Kære Aminoer
Det kunne være rart at få en respons fra alle de iværksættere her, både dem der har haft/fået succes og dem der ikke har eller er på vej, om de havde en, to eller flere af de forudsætninger på plads som Høegh beskriver ovenfor, før skridtet blev taget til at starte som selvstændig.
Personligt havde jeg en drøm og en diffus vision om en decideret opfindervirksomhed der skulle forfølges og afprøves. På baggrund af emnets brede perspektiv, var kontaktfladen ikke stor og risikovillig kapital var nærmest en by i Rusland.
Det eneste jeg havde masser af, var drive.
Med venlig hilsen
Lars C
|
Aktie selskab - uden penge?
Jeg tror jeg trækker mig ud af debatten her. Jeg bryder mig ikke om din tone og dit forsøg på at gøre den dialog vi har her til en principsag. Debatten er kørt fuldstændigt af sporet og det er grotesk at lave den til et solstråle-tråd hvor folks lystfiskerhistorier skal ud. Hvis du mener at "drive" er nok til at en 17-årig med en relativt diffus idé skal søge revisor og advokatbistand, samt kapital til et A/S, så fred være med det, men jeg håber ikke at nogle unge mennesker, der kommer herind med iværksætterinitiativ, dropper uddannelse på basis af den holdning du har. I dagens Danmark bliver man nærmest ikke frisør uden en gymnasial baggrund. Det er sket meget indenfor de sidste 30 år og ligegyldigt hvad du mener og hvilke erfaringer du har fra dit eget liv, så nægter jeg simpelthen at tro på at du vil sidde her - på et offentligt iværksætterforum - og føre en principiel debat om at "drive" er nok til at få succes med egen virksomhed, hvis man ikke har: - Uddannelse - Brancheerfaring - Kontaker - Komparative fordele Hvis du mener at det er fornuftigt at gå igang med at stifte et aktieselskab, fordi man har en vision om at man skal have virksomhed, selvom man ikke ved hvad man skal lave og hvordan man skal lave det, så kan jeg simpelthen ikke forstå dig. Jeg synes bare du skal tænke på at der sidder en person i den anden ende, som muligvis æder det du skriver råt. Det skal man tit tænke over når man skriver noget på internettet. |
Rettighederne til idéen ligger naturligvist ikke i selskabet, men i et Holding selskab. Så hvis driftsselskabet går konkurs kan konceptet ikke umiddelbart røres. |
Hæ hæ jo fedt, at få at vide min måde, at se det på ikke er helt ved siden af. |
Venligst
René Buch
Kære Høegh
Jeg er bestemt ikke pivet eller særlig tyndhudet, at du trækker dig fra denne debat, er dit valg - jeg har dog svært ved at se det relevante i, at du nærmest gør mig til "store stygge ulv", når der i denne tråd er;
4 forskellige aminoer der anbefaler ApS via indskud af bil, fast ejendom, 125K eller 62.5K
3 forskellige aminoer der anbefaler A/S
2 forskellige aminoer der anbefaler en business angel el lign
3 forskellige aminoer der anbefaler advokat
1 amino der anbefaler en revisor
I håbet om at møde dig i en anden tråd, til en ny omgang debat omkring iværksætteri, vil jeg gerne sige tak for denne gang.
Med venlig hilsen
Lars C
|
Hejsa Jeg er meget enig med Høegh, at der skal være nogle forudsætninger tilstede for at skabe en succes, og her er uddannelse (hvad man så lige ligger i det), erfaring mv. grundlæggende. Men har man ikke erfaring, branchekendskab eller en uddannelse, som kan understøtte en god ide, ja skal man da ikke nødvendigvis lade den dø. Det ville da være ægerligt, hvis man havde vacinen til cancer og smed den væk, fordi man ikke havde en doktorgrad i celleforskning.
Det der kan være behov for - og ja det er jo lidt mere generelt nu end Elenas indlæg - er da, at man finder de kompetencer og ressourcer, som man mangler for at kunne skabe en succes, f.eks. få nogle branchefolk, gode virksomhedsledere mv. som netværk til virksomheden enten som bestyrelse, ledelse eller advisory board.
1. skridt på vejen er jo, at man lige får trykprøvet om det er en god ide, som man løber rundt med, og der nytter det ikke noget, at man bliver overprotectonistisk og ser spøgelser alle vegne og således ikke snakker med andre herom.
Hvis det der skal til for at skabe en succes er, at man giver afkald på noget af jerngrebet, så har jeg en lille læresætning "det er bedre at få 10% af noget, end 100% af ingenting".
Men det er nok ikke til advokater og revisorer, man i første omgang skal søge hen, de kan komme tidsnok på banen.
Har man etableret sig med en ordentlig kompetencedækning, har en solid strategi baseret på en god ide, ja så mener jeg faktisk ikke, at det er et problem at skaffe 500.000 (nu nåede vi tilbage til Elenas indlæg).
Vedr. Claes indlæg:
Hvis du etablere den konstruktion, som du lægger op til, så kan du fortsat ikke få hele ideen tilbage (investor har jo sin del af aktierne/anparterne) - medmindre at du mener, at ideen skal stå i et holdingselskab også derfra bruges i driftselskabet, men så kan du ikke bruge erklæringerne, idet du så mangler den rene kapital i holdingselskabet.
Er det den første løsning, som du lægger op til, så vil der ligge nogle forpligtende aftaler med driftsselskabet, som andre også kan købe ud af boet, så den hjælper muligvis lidt, men det er ikke nogen guldkalv.
/Claus |
Enig, men hvis rettighederne til f.eks navn, domæne kan ligges i et holding, og udlejes til driftsselskabet via en kontrakt med f.eks ét års løbetid. Ideén og forretningen ligger så naturligvis i driftsselskabet, men der vil være en del tilfælde hvor det ikke er særligt meget være uden navn, logo osv. F.eks i selskaber hvor forretningen primært foregår online. |
|
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Hmm Om det er rigtigt eller ej at fortælle om mulighederne omkring valget af selskabform til en 17 årig skal jeg ikke gøre mig til dommer over, slet ikke, men jeg har fulgt denne debat og ser da både vilje, optimisme, modstand, samt gode råd, der alle kan bruges af dem der læser tråden.
Jeg kan ikke se det relevante i at fokuserer på alderen, men derimod er der gode råd, konkret vejledning i denne tård, som har hjulpet mig til en beslutning omkring mit valg af selskabsform. Dog vil jeg da lige nævne at jeg var rimlig sikker på forhånd, men det er altid godt at får styrket sine beslutninger. |
Venligst
René Buch