Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sælge Billigt Til Sine Venner/Familie

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Mar 21
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Hejsa,

Lad os antage, at min kammerat "Mikael" og jeg begge har en enkeltmandsvirksomhed.

Lad os så antage, at Mikael skylder 30,000 DKK i skat i dette regnskabsår, og at han på nuværende tidspunkt ingen omkostninger eller indtægter har i sin virksomhed.

Ville der være noget ulovligt i, at han køber varer for 30,000 DKK og sælger dem til mig til 1 DKK, og derved opnår et skattefradrag på 29,000DKK?

Hvis det juridisk befinder sig i en gråzone, hvad ville så veje for/i mod, at det ville være lovligt?

Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Påføre sit firma en udgift for 29.999,- (det er nemlig resultatet af 30.000 - 1 hvis du regner efter) for at opnå et fradrag på 30.000,- i en virksomhed, der ikke har indtægt?

Den slags spørgsmål illustrerer at der skal stilles MEGET højere krav for at stifte virksomhed. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

AbrahamWBush:

Hejsa,

Lad os antage, at min kammerat "Mikael" og jeg begge har en enkeltmandsvirksomhed.

Lad os så antage, at Mikael skylder 30,000 DKK i skat i dette regnskabsår, og at han på nuværende tidspunkt ingen omkostninger eller indtægter har i sin virksomhed.

Ville der være noget ulovligt i, at han køber varer for 30,000 DKK og sælger dem til mig til 1 DKK, og derved opnår et skattefradrag på 29,000DKK?

Hvis det juridisk befinder sig i en gråzone, hvad ville så veje for/i mod, at det ville være lovligt?

ja det ville være ulovligt. Han må.ikke til nogen han kender sælge under indkøbspris

I øvrigt ville et underskud på 30.000 kun spare 40% skat hvilket lidt bakker op om forbrugere besvarelse der mener, der skule lidt større krav til for at stifte virksomhed, når I tror fradrag svare til skatten OG - det er helt klart ulovligt og formentlig kunnne begge mistænkes for svindel oveni - 

Venlig hilsen john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Mar 21
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad hvis, at virksomheden så har en indtægt og rent faktisk fungerer som virksomhed, men man stadig sælger en vare til sin ven til 1kr? 

Fra Hjørring
Tilmeldt 15. Nov 10
Indlæg ialt: 471
Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 3 person

Så virker det. Det skal bare være omsætning for 40% af 16.999, så vil det give overskud til begge parter.

Idéen er faktisk godt udtænkt.

Tilmeldt 19. Mar 21
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Mange tak for det,

Men ville det være ulovligt?

Helt konkret omhandler det en vare, jeg har købt, der nok ikke kan blive solgt igen. Dette skyldes, at den ikke levede op til de billeder, der var på den online. Den har altså ingen værdi på markedet ud fra min egen erfaring.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:45
Hvor mange stjerner giver du? :

AbrahamWBush:

Mange tak for det,

Men ville det være ulovligt?

Helt konkret omhandler det en vare, jeg har købt, der nok ikke kan blive solgt igen. Dette skyldes, at den ikke levede op til de billeder, der var på den online. Den har altså ingen værdi på markedet ud fra min egen erfaring.

Tror du og vennen skal overveje, om I er modne til at drive virksomhed helt ærligt altså. Der er regler for nedskrivning af varen - manden med skatteproblemet kan bevise den er destrueret - men det skal være ordentligt  - og så nedskrive - men I ved SÅ lidt om det at drive virksomhed og har SÅ stort fokus på om hans skattegæld kan forsvinde, at I slet ikke er modne til at rode med det her selv. Han skal gå til en kyndig økonomi person og kan han vise det 30000 kr er totalt værdiløse, så kan en helt neutral revisor bevidne varen er destrueret og dermed 0 kr værd og så har han tabet på 30.000 kr (som så kun er ca 12.000 kr skat sparet)

Dine spørgsmål er helt ude i sovsen for nu at være tydelig overfor dig. Drop det med at drive virksomhed, eller forstå lidt mere at reglerne

Du spørger jo reelt om en med virksomhed kan købe en masse ting for 30.000 kr og sælge dem til sin ven for 1 kr - hvorved skat betaler skatten af de 30.000 kr - 

Du er ret langt ude - og det er MEGET sjældent jeg er så tydelig.

sorry John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Mar 21
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 03:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa John,

Altså nu kan vi jo godt blive enige om, at jeg skal lære lidt mere om regnskab - hvilket jo også er grunden til, at jeg bruger min sommerferie på det og er her inde.

Når det er sagt, så var det jo egentlig et meget simpelt spørgsmål, og jeg regnede egentlig mest af alt med et hurtigt svar. Men det kan selvfølgelig godt være, at jeg skulle have inkluderet lidt mere kontekst og konkratiseret det.

Genstanden er ikke 30,000 DKK værd, det var bare et tal for at få et konkret eksempel på. Problemet med at skulle få det destrueret på normal vis ville være, at der ikke ville gå længe, før at det ville blive en større økonomisk gevinst end bare at lade det være på lageret for evigt.

Grunden til, at jeg nævner at sælge det til 1 DKK er, at jeg har læst mig frem til at dette er noget nogle gør, når deres varer er ved at udløbe.

Mit spørgsmål er dog bare, om man må gøre det samme, når genstanden ikke decideret udløber eller forældes - men at dens markedsværdi viser sig at være meget lav. Eller, om der overhovedet er noget lovgivning på dette område.

Og dertil, om man så oveni kan drage nogle skattefordele ud af det. 

Mit spørgsmål går mest ud på, om det er lovligt eller ej. Så kan det jo godt vise sig ikke at være almen praksis, som du jo lidt hentyder til, men det er fint med mig.

Ellers mange tak for at gøre mig opmærksom på, at man kun får 40% af tabet tilbage i skat.

Mvh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

AbrahamWBush:
Grunden til, at jeg nævner at sælge det til 1 DKK er, at jeg har læst mig frem til at dette er noget nogle gør, når deres varer er ved at udløbe.

Mit spørgsmål er dog bare, om man må gøre det samme, når genstanden ikke decideret udløber eller forældes - men at dens markedsværdi viser sig at være meget lav. Eller, om der overhovedet er noget lovgivning på dette område.

det var nu ikke dit spørgsmål,  men kommer nok at mit svar om at den kan destrueres og skrives ned til 0 så tabet er konstateret

Der er ikke lovgivning om ukurante varer som sådan - ud over hvis de er destruerede, men skat anvender en del kriterier som IKKE omfatter, at varen man har bt for nyligt kan tage ret lang ti at sælge. Det ville også give nogen sjove bevægelser hvor der jo så kom stor indtægt når den blev solgt

Skat bruger disse kriterier 

  • at varen hverken er indkøbt eller produceret inden for det seneste år forud for statustidspunktet,
  • at varen ikke genanskaffes eller genfremstilles efter statustidspunktet, samt
  • at varens omsætningshastighed er faldet væsentligt på grund af faldende efterspørgsel.

    Og ser gerne alle kriterier opfyldt.

    Oftest bruges det ved tøj som enten destrueres (det meste desværre) eller dokumenteres doneret til f.eks røde kors, og til madvarer der rådner, hvor skal kender til standard ukurants. 

    Jeg vil bestemt ikke mene de ville godkende en nedskrivning af en vare alene fordi den vil tage lang tid at sælge For dels burde man jo vide det ved købet, dels er den alt for ny til det som jeg forstår dig. 

    Driv virksomheden og find andre ting at skabe penge på, og ikke for at finde fradrag der kan fjerene en skattegæld på 30.000 kr - Får man fradrag så har man så også haft tab og det er jo lige så slemt personlig i virksomhed at tabe 90.000 kr for at få fradrag der giver 30.000 kr i kassen 

    Handle til venner familie ansatte er alt mindst indkøbspris + moms

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)