Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Få en "medejer" i en startup enkeltmandsvirksomhed?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Mar 21
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 04:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Amino,

Jeg står i en situation hvor jeg ikke ved hvordan og hvorledes jeg skal håndtere en partner i min startup enkeltmandsvirksomhed.

Jeg kom på virksomheds ide og derefter udviklede webstedet, samt de diverse designs og pages. Jeg har desuden også oprettet bank konti og også betalt for alle forretningsudgifterne. Efter et par måneder alene med virksomheden ønskede jeg mig en partner til at lette arbejdsbyrden og hjælpe med at opdatere indholdet på webstedet, måske endda hjælpe med at udvikle og designe i fremtiden.

Problemet opstår i at han ønsker dog at være garanteret en andel af virksomheden før han acceptere at være med at arbejde på den, og lige nu blev vi enige om 20% under en diskussion, men jeg er ikke sikker på, om han er mere eller mindre værd. Han har en hel del brugbar kapital at bidrage med, som måske spiller en rolle i hans virksomhedsandel, men jeg er ikke sikker på, at webstedet overhovedet har brug for noget indskud. Ydermere skulle jeg mene at det ikke engang er muligt at få en medejer i en enkeltmandsvirksomhed, og jeg har ingen interesse i at danne et "I/S".

Hvordan skal sådan en situation håndteres? Kan jeg starte med at betale ham freelance løn ud fra virksomhedens omsætning og gøre således at når/hvis virksomheden bliver til et selskab en dag, at han så kan få medejerskab, og derefter lave en kontrakt med at han "fortjener" sig til 5% hvert år indtil han når 20% ? Og kan sådan en kontrakt først laves når virksomheden er blevet et selskab eller kan den laves på forhånd øjeblikkeligt?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:20
Hvor mange stjerner giver du? :

zffs:


Hvordan skal sådan en situation håndteres? Kan jeg starte med at betale ham freelance løn ud fra virksomhedens omsætning og gøre således at når/hvis virksomheden bliver til et selskab en dag, at han så kan få medejerskab, og derefter lave en kontrakt med at han "fortjener" sig til 5% hvert år indtil han når 20% ? Og kan sådan en kontrakt først laves når virksomheden er blevet et selskab eller kan den laves på forhånd øjeblikkeligt?

Få en revisor med ind over hurtigst muligt. Husk det er nemmere at blive enig så længe man er gode venner - og det er "meget" nemmere at blive enig når man er uvenner, hvis aftalen er solid.

Ikke bare det selskabsretlige kan give jer problemer, men bestemt også skatten kan drille her.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:24
Hvor mange stjerner giver du? :

zffs:
Kan jeg starte med at betale ham freelance løn ud fra virksomhedens omsætning og gøre således at når/hvis virksomheden bliver til et selskab en dag, at han så kan få medejerskab, og derefter lave en kontrakt med at han "fortjener" sig til 5% hvert år indtil han når 20% ? Og kan sådan en kontrakt først laves når virksomheden er blevet et selskab eller kan den laves på forhånd øjeblikkeligt?

Du skal have en god rådgiver med - også til at lave ejeraftale http://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/is-og-aps-aftale.html 
Du har ret i at du ikke kan have mere end EN ejer i enkeltmands, og uden I/S som option, så skal du omdanne til ApS

Ja du kan lønne ud fra omsætning - men hvis nu det så viser sig, at det er dig der bringer al omsætning rent faktisk, så vil du nok ikke være glad for det

Du  kan godt lave aftale om alt det du vil, det er dig der personligt hænger på den aftale - som så bør indeholde hvad DU personligt skal betale i erstatning hvis du ikke senest x/x-xxxx omdanner til et ApS OG I skal lave en kompliceret optionsaftale hvor han stilles aktier i udsigt - som du beskriver det af mindst 4 omgange til han har 20% - det er lidt kompliceret, også skattemæssigt. Hvad vil den anden så med 20% uden indflydelse, hvis du hiver hele overskuddet ud som løn, er nok et spørgsmål til ejeraftalen

Jeg synes det er et enten eller. Enten ansætter du ham og finder en aflønningsform der sikrer han lønnes rimeligt for sin indsats - og undlader fast aftale om medejerskab men holder jer alene til en intensionsaftale om at I vil se på den mulighed om f.eks 2 år - ELLER

Du ansætter som beskrevet og I forhåndsaftaler skriftligt, at hvis I begge stadigt er enige om medarbejderskab om 1 år, så omdanner du til ApS (koster noget formentlig) og han indtræder så omg med 5-20%  ELLER

Du omdanner til ApS NU - lader ham skyde penge med ind - mindst de 5% men jeg ville gå all in og lade ham komme på 20% hurtigt

Det er ikke specielt  vigtigt - i scenarie 2 og 3 at han bare får anparterne - dem kan han købe med de penge du lønner ham for, men der KAN laves optionsaftaler med lidt mindre skat (han skattes i alle fald af pengene) men jeg tror det er overkill i denne situation

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Mar 21
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svarene!
Tilmeldt 16. Mar 21
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John , vil det være muligt at lave en vesting klausul ud fra enten scenarie 1 eller 2? Kan det anbefales og hvilke scenarie vil være bedst til det?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja alt er jo muligt - du er jo personlig ansvarlig for alt du lover i din personlige virksomhed inkl at der er et selskab og så en vesting klausul. Jeg synes det er scenarie 3 som er oplagt til det, hvor du fra start driver det i ApS form, det andet er både kompliceret, svært at formulere godt ind i en ejeraftale for et selskab der ikke eksisterer og siden retsligt forfølge hvis oprettet som forpligtelse på dig personligt som personlig virksomhed. 
Stadigt er det jo også spørgsmålet, hvad vil partneren med 20% - der skal jo en masse med omkring hvad værdien skal være ved at have 20% af noget du bestemmer i

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)