Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Investering af virksomhedens overskud

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 11. Jan 21
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg undrer om det er muligt for en enkeltmands virksomhed - under virksomhedsordningen - at investere sin overskydende kapital i Bitcoin ?

Da virksomheden ikke kan investere direkte i aktier, kan det ikke foregå på den måde, men hvad med at købe Bitcoin coins via en exchange ?
Ville sådan en investering blive set som at veksle sine kroner til dollars, altså valutaspekulation og er det muligt ?

Jeg behøver ikke noget foredrag om Bitcoin og risiciene ved at investere i kryptovalutaer, tak !

De bedste hilsner
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Kort og godt nej - du kan bare investere privat - det ville jo heller aldrig gøre forskel da en investering jo ikke påvirker overskud overhovedet. Men nej du kan ikke KBE dem i enkeltmands (og i princip heller ikke i ApS da det af SKAT anses som tilhørende privatsfæren. BTC ses så heller ikke som off valuta og kan derfor ikke bogføres i

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 9. Feb 12
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hey Baba Yaga, jeg faldt over dette via. en hurtig Google søgning.

https://www.beierholm.dk/fileadmin/user_upload/pdf/skat/2018/2018-21_Bitcoins_virksomheder__150518.pdf

Foriøvrigt Bitcoin kommer meget snart til at crashe til 0.00001 USD / BTC. (måske mere). Grundet noget man kalder for quantum practicality tro mig når det sker så vil du panik sælge din BTC til 0.5 USD/ BTC. Altså jeg ville ikke sætte så meget som en krone i BTC medmindre jeg gør det rigtigt så jeg kan få fradrag for evt. tab.

21 millioner min bare måske snarere 21 trillioner. (Eller uendelig mange)

Tilmeldt 11. Jan 21
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for svar, John !
Tilmeldt 11. Jan 21
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for linket og fordi du lufter dine bekymringer for quantum computing.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Og det er vigtigt at du er med på at selv investering aktietyper og andet som man MÅ investere i- under VSO, ikke er for virksomhedens overskud. Det er i status som bytte af penge i bank til værdi i aktier - og ændrer intet ved overskud og dermed intet ved årets skat eller hævninger (men BTC vil indgå som personlig hævning efter min bedømmelse og dermed personskat ved hævningen af midlerne)

BTC privat er hårdere beskattet end aktier - idet de beskattes handel for handel  - gevinst med personlig skat omkring 36% og tab som ligningsmæssige fradrag med ca 26%

Du kan således have 1 mio kr - have en del handler over året - 100.000 i gevinst og 100.000 i tab = samme mio stadigt, men du har betalt 10.000 i skat fordi indtægt er personlig mens tab er ligningsmæssigt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Jan 21
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :
@John - Tak for din input.

Jeg har læst og tænkt lidt mere over spørgsmålet og kan se at jeg har misforstået, at virksomheden ikke må købe aktier. Det er derfor muligt at få eksponering for Bitcoin via aktiemarkedet og man behøver ikke at købe coins direkte via en exchange.

Hvis vi leger med følgende tankeeksperiment:
Virksomheden køber aktier via sit virksomhedsdepot for 100.000 kr. i starten af 2021. I slutningen af 2021 sælger virksomheden sin aktiebeholdning for 200.000 kr. Der er en gevinst på 100.000 kr. der så figurerer som indtægt og enten kan gemmes som overskud eller bruges til løn eller geninvesteringer. Er der noget jeg overser ?

I forhold til at Bitcoin ikke kategoriseres som valuta og derfor ikke kan bogføres.
Så er det vel et problem, hvis du modtager betalinger i form af Bitcoin (det er nok mere sandsynligt at man vil bruge en anden kryptovaluta, som måske ETH/XRP/XLM/LTC) eller måske en stablecoin som USDC. Der findes allerede virksomhedsløsninger fra Coinbase/Crypto.com, der gør det muligt for virksomheder at oprette kjonti hos dem og modtage betalinger i kryptovaluta, samt Wordpress/WooCommerce/Shopify/Magento plug-ins der integrerer det. Jeg ser ikke så mange webshops i Danmark bruge det, men det vinder større udbredelse i udlandet (i bestemte brancher). Så det er blot et spørgsmål om tid før det får større udbredelse.
Vil sådan en betaling skulle bogføres ud fra den værdi som kryptovalutaen har på varens slags/købs tidspunktet eller når den veksles om til kroner ?
Hvad så i forhold til at udbetale løn eller honorar i Bitcoin (eller anden kryptovaluta) ?

De bedste hilsner
Fra Varde
Tilmeldt 5. Jan 21
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Desværre kender jeg for mange, der har brændt sig selv med kryptokurrency. Invester snarere pengene i normale virksomheder eller doner dem, i sidste ende får du mere af dem.

Danske banker, som jeg kender, tillader ikke transaktioner med kryptobørs eller virksomheder, der behandler betalinger for dem.

Og det er også grunden til kontoens afslutning.

Jeg solgte nogle valutaer, transaktionerne fra børser blev derefter udbetalt til danske konti. Banker afviste det. Nu med et par tusinder af euro, der hænger ud. Støtte fra børsen henviser til betalingsudbydere, der igen henviser til børsen. Danmark har ingen chance for at drive forretning uden mange nerver.

Transport costs audit for all Amino members free of charge. 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Baba yaga:

Hvis vi leger med følgende tankeeksperiment:
Virksomheden køber aktier via sit virksomhedsdepot for 100.000 kr. i starten af 2021. I slutningen af 2021 sælger virksomheden sin aktiebeholdning for 200.000 kr. Der er en gevinst på 100.000 kr. der så figurerer som indtægt og enten kan gemmes som overskud eller bruges til løn eller geninvesteringer. Er der noget jeg overser ?

Ja:

I VSO eller selskabsregi er al investering i omsættelige (portefølge) papirer normalt lagerbeskattet.

Dvs. tab og gevinst indgår skattepligtigt i regnskabet ligesom alt andet, uagtet om det er realiseret gevinster eller ej, og uagtet om det er et aktie-papir eller obligationer eller andet du ejer i selskabet.

Der er specielle regler for unoterede aktier i koncerner, for om de indgår i balancen til kost-pris eller indreværdi, der påvirker modersleskabets regnskab mht. modtaget udbytte,  men for alm. investering er det kursværdien på balancedagen der ligges til grund for lagerbeskatningen af portefølge-aktier.

Din realiserede gevinst kan derfor ikke "gemmes" - den blliver beskattet som en del af året resultat, på lige fod med alt andet, og dette sker uagtet om den er realiseret eller ej. Selskabets likviditet, og selvsagt herunder dets frie egenkapital kan til enhver tid bruges til investering hvis det ikke er i stid med vedtægterne.

Der er meget begrænsede fordele ved investering i selskabs-regi uden et samtidigt drfitsoverskud fra anden drift, som optager ens progressions-grænse for aktie-inkomst ved udbyttebetaling. Først når selskabet reelt har overskud og oparbejdet egenkapital efter skat over 56.500kr/år og man ikke har brug for likviditeten privat begynder det at give mening.

Men når man til et punkt hvor selskabsinvestering er relevant, er det værd at bemærke at ens selskab godt må øge likviditet til investering ved at optage lån (gearing). Sker låneoptag hos nærtstående, så skal det ske på markedsvilkår - ellers kan SKAT rentefiksere bagudrettet - det er typisk disconto+4%. Kan man dokumentere højere eller lavere rente for ens tilfælde, eller er lånet optaget hos en part som ikke er nærtstående er dette også ok.

OBS der er fælder ved at låne ind i eget selskab - tab er ikke fradragberettiget, og underkendes det som lån bliver det istedet til skattepligtig tilskud, hvorved pengene er dobbeltbeskattet inden de kommer ud igen! Der er mulighed for at anvende konvertible lån, men deres værdi er også udhulet med nye regler, og de har ders helt egne fælder.

Tilmeldt 11. Jan 21
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :
@Hanssing Tak for dit perspektiv - det er værdsat !
Side 1 ud af 2 (19 indlæg)