Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedskonstruktion på tværs af lande?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. May 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære Amino'er,

Jeg har brug for jeres hjælp.

Vi er en gruppe på fire partnere, som ønsker at stifte et nyt selskab, hvor vi hver især ejer 25%.

Partnerne består af to danskere med bopæl i Danmark, en algierer med bopæl i Frankrig og en sydafrikaner med bopæl i Tyskland.

Vores forretning sælger sundhedsfaglig rådgivning og produktet/servicen sælges globalt.

Vi er nu i tvivl om, hvorledes det er bedst at konstruere virksomhedsforholdene og ejerskabet. Har I, kære med-iværksættere, nogle gode råd eller erfaringer?

Anbefaler I fx:
- At vi alle etablerer vores egen virksomhed, som så hver ejer 25% af vores fælles virksomhed, hvortil omsætningen tilfalder?
- Eller at vi stifter ét selskab hvori vi alle står angivet som direktør?
- At vi får stiftet selskabet i DK, Frankrig eller Tyskland?

Vi er dygtige sundhedsfaglige eksperter, men relativt blanke på alt hvad der hedder virksomhedskonstruktioner, ejerskabsstrukturer mv.

Vil vil sætte kæmpe stor pris på jeres sparring.

Bedste hilsner,
Christian
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

ChristianDMI:
At vi alle etablerer vores egen virksomhed, som så hver ejer 25% af vores fælles virksomhed, hvortil omsætningen tilfalder
her må du mene - hvert sit holdingselskab der ejer 25% hver af et fælles driftsselskab som har omsætningen.
Ved du med sikkerhed den vil falde med 25% som kommer fra hver af jer - eller kan den ene måske stå for halvdelen af omsætning og arbejde?

Hvad er den store fordel ved, at I er 4 sammen om det - set fra kundeperspektiv - frem for I hver har jeres - eller i alle fald blot fælles for danskerne?

Det er jo dels ikke gratis at have et holdingselskab - som for de udenlandske vel bedst etableres i deres eget land, dels ikke spor let at få erhvervskonto til et selskab ejet af to fra udlandet uden dansk adresse for disse to.

Selskabet bør etableres der hoved kundeforholdene er

I skal bruge mange kræfter på en god ejeraftale - Hvordan kommer en ud, hvis der ikke er lyst forsat, hvad hvis en intet bidrager - hvem bestemmer hvis stemmer står 50/50 og og og

Tag en snak med en jurist her i landet til en start, evt med et af erhvervshusene

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. May 21
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære John, 

Tusind tak for gode input, råd og spørgsmål. 

Jeg kan faktisk ikke svare på dine spørgsmål, fordi jeg ikke ved nok om området. Vores grundlæggende aftale er, at vi alle fire er ligelige partnere. Deraf tanken med de 25% til hver :-) Men jeg ved intet om, hvad den smarteste måde at strukture ejerskabsforholdet så vil være. 

Men alt dét klares måske ved at vi bare etablerer et skriftligt aftalepapir (ejeraftale) og så benytter ét af vores respektive selskaber til at håndtere drift? Vil der slet ikke være noget problem i, at al drift går til ét af partnernes selskaber? 

Forventer at størstedelen af driften (køberne), vil være i Frankrig eller Tyskland, men det er faktisk ikke til at sige, da produktet er digitalt og derfor egner sig til alle lande (mere eller mindre). Vi har indtil videre kundere fra USA, Canada, Australien og Danmark. Da de to andre partnere er bosiddende i Tyskland og Frankrig, forventer vi at disse lande bliver særligt driftige idet det meste marketing pågår her. 

Har du nogle forslag til jurister/erhvervshuse, vi kan tage fat i?

Endnu engang tusind tak for hjælp. 

Bh Christian

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

ChristianDMI:
Vil der slet ikke være noget problem i, at al drift går til ét af partnernes selskaber? 

Forventer at størstedelen af driften (køberne), vil være i Frankrig eller Tyskland, men det er faktisk ikke til at sige, da produktet er digitalt og derfor egner sig til alle lande (mere eller mindre
jo vist vil der kunne være problem idet det jo så er ET selskab der i princip har indtægt og skat og de andre må så lønnes - men det er i alle fald kompliceret at have selskab på tværs af 4 lande  kompliceret og dyrt

Jeg ville gå til et af de 4 store revisionshuse - men regn med det koster at sætte op

Det lette er at hver part fakturerer sine kunder fra sit selskab - og i finder anden måde at vise sammenhørighed på - evt ved fælles holding men selskab i hver af de 4 parters lande til den omsætning hver part skaffer og derfor har ansvaret og æren for

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)