Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms ved salg af digitale produkter til kunder i hele verden

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 27. Sep 20
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej allesammen

Jeg har et par spørgsmål angående indberetning af moms for min virksomhed
Min virksomhed sælger digitale filer til private kunder fra hele verden. Virksomheden er oprettet i sommers som en Personlig Mindre Virksomhed (PMV). Virksomhedens omsætning er gået bedre end forventet og jeg har nu omsat for 50.000 kr.
Jeg sælger mine digitale produkter gennem en hjemmeside ved navn Payhip.com. Payhip ligger automatisk “EU Vat” oven i prisen på mine varer, når en kunde laver en ordre. Denne EU Vat afhænger af, hvorfra i verden kunden kommer fra. På den måde betaler kunden allerede moms i sit hjemland. Payhip sørger herefter for, at den moms kunden har betalt bliver sendt til kundens hjemland.

Mine spørgsmål er så følgende.

1. Skal der yderligere betales dansk moms af mine digitale varer, selvom kunden allerede har betalt moms i sit hjemland?

2. Nogle lande har ikke moms på digitale vare. Hvad skal jeg gøre, når en kunde køber fra et af disse lande?

3. Hvordan skal jeg indberette moms for mit salg af digitale produkter til private kunder i og uden for EU?

Jeg har ledt grundigt efter svar på SKATs hjemmeside og andre steder på nettet og det er lidt en jungle at finde rundt i. Jeg har også kigget på den såkaldte “one-stop”-ordning.
Desværre har jeg ikke kunne finde svar på, hvad jeg skal gøre. Håber der er nogen herinde som kan hjælpe

Jeg tvivler også på, at jeg er den eneste som har svært ved at finde rundt i moms ved salg af digitale varer til udlandet. Jeg håber at denne tråd kan hjælpe andre, der er i samme situation som mig


Hav en fantastisk dag!


Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ført og fremmest kan du få moms og bod af al omsætning inden 50 t når du ikke har momsregiistreret lide så snart det var klart du ville nå det på en hver 12 mde periode, så det må du få på plads omg for at vise god vilkje

Moms på digitale produkter kan være kompleceret - være uden moms til uden for EU med moms indberetning af oms i rubrik C mens det til EU privat kunder er dansk moms op til en vis oms grænse og så krav om momsreg i hvert EU land med deres momssats hvilket gøre i skat.dk men altid danske eller det lokale eu lands moms                                                                                                             

Du bør nok finde dig en revisor eller bogholder der vil forklare alt og sætte dit regnskab korrekt op til dette

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Sep 20
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 00:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Tusinde tak for hurtigt svar, John

Nå for pokker, Jeg har bestemt ikke haft til hensigt at undlade at betale den rigtige moms og håber sørme ikke, at jeg bliver straffet for det.
Jeg har nu ændret min virksomhed til enkeltmandsvirksomhed og momsregistret den. Og er på udkig efter en bogholder eller revisor som kan hjælpe mig.

Det er sørme stadig noget af en uoverskuelig jungle at finde rundt i.
Jeg har sendt en besked afsted til SKAT og forklaret min situation.
Der er allerede blevet betalt den lokale momssats i kundens hjemland på alle digitale varer solgt til kunder i lande inden for EU. Håber ikke, at jeg oven i den moms der allerede er blevet betalt skal betale dansk moms. Og derved betaler dobbeltmoms til både DK og kundens hjemland. Så bliver det i hvert fald lynhurtigt en underskudsforretning for mig at drive virksomhed :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:07
Hvor mange stjerner giver du? :

HelloWorld99:
Tusinde tak for hurtigt svar, John

Nå for pokker, Jeg har bestemt ikke haft til hensigt at undlade at betale den rigtige moms og håber sørme ikke, at jeg bliver straffet for det.
Jeg har nu ændret min virksomhed til enkeltmandsvirksomhed og momsregistret den. Og er på udkig efter en bogholder eller revisor som kan hjælpe mig.

Jeg ved som ikke om du skulle have skrevet til skat - men blot fået momsreg hurtigt

HelloWorld99:
Tusinde tak for hurtigt svar, John 

Der er allerede blevet betalt den lokale momssats i kundens hjemland på alle digitale varer solgt til kunder i lande inden for EU. Håber ikke, at jeg oven i den moms der allerede er blevet betalt skal betale dansk moms. Og derved betaler dobbeltmoms til både DK og kundens hjemland. Så bliver det i hvert fald lynhurtigt en underskudsforretning for mig at drive virksomhed :)

Hvordan mon der er blevet betalt den lokale momssats for kunder inden for EU?  Det kan der vel kun blive ved at DU er momsregistreret og opkræver momsen af kunden og indbetaler beløbet til EU landet??

Ellers kender EU landets skat/moms vel intet til jeres handel, der jo er - digital, så jeg forstår slet ikke hvordan der kan være blevet betalt denne EU lokale moms til EU kunder.

Hele systemet bygger på at DU skal være momsreg så snart det er åbenlyst du vil overstige 50 t omsætning på 12 mdr frem og tilbage = normalt senest når du rammer 4000 kr per måned og ser stigning - for så er det jo åbenlyst du vil krydse momsgrænsen

Her kan du så sælge med dansk moms i EU for digitale produkter op til den nævnte grænse (se http://johnhannover.blogspot.dk/2014/08/nye-momsregler-for-en-del-ydelselssalg.html) og over grænsen - ved at opkræve og indbetale den lokale moms sats i EU landet

Jeg tror du misser et eller andet her, for hvordan i alverden skulle der være blevet betalt den lokale momssats (med mindre du ikke selv er sælger men der er en mellemmand på som opkræver momsen = lægger moms oven i din pris. I så fald kan den jo være betalt - men hvordan opkræver denne mellemand så momsen af dig - for så kan du jo ikke trække denne moms fra - når du ikke er momsregisteret?

God ide med at få hjælp af revisor eller anden kyndig i alle fald - så skat kan se, du vil reg så snart du opdagede du ville komme over de 50 t og så må denne se hvordan DU så evt er blevet opkrævet denne lokale EU momssats - eller hvordan du er afregnet, hvis det er en mellemmand / salgs URL som køber af dig og fakturerer sine kunder

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Sep 20
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 01:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej igen John

Igen tusinde tak for et hurtigt og grundigt svar

Størstedelen af min omsætning er kommet inden for den seneste måned. Havde ikke forestillet mig, at salget pludselig skulle eksplodere så voldsomt.


Jeg forstår godt din tvivl, nu hvor jeg læser mit indlæg igennem igen. Jeg har nok ikke formuleret mig helt præcist. Det beklager jeg.

Payhip fungerer lige netop som mellemmand. Jeg sælger mine digitale produkter gennem deres hjemmeside/domæne. Jeg bestemmer en pris, som varen skal koste og de lægger derefter kundens lokale momssats oven i varens pris, når der oprettes en ordre.
Momsen håndterer de og jeg har slet ikke adgang til den.
De tager så en % af varens pris som gebyr og resten går til mig.

Vh


Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 08:00
Hvor mange stjerner giver du? :

HelloWorld99:
Payhip fungerer lige netop som mellemmand. Jeg sælger mine digitale produkter gennem deres hjemmeside/domæne. Jeg bestemmer en pris, som varen skal koste og de lægger derefter kundens lokale momssats oven i varens pris, når der oprettes en ordre.

Ud fra det du skriver, lyder det som om det er din mellemmand der sælger varen til slutbrugeren, er der vel for dit vedkommende tale om en B2B handel mellem dig og din mellemmand.

Hvor i verden holder din mellemmand til henne?

Tilmeldt 27. Sep 20
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 08:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Ravn

Tak for dit input

Princippet for Payhip er det samme som Etsy, Sellfy, Gumroad og flere andre hjemmesider som hjælper med salg af digitale varer. Måske har I erfaringer med dem.

Payhip har kontor i London, England.
Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

HelloWorld99:
Payhip er det samme som Etsy, Sellfy

Siger mig intet.

Det afgørende er om du sælger dine varen til Payhip  eller direkte til slutbrugeren?

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 05
Indlæg ialt: 441
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

HelloWorld99:


1. Skal der yderligere betales dansk moms af mine digitale varer, selvom kunden allerede har betalt moms i sit hjemland?

2. Nogle lande har ikke moms på digitale vare. Hvad skal jeg gøre, når en kunde køber fra et af disse lande?

3. Hvordan skal jeg indberette moms for mit salg af digitale produkter til private kunder i og uden for EU?

Hej!

EU moms kan godt være en smule forvirrende, og jeg kan godt forstå at du er nervøs. Du har fået en del forskellige svar, hvoraf ingen af dem som sådan er forkerte.

Situationen er blot den, at når du sælger dine produkter via Payhip, så er det Payhip som dine slutbrugere køber produktet af (se deres terms). Juridisk set er din eneste kunde Payhip. Så sålænge at du kun sælger via Payhip, så du skal sådan set slet ikke bekymre dig om EU moms til private kunder (one-stop etc). Du skal bare behandle det som et salg til én UK virksomhed.

Med venlig hilsen

Martin Poulsen, Driversnote

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Poulsen:
Du skal bare behandle det som et salg til én UK virksomhed

Her er det så vigtigt at huske på at UK, formodenligt er uden aftale med EU fra 2021.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)