erkendelse af, at erstatning vil kunne stige voldsomt ved bare at mase på.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Altså det er svært at rådgive dig omkring noget, når man ikke kender den direkte ordlyd. 

Jeg bemærker dog, at du ikke har været ansat ved konkurrenten, og dermed kan du på ingen måde have tilgået viden eller informationer, som du efterfølgende har anvendt i dit eget projekt. 

Hvis man tager udgangspunkt et f.eks et regnskabsprogram, så må jeg gerne oprette mig hos Thorborg og Dinero, kigge deres program efter i sømmene, teste det af, bruge det og lade andre komme med feedback, og derefter gå ud og udvikle mit eget regnskabsprogram, uden at der er foregået noget ulovligt, så længe der ikke kopieres, snyltes, lukreres eller udnyttes noget af det arbejde og rettigheder, som Dinero har til f.eks kode, design, navn mm.

Så jeg har meget svært ved at se, at der skulle være foregået noget ulovligt, hvis du har taget et eksisterende koncept, og herefter udviklet det til dit eget med udgangspunkt i den problemstilling, som konceptet løser, også selvom du har luret en konkurrent over skulderen.

Alternativt ville jo være, at man ikke kan åbne en burger bar, et pizzaria eller et socialt medie, da disse allerede er opfundet af andre tidligere, og man dermed lukrerer på deres viden, opbygning mm. Den holder ikke en meter i retten, for at sige det lige ud.

Det er nærmest umuligt at beskytte koncepter med rettigheder, herunder ophavsret, med mindre der er tale om radio eller tv programmer, men det er der ikke her. Der er det et forretningskoncept, og det kan man nærmest ikke beskytte mod konkurrence :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 22. Jan 22
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Fashion-Seller

For at blive lidt mere konkret, uden at nævne navne, så kan jeg sige at virksomheden beskylder mig på et par punkter:

1. Anvende et engelsk ord til en funktion, som de også har anvendt. De hæfter sig ved at dette ord faktisk er det forkerte ord at bruge til den funktion. Eftersom jeg har brugt samme ord, mener de at jeg har kopieret dem. Sandheden her er at dette ord er det første ord, som Google Translate foreslår når man oversætter det fra dansk til engelsk - og det er derfor jeg har brugt ordet.

2. At jeg har oprettet en bruger på deres side, og har testet deres system af, uden reelt at have til formål nogensinde at bruge deres service (men kun "kigge efter"/kopiere). Her er sandheden, at jeg tilmeldte mig deres service for at se om det kunne løse mine udfordringer. Her har jeg testet systemet af (på mange forskellige måder). Jeg har endda også været betalende bruger på et tidspunkt.

Til dette referrer de til at jeg har tilegnet mig adgang til deres materiale på ulovlig vis. Og at jeg uberettiget har tilegnet med adgang til deres koncepter, strategier og funktionalitet.

Igen, jeg er mildest talt målløs. Servicen som de har udviklet er et generelt produkt - og der findes mange andre konkurrenter på markedet med lignende funktionalitet.

Jeg føler at jeg bliver trådt på af "de store drenge", og at der kommer et officielt advokat brev virker truende. Jeg er en enkelt person, der har udviklet et system jeg synes er bedre end det, der var på markedet.

Sorry for "rant"
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

forvirretperson:
Jeg føler at jeg bliver trådt på af "de store drenge", og at der kommer et officielt advokat brev virker truende.

Det er jo lige netop det der er deres forhavende, at gøre dig bange / skræmme dig, så du stopper dit projekt.  

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)