Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

GDPR

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 25. Jan 19
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminobrugere

Jeg har 2 kunder, som uafhængigt af hinanden er endt på bl.a. bloggen Frihedens Stemme, som styres af Rasmus Paludan og Uwe Max Jensen fra Stram Kurs, samt andre mindre blogs. Uwe Max Jensen har taget skærmbilleder med profilfotos fra mine kunders firmahjemmesider samt private Facebooksider. De har også delt navne og arbejdsforhold for alle bestyrelsesmedlemmer, og tidligere arbejdsforhold på enkelte ansatte. Disse ansatte chikaneres nu af andre Stram Kurs medlemmer. Alt dette fordi en ansat har diskuteret kunst med Uwe Max i en Facebook-gruppen. 

Min opgave er pt, at undersøge om Uwe Max må dele dette indhold helt uden samtykke, eller om han evt. kan retsforfølges?

med venlig hilsen

Mikkel

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Skulle du ikke overlade det til en advokat - Men nej  man må ikke anvende fotos og tekst man ikke selv har taget/udført - på nogen kommerciel - eller her politisk interesse og om deling af personoplysninger så ja - det ligger under GDPR - men tag ikke sådan en opgave for kunder - gå til en advokat omg

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel

Der er forskel på dataansvarlig og databehandler.

Dataansvarlig er den der tager strygene på ryggen.

Så hvis nr. 1 har fået samtykke fra alle, men nr. 2 gør hævd på de samme, så har nr. 2 et problem.

Jeg har en kopi fra et kursus, jeg deltog i ved Militæret, jeg kan sende dig. Jeg sletter dog navne, adresser osv. Ja, jeg har fået tilladelse til det, når det sendes som PB.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

MikkelBacon:
Min opgave er pt, at undersøge om Uwe Max må dele dette indhold helt uden samtykke, eller om han evt. kan retsforfølges?

Uden at kende de konkrete tilfælde kan der ikke svares entydigt - for at behandle personoplysninger skal du have et lovligt grundlag, det indebærer bla. at de registrerede (i dette tilfælde dem på billederne) er blevet oplyst om behandlingen og i tilfældet med offentliggørelse også at de må forventes at vide at billederne offentliggøres. Derudover skal den dataansvarlige (i dette tilfælde dem der behandler/deler oplysningerne) foretage en konkret vurdering/interesseafvejning og offentliggørelsen må ikke udstille, udnytte eller krænke de registrerede.

Under alle omstændigheder har de registrerede ret til at gøre indsigelse mod behandlingen, så første skridt er at gøre indsigelse overfor den dataansvarlige og bede vedkommende om at stoppe behandlingen, dvs. slette billeder, navne osv..

Hvis ikke ønsket imødekommes er næste skridt en klage/anmeldelse til Datatilsynet.

Mht. om de kan retsforfølges er svaret "ikke umiddelbart", men Datatilsynet kan foretage en indstilling til anklagemyndigheden om at idømme dem en bøde for forholdet, ligesom de kan pålægge dem at efterkomme anmodningen om at få slettet oplysningerne.

Læs mere om det her: https://www.datatilsynet.dk/hvad-siger-reglerne/vejledning/internet-medier-og-apps-/billeder-paa-internettet 

Bemærk, ovenstående er med udgangspunkt i GDPR - jeg har ikke undersøgt om der er andre muligheder for sagsforfølgelse, evt. overtrædelse af andre love.

Hth
/Brian

Tilmeldt 25. Jan 19
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tænker også det skal forbi en advokat. Jrg ville sådan set bare gerne have en fornemmelse af, om der overhovedet er en sag. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

det vil jeg meget klart sige der er

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Reinhold Jensen:
Mht. om de kan retsforfølges er svaret "ikke umiddelbart", men Datatilsynet kan foretage en indstilling til anklagemyndigheden om at idømme dem en bøde for forholdet, ligesom de kan pålægge dem at efterkomme anmodningen om at få slettet oplysningerne.

Jo, der kan anlægges sag ved domstolene, uden at sagen har været forbi Datatilsynet. Datatilsynet er ikke en procesforudsætning, men er til gengæld gratis at benytte, så det vil nok være fornuftig at forsøge den vej først.

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Apr 07
Indlæg ialt: 1958
Fra  Vipindi Skrevet kl. 22:45
Hvor mange stjerner giver du? :

AnyFellow:
Jo, der kan anlægges sag ved domstolene, uden at sagen har været forbi Datatilsynet. Datatilsynet er ikke en procesforudsætning, men er til gengæld gratis at benytte, så det vil nok være fornuftig at forsøge den vej først.

Emnet på trådstarters indlæg er "GDPR" - mit svar er relateret til det.

Datatilsynet er tilsynsmyndighed på området, så hvis spørgsmålet går på om der kan føres en retssag direkte med henvisning til GDPR, så er svaret nej - der er processen som beskrevet.

Måske er det ordet "retsforfølges" der forvirrer/forstyrrer ;-)

Hvis trådstarter kan dokumentere et tab, eller at have lidt "immateriel skade" (f.eks. gene eller tab af sit gode navn og rygte) kan der rejses krav om erstatning på den baggrund.
Se evt. her: https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/reform/rights-citizens/redress/can-i-claim-compensation_da 

Hth
/Brian

Fra Viborg
Tilmeldt 6. Jun 07
Indlæg ialt: 323
Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :

SLETTET

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke lovligt at dele billeder af andre personer, med mindre disse har givet samtykke til dette, eller at billederne er stemningsbilleder f.eks fra en gågade eller en koncert, hvor den enkelte person ikke er i centrum, men blot en del af motivet. 

Det er en overtrædelse af Databeskyttelsesloven. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2018/502

Der er en god vejledning til, hvilke billeder der må deles på Datatilsynets hjemmeside, så kan du selv prøve at vurdere, hvilken type foto de pågældende fotos er.

https://www.datatilsynet.dk/hvad-siger-reglerne/vejledning/internet-medier-og-apps-/billeder-paa-internettet 

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)