Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fælleseje - hvem betaler ved sygdom/misligholdelse

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 21. Mar 21
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Min hustru og jeg deler økonomi, herunder et personligt ejet mindre selskab.
Pga pludselig sygdom kan min kone ikke svare de aftalte forpligtelser, men er stadig myndig.
Dvs at jeg ikke har adgang til hendes konti.

Jeg havde troet, at dette måtte være ofte forekommende, men hverken revisor eller advokat har et svar
på hvad jeg kan gøre? For jeg kan finansiere den løbende drift uden min hustrus aftalte deltagelse.

Gode råd haster!

Hilsner - Alpha



Tilmeldt 21. Mar 21
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Der skulle stå, at jeg IKKE alene kan finansiere driften. Sorry

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

alpha21:
jeg IKKE alene kan finansiere driften

Det lyder jo lidt mærkeligt, for der burde jo ikke kunne være tale om mange penge, når der er tale om et PMV.  Omsætningen må maximalt være 50.000 DKK årligt.  

Tilmeldt 21. Mar 21
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Så småter selskabet ikke, og det gælder også privatøkonomien (hus etc)

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

alpha21:
Så småter selskabet ikke

Du skriver jo at der er tale om et PMV,  Er det korrekt og har det en omsætning på over 50.000 er det ikke lovligt.

Tilmeldt 21. Mar 21
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Selskabet er et SMBA, som vi ejer 50/50
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46438
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Man hæfter jo kun med evt indskudskapitalen i et SMBA - og kreditorer skal jo ikke se på hvem af ejerne der ikke kan betale eller-  kan betale - det er selskabet som sådan (og det er så ikke en personlig virksomhed) der skal betale kreditorer og hæfte. Hvis selskabet ikke selv har penge, så kan ejerne skyde flere penge til som lån f-eks, men hvis den ene ejer ikke vil eller kan det, så er der ikke mere at gøre ved det, så går selskabet formentlig konkurs.

Selv hvis du havde adgang til din hustrus konti, ville det meget let kunne medføre en alvorlig sag, at bruge hendes midler til indskud/lån til et fælles selskab

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 21. Mar 21
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for konstruktive svar. Er det en løsning, at jeg køber min hustru ud af selskabet for kr 1,- og selv overtager driften (der er en mindre negativ egenkapital)?

På den private side har jeg samme udfordringer. Min hustru kan/vil ikke bidrage til hus og husholdning som aftalt (hun har en stor formue). Jeg har spurgt Intrum om jeg kunne etablere et krav mod min hustru. Det ville de ikke røre ved.

Gode forslag er meget velkomne!

 

 

 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 13:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Det bedste vil nok være at du søger råd hos en advokat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46438
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:34
Hvor mange stjerner giver du? :

alpha21:

Tak for konstruktive svar. Er det en løsning, at jeg køber min hustru ud af selskabet for kr 1,- og selv overtager driften (der er en mindre negativ egenkapital)?

På den private side har jeg samme udfordringer. Min hustru kan/vil ikke bidrage til hus og husholdning som aftalt (hun har en stor formue). Jeg har spurgt Intrum om jeg kunne etablere et krav mod min hustru. Det ville de ikke røre ved.

Gode forslag er meget velkomne!

 

 

 

Det er jo længe siden man kunne stifte SMBA, så jeg er rusten i viden. Mig bekendt kan du ikke bare købe din hustru ud - det skal en anden gøre, da du med kun EN ejer vil være personlig virksomhed og ikke have begrænset hæftelse som i SMBA

Jeg kan jo heller ikke se det giver dig flere penge til regningerne end nu, hvor du alene er den der må skyde til - blot et andet ejerforhold - dette sagt fordi du i start jo skrev: 
alpha21:
jeg IKKE alene kan finansiere driften.
  Den løser du jo ikke ved at få hende bort.

Jeg kan godt forstå ingen vil røre ved retslig sag i forhold til at få hustru til lommerne til et fælles SMBA eller nogen som helst anden fællesudgift, hus, mad eller andet. Der er ingen regel der siger, at en ægtefælle skal betale med til mad osv og heller ikke til, at en ejer af et SMBA skal skyde personlige midler ind, hvis denne nægter at gøre det. Det kunne jo være at "smide gode penge efter dårlige" og derfor en fornuftig beslutning ikke at smide flere penge ned i et hul

Du kan lukke et SMBA som jeg ser det, ved at træde ud, da hustru ikke kan have SMBA alene som jeg husker det, men så er evt provenu jo blot til deling - og stadigt ikke krav om I skal indbetale hver især til den negative egenkapital OG risiko for skat hvis du så tager kundelister og anden goodwill og evt afskrevne aktiver med ind ny personlig virksomhed eller ApS - ligesom alle aftaler, bank, kunder, leverandører og alt skal fornyes

Der må ikke være krav om, at andre skal købe ”en andel” fra en udtrædende deltager  for at kunne blive deltager i virksomheden, og der må ikke være krav om, at man ikke kan udtræde af virksomheden, medmindre en anden ønsker at overtage den ledige ”deltagerandel - ligesom I har lige stemmeret uanset indskud i et SMBA iflg min rustne hukommelse men jeg kan ikke se, at hun kan forhindre dig i at udtræde - men OM det så betyder, at alt er hendes i personlig virksomhedsform og hun så hæfter - og hvordan alt det så gøres rent praktisk

Jeg tror derfor absolut, at du skal gå til en advokat og få rådgivning - og inden også overveje, om skilsmisse kan være aktuelt og få vurdering af skattesituation ved at lukke SMBA og forsætte i enkeltmands eller ApS med det som tilhørte jer begge i SMBA formen.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)