Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Passiv investor skal forlade ApS med afkast. Hvordan foretager man salget af anparterne/EXIT?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 22. Feb 20
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino

Hvis en passiv investor har købt sig ind i et ApS (60% ejerandel / 0-5% stemmeret / 10% afkast på indskudt kapital) hvordan skal investoren sælge sine anparter tilbage til selskabet? (med andre ord forlade med sit afkast).

Hvis nogle kan informere mig, vil jeg gerne høre samtlige muligheder, hvis der er flere.

Går ud fra at investorer ikke bare kan få sin kapitalandele overført tilbage samt afkast som personen så beskattes af privat? (Eller tager jeg fejl) kan det være ligetil eller? Er forberedt på alt der skal ændres i vedtægter på virk etc samt ejerbog.

Ser frem til at høre folks svar.

Lytter lige her før jeg henvender mig betalt hjælp. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

John.med.selskaberne:

Kære Amino

Hvis en passiv investor har købt sig ind i et ApS (60% ejerandel / 0-5% stemmeret / 10% afkast på indskudt kapital) hvordan skal investoren sælge sine anparter tilbage til selskabet? (med andre ord forlade med sit afkast).

Hvis nogle kan informere mig, vil jeg gerne høre samtlige muligheder, hvis der er flere.

Går ud fra at investorer ikke bare kan få sin kapitalandele overført tilbage samt afkast som personen så beskattes af privat? (Eller tager jeg fejl) kan det være ligetil eller? Er forberedt på alt der skal ændres i vedtægter på virk etc samt ejerbog.

Ser frem til at høre folks svar.

Lytter lige her før jeg henvender mig betalt hjælp. 

Når nu jeres anparter er forbundet med forskellige rettigheder, så har I vel en overenskomst som fortæller hvordan anparterne prissættes i forbindelse med salg? For umiddelbart er der som sådan ingen forskel mellem om selskabet nedbringer sin kapital eller der sælges til ny/eksisterende investor - med mindre I har aftalt andet.

Så start med overenskomsten! 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Når nu jeres anparter er forbundet med forskellige rettigheder, så har I vel en overenskomst som fortæller hvordan anparterne prissættes i forbindelse med salg? For umiddelbart er der som sådan ingen forskel mellem om selskabet nedbringer sin kapital eller der sælges til ny/eksisterende investor - med mindre I har aftalt andet.

Så start med overenskomsten

enig  men man kan vel også sige, at den med at selskabet skal overtage anparterne (købe egne anparter) dels har visse krav til kapitalen mm - og dels vel ikke må ske til en urealistisk overpris fra ejeren - selv om det jo udløses skat af gevinsten som sådan - så kan det vel ikke bare ske som et køb til helt anden værdi end markedsværdi af selskabet som egne aktier? Det ville for mig i alle fald lyde som hul, hvor man slap for at indberette udbytte mod i stedet at lade selskabet købe anparter til overværdi

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Feb 20
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

John.med.selskaberne:

Kære Amino

Hvis en passiv investor har købt sig ind i et ApS (60% ejerandel / 0-5% stemmeret / 10% afkast på indskudt kapital) hvordan skal investoren sælge sine anparter tilbage til selskabet? (med andre ord forlade med sit afkast).

Hvis nogle kan informere mig, vil jeg gerne høre samtlige muligheder, hvis der er flere.

Går ud fra at investorer ikke bare kan få sin kapitalandele overført tilbage samt afkast som personen så beskattes af privat? (Eller tager jeg fejl) kan det være ligetil eller? Er forberedt på alt der skal ændres i vedtægter på virk etc samt ejerbog.

Ser frem til at høre folks svar.

Lytter lige her før jeg henvender mig betalt hjælp. 

Når nu jeres anparter er forbundet med forskellige rettigheder, så har I vel en overenskomst som fortæller hvordan anparterne prissættes i forbindelse med salg? For umiddelbart er der som sådan ingen forskel mellem om selskabet nedbringer sin kapital eller der sælges til ny/eksisterende investor - med mindre I har aftalt andet.

Så start med overenskomsten! 

Tak for svaret Jesper. 

Det ikke et reelt spørgsmål - altså jeg har ikke nogen investorer så der er ikke en overenskomst som sådan. Spørgsmålet var bare med henblik på hvis man nu for en investorer ind. Personen indskyder kapital til selskabets drift ved at få kapitalandele. Efter 5 år er der afkast på 30% fx. investorer vil så forlade. Hvad gøres der så. Skal investor så sælge anparter tilbage til dem der udstedet dem eller hvordan gør man? Og ja så skal der jo laves en overenskomst for ligepræcis det går jeg ud fra du mener eller tager jeg fejl?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

John.med.selskaberne:

Jesper_nl:

John.med.selskaberne:

Kære Amino

Hvis en passiv investor har købt sig ind i et ApS (60% ejerandel / 0-5% stemmeret / 10% afkast på indskudt kapital) hvordan skal investoren sælge sine anparter tilbage til selskabet? (med andre ord forlade med sit afkast).

Hvis nogle kan informere mig, vil jeg gerne høre samtlige muligheder, hvis der er flere.

Går ud fra at investorer ikke bare kan få sin kapitalandele overført tilbage samt afkast som personen så beskattes af privat? (Eller tager jeg fejl) kan det være ligetil eller? Er forberedt på alt der skal ændres i vedtægter på virk etc samt ejerbog.

Ser frem til at høre folks svar.

Lytter lige her før jeg henvender mig betalt hjælp. 

Når nu jeres anparter er forbundet med forskellige rettigheder, så har I vel en overenskomst som fortæller hvordan anparterne prissættes i forbindelse med salg? For umiddelbart er der som sådan ingen forskel mellem om selskabet nedbringer sin kapital eller der sælges til ny/eksisterende investor - med mindre I har aftalt andet.

Så start med overenskomsten! 

Tak for svaret Jesper. 

Det ikke et reelt spørgsmål - altså jeg har ikke nogen investorer så der er ikke en overenskomst som sådan. Spørgsmålet var bare med henblik på hvis man nu for en investorer ind. Personen indskyder kapital til selskabets drift ved at få kapitalandele. Efter 5 år er der afkast på 30% fx. investorer vil så forlade. Hvad gøres der så. Skal investor så sælge anparter tilbage til dem der udstedet dem eller hvordan gør man? Og ja så skal der jo laves en overenskomst for ligepræcis det går jeg ud fra du mener eller tager jeg fejl?

Okay, jamen så er det netop en overenskomst som er vejen frem. Det behøver som sådan ikke være noget forkromet stykke papir, det er bare vigtigt at eksisterende og potentielle investorer får skrevet ned hvad der skal ske den dag vejene skal skilles. Der findes en række skabeloner på nettet som kan bruges, men vil råde til at tage forbi en advokat/revisor, særligt hvis jeres aftale er omfattende eller ualmindelig.

 

Om selskabet skal købe anparterne tilbage eller der skal sælges til eksisterende/nye investorer kan I mere eller mindre selv aftale. Hvis det er selskabet som skal købe anparterne tilbage så er der nogle regler omkring forsvarligt kapitalberedskab og minimumskapital som skal overholdes.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jesper_nl:

Når nu jeres anparter er forbundet med forskellige rettigheder, så har I vel en overenskomst som fortæller hvordan anparterne prissættes i forbindelse med salg? For umiddelbart er der som sådan ingen forskel mellem om selskabet nedbringer sin kapital eller der sælges til ny/eksisterende investor - med mindre I har aftalt andet.

Så start med overenskomsten

enig  men man kan vel også sige, at den med at selskabet skal overtage anparterne (købe egne anparter) dels har visse krav til kapitalen mm 

Selskabsloven skal selvfølgelig respekteres - formaliserede krav som minimumskapital og lign. skal følges.

Cookie - John Hannover:

Jesper_nl:

Når nu jeres anparter er forbundet med forskellige rettigheder, så har I vel en overenskomst som fortæller hvordan anparterne prissættes i forbindelse med salg? For umiddelbart er der som sådan ingen forskel mellem om selskabet nedbringer sin kapital eller der sælges til ny/eksisterende investor - med mindre I har aftalt andet.

Så start med overenskomsten

og dels vel ikke må ske til en urealistisk overpris fra ejeren - selv om det jo udløses skat af gevinsten som sådan - så kan det vel ikke bare ske som et køb til helt anden værdi end markedsværdi af selskabet som egne aktier? Det ville for mig i alle fald lyde som hul, hvor man slap for at indberette udbytte mod i stedet at lade selskabet købe anparter til overværdi

Urealistisk pris eksisterer kun mellem interesseforbundne parter. Så som udgangspunkt kan man jo aftale den pris man vil, i unoterede selskaber er den aftalte pris altid lig med markedsprisen - det kan kun interesseforbundne parter ændre på.

 

Uanset om anparterne indløses, der betales udbytte eller anparterne sælges skal investoren beskattes, så jeg kan ikke lige få øje på noget hul i denne sammenhæng. Om selskabet slipper for at indberette udbytte er jo blot en teknikalitet - det ændrer ikke på den skattemæssige retsstilling.

Tilmeldt 22. Feb 20
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Yes det er forstået så. Så der skal det skal alt sammen med andre ord bare stå i en investorkontrakt med selskabet og de passive investorer?

Og kan man også indgå at betalingen for tilbage købet af investorers anparter til selskabet i stedet for frie reserver bare er investorers kapitalandele til den nye kurs værdi hvis der er afkast?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:51
Hvor mange stjerner giver du? :

John.med.selskaberne:

Og kan man også indgå at betalingen for tilbage købet af investorers anparter til selskabet i stedet for frie reserver bare er investorers kapitalandele til den nye kurs værdi hvis der er afkast?

Man kan aftale at en investor udtræder ved indfrielse af kapitalandelene, men kun til den nominelle værdi. Et eventuelt afkast eller overkurs skal på en eller anden måde fragå reserverne.

Tilmeldt 22. Feb 20
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

John.med.selskaberne:

Og kan man også indgå at betalingen for tilbage købet af investorers anparter til selskabet i stedet for frie reserver bare er investorers kapitalandele til den nye kurs værdi hvis der er afkast?

Man kan aftale at en investor udtræder ved indfrielse af kapitalandelene, men kun til den nominelle værdi. Et eventuelt afkast eller overkurs skal på en eller anden måde fragå reserverne.

Præcis. Hvordan ville du mene at man kunne udbetale et afkast gennem reserverne?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:43
Hvor mange stjerner giver du? :

John.med.selskaberne:

Jesper_nl:

John.med.selskaberne:

Og kan man også indgå at betalingen for tilbage købet af investorers anparter til selskabet i stedet for frie reserver bare er investorers kapitalandele til den nye kurs værdi hvis der er afkast?

Man kan aftale at en investor udtræder ved indfrielse af kapitalandelene, men kun til den nominelle værdi. Et eventuelt afkast eller overkurs skal på en eller anden måde fragå reserverne.

Præcis. Hvordan ville du mene at man kunne udbetale et afkast gennem reserverne?

En investor indskyder 100 kr. i selskabskapital.

 

I aftaler at investor skal udtræde og have sit indskud (100 kr.) plus et afkast (10 kr.) som betaling.

Selskabet vedtager en kapitalnedsættelse til overkurs. De 100 kr. i indskud tages direkte fra selskabskapitalen, overkursen/afkastet på 10 kr. skal tages fra en eller anden form for reserve under egenkapitalen.

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)