Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Partneraftale, er det her lovligt?

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:

Der er en grund til at al andet en PLC-logik bruger text. Der er ikke mange "store" sprog som er grafiske.

Ja, SFC (REgner med du her mener Sequential Function Chart som i CoDeSys (Graph i S7)) kan bruges til visse ting og har nogle fordele  - det har alle PLC-sprog. Der er bare ingen som kan det samme som alm. ST.

En "tekniker" skal ikke stå og rode i koden! Så er HMI og kode for dårlig til fejlfinding - Koden skal fejlsøges af programmøren, og maskinen skal fejlsøges af teknikeren - via HMI.

I samspillet mellem den fysiske verden af ting der bevæger sig og softwaren er skillelinjen sjældent klar nok til at man kan tænke i siloer - specielt for små virksomheder. I relation til en virksomhed der arbejder med konsulenter eller med en enkelt programmør som måske forsvinder til et andet job er andres funktionelle forståelse af softwaren altafgørende for om man kan løse problemer. Det med at HMI'en skal være så velgennemtænkt at man aldrig kommer ud for at der mangler diagnostisk information den tror jeg ikke på i praksis.

ST, eller C og andre tekstsprog kan det hele bortset fra at give overblik, og det er hvor de grafiske sprog er overlegne da kommunikation i kasser giver et overblik af logikken som ST ikke kan give. Det er bare sindsygt dyrt at have forskellige programmører på i ST for de forstår ikke hvad der er gået forud, og du ender let op med et alarmerende timeforbrug på relativt simple funktioner.

Ingen tvivl om at ST er bedre til at skrive mere komplekse funktioner, men jeg begræder at vore maskiner kun har ST som programmmeringsbasis. 

Tilmeldt 16. Dec 17
Indlæg ialt: 258
Fra  N-Control Skrevet kl. 09:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tjaee, jeg har så 19 års erfaring der siger det modsatte Cool

Foruden at man får en gevaldig musearm af de grafiske sprog, så er det netop når maskinerne bliver komplekse at de grafiske sprog viser deres svagheder. De indbyder til dårligt software design - og så hjælper det ikke at de på papiret giver overblik, når resultatet ender med at være det modsatte. Når det sker så er der ofte sammenfald med at programmøren kun kan kode i ladder, og ikke behersker abstraktionsniveauet krævet for et design.

De grelle eksempler er når en en gang ladder-spagetti-kode uden grundliggende design bliver så kompleks og sammenfiltret på en lille maskine, at ikke engang programmøren kan forstå det, og gang på gang maler sig ind i et hjørne, og kun kan redde sig selv via krydsreferencen, og mere spaghetti.... Så stikker timetallet af.

Der findes god og dårlig ST-kode, ligesom der findes god og dårlig ladder/fb-kode - min erfaring siger at der er hyppigere forekomst af det sidste.

Nuvel, det er en smags-sag som vi aldrig bliver enige om - istedet kan vi mødes efter CoVid og udveksle "War-stories" over en øl :-)

/Hanssing

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 19:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hanssing:
Tjaee, jeg har så 19 års erfaring der siger det modsatte Cool

Det har jeg ikke - men jeg har lang erfaring med at betale forskellige programmører store summer for at udvikle ST baseret software hvor de ikke kan skabe sig overblik over sekventielle funktionsforløb hvor den hovedsagelige udfordring er forståelse og navigation i koden, og hvor programmørerne har utrolig svært ved at arbejde på egen hånd og få noget der er brugbart for os ud af det. 

Nu ser jeg ikke meget i SFC da alle jeg betaler udviklingstimet til er glade for ST.

Alt i alt er det vel blot sådan at der ikke er en begrænsning på hvor mange forskellige hop du kan lave i ST, men det giver også fleksibilitet. I sidste ende skal valget vel passe til opgaven, og der er områder af vores software hvor SFC ville være en fantastisk hjælp og andre steder hvor ST er bedre, men en øl kan det vel sagtens blive til :-)

Side 2 ud af 2 (13 indlæg)