Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kombineret holding & drift

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 4. Sep 16
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg skal til at købe en mindre startup for 1 kr., og har ikke et selskab idag. Nu hvor jeg skal oprette et selskab, ville jeg bruge dette både til at eje det selskab (ApS) jeg køber, men samtidigt drive en mindre vinforretning (webshop & direkte salg), via dette selskab. Dvs. et kombineret holding og driftselskab. De fleste advokater, legaldesk etc. siger dog, at de ikke anbefaler dette? Men jeg vil gerne undgå at have tre forskellige selskaber (1. holding 2. vinselskab 3. det selskab jeg køber).

Kan I hjælpe med vejledning? Er det da ikke lovligt, og hvad skal formål og branche være, hvis det er lovligt?

Tak.

Vh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :

går ud fra, at det du skal købe for 1 kr er et selskab, for ellers kan det jo ikke ejes af et selskab som CVR

Holding kan godt være drift samtidigt men har jo så ikke den fordel at være beskyttet hvis drift går konkurs

Du kan også overveje at stifte holding og så lade det eje det selskab du køber (igen går ud fra det er et selskab) og så lade dette drive en mindre vinforretning så du har de to drift aktive i samme selskab

Holding og drift koster hver især let 5-10.000 kr om året i bank, lovpligtig arbejdsskade for dir uanset løn/omsætning, og regnskab bliver ikke lettere af sambeskatning og kan så også koste lidt. Jo flere selskaber jo mere - men meget vil afhænge af, om det er store eller små tal - Der skal ret store til for at berettige holding med 2 drifts

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Sep 16
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for svar. Jo, 1 kr. er for selskabet - min fejl.

Ja, og det er relativt små selskaber. Hvis jeg gerne vil kombinere holding og drift, skal jeg så være opmærksom på at formulere formålet med selskabet samt hovedbrance/bibranche?

Skal man altid sambeskatte?

Tak.

Asger

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

asgerasger:

Hej John,

Tak for svar. Jo, 1 kr. er for selskabet - min fejl.

Ja, og det er relativt små selskaber. Hvis jeg gerne vil kombinere holding og drift, skal jeg så være opmærksom på at formulere formålet med selskabet samt hovedbrance/bibranche?

Skal man altid sambeskatte?

Tak.

Asger

ja og ja hvis det er under hovedejer / har bestemmende indflydelse, så er der tvungen sambeskatning. Vær opmærksom på moms i holding så skal deles så du ikke har momsfradrag for de ting der ikke har med den momspligtige indtægt at gøre (kunne være revisor/advokat mm)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Sep 16
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 16:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du mulighed for at uddybe mht. momsen? Altså de vare jeg køber i det kombineret holding og drift kan jeg vel godt trække momsen fra på?

Tilmeldt 4. Sep 16
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror jeg forstår. Altså holding kan ikke få momsfradrag på holding relateret vare.

Men købsmoms på fx. vin relateret til videresalg går fint. Korrekt?

synes det er svært, for det er vel lidt bøvlet? Er det så lettere at oprette både holding og drift?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :

asgerasger:

Tror jeg forstår. Altså holding kan ikke få momsfradrag på holding relateret vare.

Men købsmoms på fx. vin relateret til videresalg går fint. Korrekt?

synes det er svært, for det er vel lidt bøvlet? Er det så lettere at oprette både holding og drift?

ja ikke for holding relateret ydelse men momsfradrag for de ting som indgår i momspligtig salg - Det er nok lettere og mere sikkert i forhold til konkurs med hvert sit . men alt må jo måles op imod, hvor stort det skal være. Taler vi ½ mio vin salg ville jeg klart have det i eget

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Sep 16
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Jeg tror 1/2 - 1 Mio i vinsalg i det selskab, der ejer et andet ApS.

Hvis ApS'en som købes for 1 kr. går konkurs med gæld (det er jo bestemt ikke planen), så kan det kombineret drift/holding selskab ikke rammes, vel?

Vh,

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

asgerasger:

Hej John,

Jeg tror 1/2 - 1 Mio i vinsalg i det selskab, der ejer et andet ApS.

Hvis ApS'en som købes for 1 kr. går konkurs med gæld (det er jo bestemt ikke planen), så kan det kombineret drift/holding selskab ikke rammes, vel?

Vh,

nej ikke umiddelbart - det kan kun drift der ligger i samme som holding udløse - hvis vinsalg ligger i holding som drift, så kan det jo

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 19:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Givet den størrelse virksomhed du nævner, så ville jeg i din situation prøve at få etableret den "rene holdingstruktur" med et holding og to driftsselskaber.

Hvis du kombinerer drift/holding, så bliver det ikke mindst kompliceret/umuligt at få en investor/medejer ind i driftsdelen. Desuden vil du stå med en svær situation hvis du en dag gerne vil sælge driftsdelen. Det er ikke mindst den slags ting et holdingselskab løser.

Omkostningerne er selvfølgelig vigtige. Holder du holding helt simpelt, så kan du komme ned på 2.000 kr årligt + moms for årsrapporten. Den anden større udgift er banken, så her ville jeg starte med at få et tilbud på stiftelse og løbende gebyrer.

Kig evt. også på www.mitholding.dk

vh

Steffen

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)