Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investering af virksomhedens overskud

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hanssing:

Baba yaga:

Hvis vi leger med følgende tankeeksperiment:
Virksomheden køber aktier via sit virksomhedsdepot for 100.000 kr. i starten af 2021. I slutningen af 2021 sælger virksomheden sin aktiebeholdning for 200.000 kr. Der er en gevinst på 100.000 kr. der så figurerer som indtægt og enten kan gemmes som overskud eller bruges til løn eller geninvesteringer. Er der noget jeg overser ?

Ja:

I VSO eller selskabsregi er al investering i omsættelige (portefølge) papirer normalt lagerbeskattet.

Nej! Det er ganske enkelt forkert.

 

Tankeeksperimentet som skitseret ovenfor er i strid med skattelovgivningen. Hvis en virksomhed køber aktier er det køb at betragte som en hævning i VSO'en, når virksomheden sælger samme aktiebeholdning er det at betragte som et indskud i VSO'en. Ejeren af virksomheden bliver beskattet personligt af gevinsten på aktierne. Samme ejer skal medtage hævningerne/indskuddet i sin opgørelse af VSO'en.

 

Der bliver snakket om en personlig virksomhed, herunder virksomhedsskatteordningen, i tråden - at inddrage reglerne for selskabsbeskatning bidrager kun til forvirring, de kan jo ikke anvendes af trådstarter.

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg havde den opfattelse at VSO'en mht. ivestering var som et selskab, blot med hæftelse, men uden bunden kapital.

Lidt mere læsning viser at dette bestemt ikke er tilfældet - jeg får lige se om mit indlæg kan rettes eller slettes.

Det du skriver er jo, at et VSO slet ikke reelt kan eje portefølgepairer - overhovedet - så er det jo så nemt hvis det er tilfældet.

Så giver det knapt mening overhovedet at snakke om et virksomhedsdepot.

Men gælder det med investeringbeviser, hhv. den særlige pensions-opsparing så stadig?- det lyder jo som om det er det samme bare mindre atraktivt:

https://www.berlingske.dk/aktier/man-maa-ikke-koebe-aktier-i-virksomhedsordningen

https://martinsen.dk/faglig-viden/raadgivning/muligheder-og-faldgruber-ved-investering-af-midler-i-virksomhedsordningen/

Som jeg læser det må VSO godt oprette et investeringsselskab og eje portefølgepapirer igennem dette. Men herved bliver selskabsreglerne jo igen relevante, da alt bliver lagerbeskattet, som personlig indkomst for ejeren, når det gøres op.

Tilmeldt 11. Jan 21
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:08
Hvor mange stjerner giver du? :
@Jesper_nl @Hanssing - Tak for uddybende svar !
Jeg kan forstå, at det er lidt mere kompliceret end jeg først regnede med og kan se, at det ikke er noget jeg skal begive mig ud i.

Jeg kunne dog stadig godt tænke mig at vide, om en enkeltmands virksomhed - VSO - kan investere/veksle noget af sin kapital fra kroner til Bitcoin ? Vi har fået klart, at det kan man ikke via aktiemarkedet, men hvad med at købe direkte via en exchange ?
@John Hannover, du siger at Bitcoin hører privatsfæren til. Har du et link som uddyber det - tak.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

http://finansiel.blogspot.dk/2017/11/beskatning-bitcoins-btc-og-anden.html med link til skats styresignaler mm

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Sep 10
Indlæg ialt: 93
Fra  ECO Nordic Denmark Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :

hej, jeg ville nok spørger nogle der faktisk ved noget om emnet :) 

må jeg anbefale PAYAM fra https://www.samarlaw.dk/ han har netop rådgivet om det her i mange år. 

nu når en her inde skriver vi skal i 0,0005 usd snart så kan jeg sige at var i avisen og sagde vi kunne gå.i 100.000 USD inden for 18 måneder

hvilket er i slutningen af 2021 ;) Så har du lidt fra bver side ;)

jacob

Tilmeldt 11. Jan 21
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jacob

Tak for info.

Jeg tjekker Samarlaw ud og ser om de/han kan hjælpe. Jeg er dog gået lidt væk fra tanken, ikke fordi jeg tvivler på bitcoin eller krypto generelt, men mere fordi jeg ikke tror på at der er en fordel ved at gøre det igennem en enkeltmandsvirksomhed.

Personligt tror jeg at 100.000 er lavt sat 😉

Dbh
Fra Masis
Tilmeldt 26. Jan 21
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg tvivler lidt på bitcoin og forskellige kryptopenge også men dette er min eneste mulighed til at arbejde alene, men har også flere omkostninger, fx strømforbrug

http://hovhannesjohansen.me/index-bararan.php 

Hovhannessen skaber hjemmesider og gør bitcoin mining

Tilmeldt 11. Jan 21
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg gætter på, at du overvejer at mine’e krypto, siden du snakker om strømforbrug...
Har leget med lignende tanker, men ved ikke om det kan betale sig i Danmark.

Min indgangsvinkel har været ud fra et investeringsperspektiv, sikre købekraft og fordi jeg synes at blockchain er en spændende teknologi, som kommer til at forandre vores dagligdag i fremtiden.

Der er rigtig mange ressourcer på internettet, hvor du kan afbalancere mainstream mediernes negative omtale af bitcoin/krypto. Du vil kunne finde sites, der omhandler mining og fortæller dig hvormeget du kan tjene ud fra prisen på el.
Hvis du er interesseret i investering eller bare vil vide mere om kryptoverdenen, så kan jeg anbefale RealVision, det er gratis at abonnere på deres krypto portal.
Fra Masis
Tilmeldt 26. Jan 21
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg tænker at den bitcoin mining kan aldrig betale sig alene, men det er godt at bruge maskinernes varme i huset lige nu.
Bitcoins selvfølgeligt kræver meget gode investeringsmetoder og dette kan måske betale sig i fremtiden

http://hovhannesjohansen.me/index-bararan.php 

Hovhannessen skaber hjemmesider og gør bitcoin mining

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)