Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Oprettelse af selskab til investering - skat, lån mv.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. Mar 21
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej kloge hoveder,

Jeg har brug for at syreteste mine tanker om et muligt setup ifht oprettelse af selskab hvis formål er investering/trading i børsnoterede værdipapirer. Jeg er i dag professionel investor og påtænker at starte op selvstændigt, til en start alene for egne midler, men måske med kunder på et senere tidspunkt. Her er mine tanker om setup.

Jeg indskyder et større beløb som lån til et nyoprettet selskab. Jeg forestiller mig et ApS (for at muligvis i fremtiden at kunne få medinvestorer/kunder ind).

Jeg generer et løbende driftsoverskud på børsnoterede investeringer.

Jeg fratrækker handelsrelaterede udgifter – fx Bloomberg terminal etc. Jeg starter med at arbejde hjemmefra, så vil ikke trække hardware mv. (pc, skrivebord etc.) fra, da det lyder som det er under ret strenge krav.

Jeg lønner mig selv op til topskattegrænsen, og betaler løbende mit oprindelige indskud(lån) tilbage – det må vel kunne gøres skattefrit(jeg har jo allerede betalt skat af pengene)? Derved opnår jeg en tilfredsstillende løn og akkumulerer samtidig kapital i selskabet, da driftsoverskuddet vil være større end beløbet der tilbagebetales af lånet.

Er mit setup holdbart og er mine tanker inden for rammerne af lovgivningen? Skatten er jo et væsentligt element her, så det er primært det jeg gerne vil have syretestet, specielt det med at låne penge til virksomheden og løbende tilbagebetale skattefrit.

Ideen med at gøre det i selskabsregi, er at kunne fratrække omkostninger - de kan være betydelige - samt at kunne geninvestere kapitalen efter selskabsskat på 22%, hvilket over tid, med fornuftige afkast, vil resultere i et større afkast efter skat i forhold til at gøre det i privat regi.

Er der nogle af mine antagelser der ikke holder vand? Er der noget jeg kan gøre smartere?

På forhånd tak.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal ofre en snak med en god revisor men

MrSolo:
til en start alene for egne midler, men måske med kunder på et senere tidspunkt.
Det sidste er svært, kræver finanstilsynsgodkendelse mm

MrSolo:
Jeg indskyder et større beløb som lån til et nyoprettet selskab. Jeg forestiller mig et ApS (for at muligvis i fremtiden at kunne få medinvestorer/kunder ind).
Medinvestorer muligt - men skattekomplekst. Lånet bør være konvertibelt da det ellers ikke giver fradrag ved tab, selv om du ikke tror tab kunne være mulighed.

MrSolo:
Jeg lønner mig selv op til topskattegrænsen, og betaler løbende mit oprindelige indskud(lån) tilbage – det må vel kunne gøres skattefrit(jeg har jo allerede betalt skat af pengene)
de 40 t til et ApS kan ikke betales tilbage, men andre penge du låner ind kan - de skal dog forrentes mellem selskabet og dig til det rente selskabet skulle betale for 3.parts lån - ofte 4-6%

MrSolo:
samt at kunne geninvestere kapitalen efter selskabsskat på 22%, hvilket over tid, med fornuftige afkast, vil resultere i et større afkast efter skat i forhold til at gøre det i privat regi.
Tvivlsom. Du betaler 22% inkl lagerbeskatning og selvom du geninvesterer så kommer der 27/42% mere på uanset ved (løn 40%) men afhænger af beløb og tid. I personlig form har du blot de 27/42% at forholde dig til og skal ikke tage hensyn til gode år/dårlige år på samme måde som selskabet. >Du mister i alle fald 27% muligheden og har mindst 40% på alt - lagerbeskattet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 00:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg kan sagtens forstå overvejelsen om at drive en fuldtids-investeringsvirksomhed i ApS. Det ville formentlig også være mit eget valg hvis jeg skulle være fuldtids-investor (selv om jeg langt hen ad vejen er enig i Johns skepsis om at oprette et ApS for at investere i børsnoterede papirer)

Det er umuligt at vide om det økonomisk vil være det smarteste for det afhænger fuldstændigt af hvordan det går, men lad en revisor regne nogle scenarier igennem for dig - også nogle hvor du f.eks. taber 20%.

Administrativt er et ApS jo noget helt andet end privat investering. Det kommer til at kræve lønsystem, regnskabsprogram, årsrapport, m.v. Det skaber til gengæld nogle faste rammer omkring aktiviteten og personligt forsøger jeg selv at lave alle investeringer i selskabsregi (holdingselskab) for at holde mine private skatte-forhold så enkle som mulige.

PS: Du skal ikke forvente at kunne få refunderet moms for dine udgifter. Omvendt kan jeg ikke se noget galt i at virksomheden anskaffer en computer, som må siges at være en absolut nødvendighed for det arbejde som skal udføres af dig som medarbejder.

Venlig hilsen

Steffen

Tilmeldt 13. Mar 21
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 07:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej John og Steffen,

Mange mange tak for svar. Det er meget værdsat. Som jeg læser jeres svar, så er der ikke noget grundlæggende galt med mit setup.

Jeg kontaktede Ageras med henblik på revisor hjælp, de havde dog ikke nogen ledig pt. til rådgivning. Nok på grund af at der er travlt med årsrapporterne. Men det er klart at jeg skal have en god revisor på. Jeg er meget åben for input til alternativer til Ageras.

Lyder fornuftigt med konverterbart lån, og at der skal rente på ødelægger ikke ideen.

Regnskabsprogram, lønsystem, revisor...hvad skal jeg regne med at de årlige omkostninger løber op i? I mit budget pt. har jeg lagt 50.000 ind om året på den post, men det er et rent gæt.

Jeg er helt med på, at det under normale omstændigheder ikke giver meget mening at oprette selskab med henblik på investeringer. Jeg ernærer mig allerede ved investering og vil typisk ikke kunne udskyde skatten i privat regi, da positionerne realiseres relativt hurtigt. Dog vil jeg sideløbende investere for frie midler for at udnytte beløbsgrænsen op til de 22% og vil have enkelte langsigtede investeringer hvor skatten derigennem udskydes. Med de beregninger jeg laver, så kommer det til at give god mening at bruge en selskabskonstruktion hvor kapitalen løbende øges og geninvesteres efter skat på 22% (vigtig forudsætning her er selvfølgelig et ganske fornuftigt løbende afkast).

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 08:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Som de andre skriver, så er du klart på rette spor.

Indlån af penge til investering er jo reelt gearing. De *skal* forrentes til markedsrente når du er nærtstående og indlåner - det er typisk diskonto + 4%, men det kan være noget andet hvis man kan dokumentere udgifterne. Renter skal du se positivt på for de er lempeligt beskattet for dig som privatperson, specielt hvis du har anden negativ kapital-indkomst.

Generelt er det god latin ikke at investere i selskabsform som mindre investor, uden andre driftsindtægter. Simpelthen fordi det ikke giver øget afkast ifht. bøvl og administration-omkostninger. Men omvendt så er dine positioner i selskabsregi mindre stationære, gearing, shorting osv. er et fedt, og den private progressions-grænse let at udnytte via udbytte fra selskabet op til grænsen. Er dine positioner kortlivede så er skattefordelen i pravat rigi jo kraftigt begrænset.

Så i dit tilfælde, som fuldtidsbeskæftiget ja det giver mening.

Hvis du vil kunne modregne tab i indlånt kapital, så skal indlån ske konvertibelt, men det skal gøres på den helt rigtige måde for at det gælder, og det har et problem ved udbetaling da reglerne herfor er blevet ændret, så det kursbeskattes efter egenkapitalen. Du kan også forhøje selskabskapitalen, som så er placeret permanent uden renter i selskabet, men det er endnu mere bøvlet at nedsætte selskabskapital'en skulle du få brug for likvider i privat regi.

Helt alm. indlån med rente er det simpleste, men også det mest risiko-fyldte i det tilfælde, og bliver indlånet tabt så kan det ikke sidenhen modregnes det er bare tabt - det er årsagen til at små firmaer holdes flydende med kæmpe negativ egenkapital - for den eneste måde at få indlånte penge retur ved mistet egenkapital, er at generere overskud i selskabet indtil egenkapitalen er tilbage - det sker nogen gange aldrig, og mange ejere kaster gode penge efter dårlige i bestræbelserne herpå.

HAr man negativ egenkapital i et simpelt eneklt selskab, så har man også et aktiv i form af urealiseret positiv selskabsskat - den prøver mange også at få fat i, men igen det kræver lividitet at generere et overskud, og det er jo ikke altdig nemt, for så var vi alle millionære.

Vedr. det med medinvestorer, uden at du skal lave en ponzi, så kan du måske låne kapital hos 3. part til variabel rente, men man skal passe på for som john siger så kræver det finanstilsynets tilladelse at drive finansiel virksomhed. Alternativt er at sælge andele, fortage kapital-udvidelse til passende overkurs. Men her skal du ihvertfald have fat i de rette revisorer og adokater.

Nuvel det er så tænkt tilfælde indtil du mener der er opbygget nok kapital til vækst.

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Lønsystem koster 250 kr om årets (12 lønsedler), så det er ikke det der vælter budgettet

Hvad angår regnskabsprogram, så er jeg ikke upartisk for jeg er direktør for Multi-Regnskab, men www.multiregnskab.dk  er det eneste regnskabsprogram som har funktionalitet til at håndtere aktie-investeringer (indlæse filer fra Nordnet, Saxo-Bank og en del andre steder, depot-afstemning, værdiregulering, indeholdte udbytte-skatter, skat, m.v.). Når du stifter selskabet vil du formentlig starte med en egenkapital < 250.000 og så koster Multi-Regnskab kun 500 kr om året.

Udgift til revisor vil afhænge af kompleksiteten i regnskabet og hvor meget du selv håndterer. Det vil også være relevant for dig med nogle overvejelser om hvordan bankkonti, depoter, etc. struktureres så bogføring og afstemning bliver så enkelt som muligt.

Vi har forskellige revisor-samarbejdspartnere på Multi-Regnskab som jeg kan sætte dig i forbindelse med. Jeg skriver en privat-besked her på Amino, men ellers er du velkommen til at kontakte mig via www.multiregnskab.dk

vh Steffen

Tilmeldt 13. Mar 21
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Hanssing:
Hvis du vil kunne modregne tab i indlånt kapital, så skal indlån ske konvertibelt, men det skal gøres på den helt rigtige måde for at det gælder, og det har et problem ved udbetaling da reglerne herfor er blevet ændret, så det kursbeskattes efter egenkapitalen.


Her må jeg tilstå at jeg er på udebane. Forstår det simpelthen ikke :). Hvor finder jeg yderligere information om dette? (Kan ikke lige gennemskue hvad jeg skal søge efter). Og tak for hjælpen!
Tilmeldt 13. Mar 21
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Super, jeg tager kontakt til dig.
Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

https://www.bdo.dk/da-dk/faglig-info/depechen/depechen-artikler-2017/daarlig-ide-naar-hovedaktionaerer-laaner-penge-til-deres-selskab

https://www.bdo.dk/da-dk/faglig-info/depechen/depechen-artikler-2020/konvertible-obligationer-er-pludselig-blevet-farlige

Det er ihverfald et sted at starte.

Lovforslaget blev vedtaget uden væsentlige ændringer og indebar blandt andet, at reglerne for opgørelse af den skattemæssige anskaffelsessum for hovedaktionæraktier blev ændret fra at skulle ske efter nominelle værdier til at skulle ske på grundlag af handelsværdier på afståelses- eller indfrielsestidspunktet. Dette fik også betydning for konvertible obligationer, fordi de skattemæssigt sidestilles med aktier.

Den nye opgørelsesmetode har virkning for afståelser og afdrag, der sker den 1. oktober 2019 eller senere og gælder også for konvertible obligationer, der er udstedt før denne dato. I tilfælde, hvor en hovedaktionær beslutter at kræve sit tilgodehavende indfriet kontant og altså fravælger at konvertere tilgodehavendet til aktier, kan det derfor nu pludselig udløse en teknisk skattegevinst, hvis indfrielsen sker på et tidspunkt, hvor værdien af selskabets aktier ligger over kurs 100.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)