Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor tidligt i mit ihværksætter eventyr skal jeg lave moms og CVR nr?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 5. Apr 16
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er.

Jeg har fået en skide god ide.

Jeg vil derfor igang med at udarbejde prototyper af mit (produkt) og har dertil en del spørgsmål.

Jeg vil her i opstarts perioden nok ikke få så meget indkomst, men tværtimod en del udgifter til matrialer, maskiner mm. 

Derfor vil jeg høre om nogen herinde kan sige mig om jeg skal oprette mig et cvr & moms nummer nu, eller om jeg skal vente til at jeg har min prototype klar til produktion? 

eller kan det betale sig at oprette virksomheden nu og så købe matrialer, maskiner mm til virksomheden? 

og i så fald hvilke fordele er der?, er meget itvivl om det er en fordel mht. bl. moms? 

På forhånd tak og med venlig hilsen

Dres Sørensen

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du tager tingene i bruge - samler bygger osv - så risikerer du at miste momsfradrag hvis du ikke stifter CVR med moms fra start

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Apr 16
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Super mange tak John! Så tror jeg at jeg skal have oprettet mig et cvr 

Tak for svar 

Tilmeldt 4. Jul 17
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 07:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Mekanisten,

Jeg er selv i gang med at udvikle et produkt i et firma. Derfor mener jeg at overvejelsen er lidt mere kompliceret.

Fordele ved at oprette firma:

Du kan trække moms fra. Hvis din udvikling tager for lang tid, risikere du dog at SKAT erklærer din virksomhed for hobby virksomhed, og så risikerer du at skulle tilbagebetale moms - jeg har ikke styr på præcedens.

Hvis din ide ikke flyver, kan det se bedre ud på CV'et at du har haft egen virksomhed, når du om nogle år søger job.

Der kan være nogle pensionsfordele hvis du arbejder i egen virksomhed, men det har jeg heller ikke styr på.

Ulember:

Hvis du opretter personlig ejet virksomhed nu, vil jeg tilråde at du ændre firmaform til APS så snart der kommer omsætning. Hvis overhoved muligt skal man aldrig eje en personlig virksomhed, som risikere konkurs, da dit hus, bil og andre værdier dermed kan blive tvangssolgt.

Omregistrering af virksomhed koster hos revisoren (når du skifter fra personlig ejet virksomhed til APS). Denne udgift kan undgås hvis du venter med at starte virksomhed indtil dit produkt er færdigt, da du herved kan starte et APS direkte (kræver 40.000 kr i indskud).

Når du opretter virksomhed får du brug for en firmakonto hos banken. Det koster. Du skal have en forsikring (koster). Du skal huske at afregne moms. Du skal lave regnskab.

Du kan som udgangspunkt ikke få dagpenge - dette er dog noget du skal undersøge i detalje.

Så suma summarums: Firma nu koster tid og penge, og der er risiko for at blive erklæret hobbyvirksomhed. Til gengæld ser det måske bedre ud på CV'et og du kan trække moms fra.

Med venlig hilsen,

Rune Jacobsen

(som ikke har fået dagpenge under udviklingsarbejdet, da jeg anser dette for socialt bedrageri).

Tilmeldt 5. Apr 16
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 08:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rune.

Tak for din besked!

Ved du hvor hurtigt skat kan finde på at erklære ens virksomhed for hobbyvirksomhed?

Med hensyn til udgifter ved skift fra personlig virksomhed til APS, ved du hvad der kan komme i ekstra udgifter ved et evt skift? 

Der er nogle ting jeg lige skal have med i mine overvejelser, samt jeg skal have undersøgt hvilke udfgifter der er ved en firma konto & forsikringer

Hvordan har du selv gjort det? har du ventet med at starte til at du havde et færdigt produkt at sætte i evt. produktion? 

De bedste hilsner

Dres Sørensen

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

RuneJacobsen:

Kære Mekanisten,

Jeg er selv i gang med at udvikle et produkt i et firma. Derfor mener jeg at overvejelsen er lidt mere kompliceret.

Fordele ved at oprette firma:

Du kan trække moms fra. Hvis din udvikling tager for lang tid, risikere du dog at SKAT erklærer din virksomhed for hobby virksomhed, og så risikerer du at skulle tilbagebetale moms - jeg har ikke styr på præcedens.

Rune, det er ikke korrekt.

 

Begrebet hobbyvirksomhed har intet med moms at gøre - overhovedet. Det er udelukkende et spørgsmål om skat.

 

Hvis man har en forventning om at kunne foretage et momspligtig salg på et tidspunkt fremtiden (tidshorisont underordnet) og har momsregistreret sig, så har man også ret til at fradrage købsmomsen på de udgifter som knytter sig til det forventede salg i fremtiden.

Der er eksempler på virksomheder (også hobbyvirksomheder) som har kørt med skattemæssigt underskud i mange år samtidig med de har fået godkendt negative momsangivelser i lige så mange år.

 

Med andre ord; "dømmer" Skat hobbyvirksomhed, så er konsekvensen kun skattemæssig - momsen kan ikke tilbageføres.

Tilmeldt 4. Jul 17
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Jesper,

Tak for dit svar - jeg er ikke ekspert.

En ekstra overvejelse vedr. firmastart er at omsætning op til 50.000 kr er undtaget moms. Så såfremt man har en lille omsætning (men dog totalt en overskud, således at man burde betale moms til staten) er det en fordel at undgå momsregistrering.

Vedr. denne tråd, vil jeg opfordre andre til at blande sig forstået på den måde at der er mange overvejelser man bør gennemgå.

Med venlig hilsen,

Rune Jacobsen

Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 467
Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er da ikke nødvendigvis en fordel selvom omsætningen ikke når 50.000. Så enkelt kan det ikke sættes op. 

Hvis den maskine man skal købe for at producere det koster 25.000, så er de 5000 moms, dem får du ikke igen hvis ikke du momsregistrerer dig, så selvom du omsætter for 25.000 om året, så mangler du jo de 5000 fra din maskine, og øvrige løbende udgifter i øvrigt. Kan slet ikke forstå hvorfor folk er så bange for den momsregistrering? som jeg ser mange herinde er når de tænker start og hele tiden fokuserer på de 50.000. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:53
Hvor mange stjerner giver du? :

RuneJacobsen:

Kære Jesper,

Tak for dit svar - jeg er ikke ekspert.

En ekstra overvejelse vedr. firmastart er at omsætning op til 50.000 kr er undtaget moms. Så såfremt man har en lille omsætning (men dog totalt en overskud, således at man burde betale moms til staten) er det en fordel at undgå momsregistrering.

Vedr. denne tråd, vil jeg opfordre andre til at blande sig forstået på den måde at der er mange overvejelser man bør gennemgå.

Med venlig hilsen,

Rune Jacobsen

Det kan nok gøres mere enkelt op.

  • Hvis man i en opstart har mere købsmoms end salgsmoms - så er det godt at være momsregistreret
  • Hvis man forventer på et eller andet tidspunkt at krydse momsgrænsen (husk det er ved ca 4000 per måned da man ellers kan få moms på alt + samme i bod) så kan det være smart at hvad moms på fra start, da man ellers skal ændre priser
  • For webshop kan det virke lidt mærkeligt hvis den er momsfri, og få nogen til at tro der er noget galt
  • Hvis ens kunder er firmaer som er moms registrerede, så er det altid en fordel selv at være momsregistreret, da de jo trækker momsen fra og man så altid bare har fordel ved selv at have fradrag for købsmoms
  • KUN hvis man ved man aldrig kommer over 50.000 kr omsætning på nogen som helst 12 mdr periode, OG handler med private som jo ikke kan trække ens moms fra, vil det være en fordel ikke at være momsregistreret.

https://johnhannover.blogspot.dk/2017/10/frivillig-momsregistrering-en-god-ide.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Jul 17
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Hans,

Jeg tror at 50.000 kr grænsen virker som følger:

Senarie 1 (du er momsregistreret):

Indtægt: 50.000 kr ved salg til private inklusiv moms (moms 8.000 kr)

Udgift: 25.000 kr inklusiv moms (moms 4.000 kr).

Du betaler 8.000 kr i moms til staten og får 4.000 kr tilbage. Netto betaler du 4.000 kr i moms til staten.

Senarie 2 (du er ikke momsregistreret):

Indtægt: 50.000 kr ved salg til private

Udgift: 25.000 kr inklusiv moms (moms 4.000 kr).

Du får ikke moms tilbage fra staten, men såfremt den private kunde er ligeglad med om du betaler moms (altså forstået på den måde at de ikke kræver en prisreduktion), så tjener du her 4.000 kr mere.

------

Igen, jeg er ikke ekspert og derfor vil jeg opfordre andre til at rette mig såfremt jeg har misforstået noget.

 

Med venlig hilsen,

Rune Jacobsen

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)