Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg reproducere foto taget på museum?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Jul 17
Indlæg ialt: 239
Skrevet kl. 22:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Har lige været i London her i ferien og har taget nogle fede fotos med et professionelt kamera. 

Må jeg trykke dem på de puzzle spil jeg sælger?

Hvis kunstværket vel at mærke er så gammelt (kunstneren døde for mere end 70 år siden) at ophavsretten er mistet??

Jeg fandt følgende på en amerikansk hjemmeside

"Can I reproduce fine art from a museum onto a shirt and sell it?

If the work of art is in public domain, then yes. In USA, all creative work (paintings, sculptures, music, poetry, etc) created before 1923 is no longer under copyright protection and you can take photos of those works and use them any way you like it, including printing them on T-shirts.

However, important point is that you cannot use somebody else’s photo of a painting. While the painting may be in public domain, the photograph of it itself is owned by the photographer who took it and cannot be used. Therefore, you will need to take that picture yourself. "

Men jeg er i tvivl om vi har samme regler i DK/Europa? Det er klar at museet ejer værket- men museet har vel ikke overtaget ophavsretten?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:27
Hvor mange stjerner giver du? :

ophavsretten er kunstnerens/den der udført noget - i DK og mener jeg hele EU indtil 70 år efter dennes død
Museet kan også have rettighed i form af opstiling og montre og derfor ikke tillade man bruger billeder taget derinde kommercielt
Du må høre musset formentlig i første omgang

vh john hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 608
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Amerikansk lovgivning og EU lovgivning er ikke det samme, så at tage udgangspunkt i noget som helst fra USA er direkte dumt.

UK er heller ikke en del af EU længere, så hvordan og hvorledes deres lovgivning er pt, det ved jeg ikke.

Dog laver de fleste museer en oversigt over, hvad du må og ikke må.

Se f.eks denne liste fra Nationalmuseet i Danmark. https://natmus.dk/digitale-samlinger/samlinger-online/rettigheder-og-brug/ 

Du kan få svaret på de enkelte ting, blot ved at kontakte museet i London, de vil helt sikkert hjælpe dig og give dig et konstruktivt svar :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 4. Oct 19
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer også an på om det er et photo af et specifik værk eller det er et rum. Jeg så det i forbindelse med en statue på et torv i en købsstad. Hvis statuen er det centrale element så skal du have tilladelse fra rettighedshaveren men er det pladsen som sådan, så behøver du ikke tilladelse.

Jeg ville også spørge, og jeg ville nok sørge for at få svaret på skrift så du ikke står i den situation at enten de har glemt at de sagde ja eller at en højere oppe havde en anden holding.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Christian Englev Christiansen:

Det kommer også an på om det er et photo af et specifik værk eller det er et rum. Jeg så det i forbindelse med en statue på et torv i en købsstad. Hvis statuen er det centrale element så skal du have tilladelse fra rettighedshaveren men er det pladsen som sådan, så behøver du ikke tilladelse.

Jeg ville også spørge, og jeg ville nok sørge for at få svaret på skrift så du ikke står i den situation at enten de har glemt at de sagde ja eller at en højere oppe havde en anden holding.

Det sker hele tiden, også med den lille havfrue. Det er svært at tage et foto, hvor hun ikke er det centrale element.

https://politiken.dk/kultur/art5464182/Arvingerne-til-Den-Lille-Havfrue-sp%C3%A6nder-ben-for-medierne-igen-og-igen 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)