Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

tvungen barselsordning for selvstændige pr. 1. jan 2021

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person
Cookie - John Hannover:

Nicheweb:
lt det her pålægger nye virksomheder mere, at sætte sig ind i - og det er i forvejen et forholdsvis tungt emne at sætte sig ind i. Altså start af virksomhed, regnskab og iværksætteri. Det er jo snart i praksis umuligt, at starte en virksomhed selv og stå for alle aspekter af den - selv. Det var noget nemmere før i tiden.

Har du børn bliver det besværliggjort at modtage fripladstilskud. Har du lejlighed bliver det besværliggjort at modtage boligtilskud. Hele tiden og konstant bliver der pålagt forskellige ting og tiltag som tager SÅ meget tid og koster penge
det er svært at nægte - men har man børn som du skriver, så bliver det vel lettere at forstå - at det jo er EN af de ting som virkeligt har været svært for iværksættere, at dagpenge var max mulighed for barsel - og som afholdt mange - nok specielt kvinder fra at gå igang. Selv SMV som jo er forening for små mellemstore skriver det var på høje tid. Sagen er jo, at det er en meget begrænset egenbetaling, for at man som selvstændig nu - i en kollektiv ordning der svarer til den ansatte har haft i årevis, kan komme ind i gode barselsvilkår. Jeg tror ikke du skal vente det bliver meget at sætte sig ind i - formentlig en ren opkrævning per CVR selvstændig - men vent på loven, som ja HAR det fornødne flertal fuldt og helt.


Jeg forstår godt alle udgifter gør undt - men lige barsel - synes jeg der er gode grunde til - ville være mere ked af lovpligtig arbejdsskade bliver øget skat - som der i anden sammenhæng tales om - øget skat på aktier og bankvirksomhed  - som smides direkte over på os alle til at finansiere Arnes tilbagetrækning (som I sig selv er sympatiskt) . Jeg tror ikke det er meget store beløb der er tale om - mener det for ansatte udgør knapt 290 kr i kvartalet - men hæng mig ikke op på det og vent på loven. 
Den går jo basalt på at hjælpe netop de selvstændige, som IKKE har rigeligt og som derfor ofte må droppe barsel eller tage det helt kort. Det er fint i og for sig, hvis det er helt frivilligt, omend måske synd for barnet - men det er ofte af ren økonomisk tvang - 


vh John Hannover



Alle dine pointer er valide nok og jeg er grundlæggende enig. Det er måske rigtigt nok, at det ikke er noget man skal sætte sig vildt meget ind i, men det er stadig en ting man skal tage højde for lige pludselig. Det ér en ret lille postering, men det er stadig et ufrivilligt abonnement. Man kunne få Netflix Viaplay, dplay eller et lille mobilabonnement for de penge. Man VED jo, at når man starter selvstændig, så er der nogle andre vilkår - disse er accepteret i det øjeblik man starter.

Danmark var engang et ret nemt land at starte virksomhed i. Det er det såmænd stadig - men der skal godt nok bruges meget tid på administration efterhånden. Tænk sig, at du ikke engang kan bo i et land og hæve 20.000 kroner, 30.000 kroner eller sågar 100.000 kroner uden, at blive mistænksomgjort i form af "hvad skal pengene bruges til"?

- Hvad fanden kommer det dig ved. Det er mine penge.

Vi er godt på vej mod et samfund hvor du som individ kan miste ALT i løbet af et splitsekund hvis du ikke passer ind i en kasse.

Ærgerligt at Liberal Alliance ødelagde dem selv på den måde. Vi havde i den grad brug for nogen der kunne tage lidt bedre hånd om selvstændige.
Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Som kvinde har jeg altid med glæde betalt til barsel.dk, men den tvungne "bøde" til AUB for ikke at tage elever er jeg virkelig harm over, for vi har ikke mulighed for at tage elever ind.

Men det er så sådan, man har besluttet, vi skal være solidariske på. :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Birte Andersen:

Som kvinde har jeg altid med glæde betalt til barsel.dk, men den tvungne "bøde" til AUB for ikke at tage elever er jeg virkelig harm over, for vi har ikke mulighed for at tage elever ind.

Men det er så sådan, man har besluttet, vi skal være solidariske på. :-)

som mand med familie der skal have læreplads har jeg været glad for solidarisk betaling til AUB selv om jeg aldrig selv kan tage elever i mit ApS 
I mit tidl firma var støtte til elever ret afgørende for, at vi tog mange elever og uddannede.

Skulle jeg så som 70 årig være vred over at selvstændige kvinder nu får den fremragende mulighed?

Underlig indstilling. Solidarisk er jo netop - at man betaler fælles - netop de som måske ikke bliver gravide - ikke skal have lærling - osv - betaler fælles med så de der skal bruge det - kan få det. Skulle kvinder under overgangsalderen betale det alene og andre slippe - ville det være vildt dyrt - skulle kun de der kan tage elever og have brug for det betale alene var det vildt dyrt.

For elever såvel som barsels kvinder (og mænd til alm orientering) er det således, at de som tager dem - ikke skal stå med hele omkostningen alene men solidarisk - så selvstændige nu ikke står med meget ringe barselsmuligheder.

Der er brug for FLERE iværksætter kvinder som tør - også selv om de ved de skal have børn, og Iværksættermænd, som kan få samme barsel som ansatte OG der er brug for alle de lærlingepladser vi overhovedet kan skrabe sammen til 

Du kan ikke være vild med det som KUN kan gavne dig og ikke alt andet - og så overhovedet bruge ordet - solidarisk helt ærligt

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Cookie - John Hannover:

Birte Andersen:

Som kvinde har jeg altid med glæde betalt til barsel.dk, men den tvungne "bøde" til AUB for ikke at tage elever er jeg virkelig harm over, for vi har ikke mulighed for at tage elever ind.

Men det er så sådan, man har besluttet, vi skal være solidariske på. :-)

som mand med familie der skal have læreplads har jeg været glad for solidarisk betaling til AUB selv om jeg aldrig selv kan tage elever i mit ApS 
I mit tidl firma var støtte til elever ret afgørende for, at vi tog mange elever og uddannede.

Skulle jeg så som 70 årig være vred over at selvstændige kvinder nu får den fremragende mulighed?

Underlig indstilling. Solidarisk er jo netop - at man betaler fælles - netop de som måske ikke bliver gravide - ikke skal have lærling - osv - betaler fælles med så de der skal bruge det - kan få det. Skulle kvinder under overgangsalderen betale det alene og andre slippe - ville det være vildt dyrt - skulle kun de der kan tage elever og have brug for det betale alene var det vildt dyrt.

For elever såvel som barsels kvinder (og mænd til alm orientering) er det således, at de som tager dem - ikke skal stå med hele omkostningen alene men solidarisk - så selvstændige nu ikke står med meget ringe barselsmuligheder.

Der er brug for FLERE iværksætter kvinder som tør - også selv om de ved de skal have børn, og Iværksættermænd, som kan få samme barsel som ansatte OG der er brug for alle de lærlingepladser vi overhovedet kan skrabe sammen til 

Du kan ikke være vild med det som KUN kan gavne dig og ikke alt andet - og så overhovedet bruge ordet - solidarisk helt ærligt

vh John Hannover

Der er nu bare rigtig mange problemer med både lærlingeordningerne og barsel. At tale om at en iværksætter - specielt en vækstiværksætter nogensinde kan holde fri til barsel og overlade firmaet til andre er formodentlig en meget lille del af selvstændige der kan og vil holde fri. Som selvstændige skal vi betale for vores egne medarbejderes barsel men det er ret grotesk at vi også skal betale for vore konkurrenters.

Selvstændige har MEGET ringe muligheder for at gå på barsel fordi vore hjertensbørn stadig skal passes. Af samtlige selvstændige er kun 11% 34år eller yngre og hvis vi regner med at kønsfordelingen er den samme som for nyoprettede selvstændige så er der under 3% kvinder i den fødedygtige alder der er selvstændige. 

At en barselsordning skulle skabe flere kvindelige selvstændige er vist ikke dokumenteret og det er stærkt tvivlsomt om mål og midler står i fornuftigt forhold til hinanden. Ja - som land ville det gavne hvis kvinder startede 3 gange så mange virksomheder og investerede så de ville matche mandlige iværks

Når vi så snakker lærlinge, så er et af de kæmpe problemer mht lærlinge den ekstremt høje løn som der er aftalt i Danmark som er tæt på 3 gange højere end i Tyskland, og det er endnu mere grotesk når vi snakker om EGU lærlinge som er ekstra dårligt funderet og som skal have samme løn som andre lærlinge.

Vi overkomplicerer alt i Danmark fordi politikerne elsker at detailregulere ting med skatter, afgifter, pression mv. Lærlingeaftaler er syltet ind i fagforeningspolitik gennemført i lovgivning, og det er nu engang sådan at hvis en medarbejder ikke er sin løn værd så er der ikke meget arbejde, og en stor del af lærlinge er ikke deres løn værd.

Danmark har OECD's laveste procentdel af selvstændige og det hænger i vid udstrækning sammen med at virksomhederne generalt har elendige økonomiske rammer. 

Vi har dobbelt så mange selvstændige over 65 som under 34 - skal små nystartede selvstændige også til at betale for pensionsordninger til ældre selvstændige. At være selvstændig er at påtage dig ansvaret for dig selv - det bliver udvasket når fordelingspolitikken forsøger at gøre os til lønmodtagere.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:

Af samtlige selvstændige er kun 11% 34år eller yngre og hvis vi regner med at kønsfordelingen er den samme som for nyoprettede selvstændige så er der under 3% kvinder i den fødedygtige alder der er selvstændige. 

At en barselsordning skulle skabe flere kvindelige selvstændige er vist ikke dokumenteret og det er stærkt tvivlsomt om mål og midler står i fornuftigt forhold til hinanden. Ja - som land ville det gavne hvis kvinder startede 3 gange så mange virksomheder og investerede så de ville matche mandlige iværksættere

det med dokumenteret er jo korrekt - det kan man ikke uden at prøve - men alle - også SMV foreningen som dækker selvstændige TROR på det

Netop det forhold at kun 11% selvstændige er under 34 år og af disse er kvinderne langt under 20% og kun 3% kvinder i fødedygtige alder selvstændige - kunne jo pege på, at mange selvstændige IKKE tør - bla.a grundet elendige barselsvilkår. Jeg synes ikke det er svært at forestille sig, at enhver usikkerhed økonomisk, vil afholde mange fra at tage springet.

Selvstændige kan  helt som firmaer - hvor chefen går på barsel velorganiseret, ofte sagtens klare en reel barsel - det kræver man organiserer sig - ofte med vikar osv - men firmaer med få ansatte, klarer jo at få både chefen og de ansatte på barsel, uanset ejerforholdet

I øvrigt er det jo ikke barsel for kvinder i 2020 vi taler. Mænd går også på barsel - og her er også for få unge der tør. Læg dertil at EU (like it or not) kommer med 2 mdr tvunget barsel (også for selvstændige) hvor dækningen i dag er dagpenge max - men fra 2021 alm barselsudbetaling - 

Jeg er med på, at der er stor forskel fra ex LA til SF i hvor meget man mener staten skal "pylre om os" men selv som blå, synes jeg at en del ordninger giver ganske stor fornuft. Frivilligehed på området vil ikke virker, da den enkeltes betaling så ville blive meget høj, modsat nu, hvor det reelt er småpenge der sikrer en fuld barsels betaling for alle - som skal barsle

Men vi skal ikke være enige, for det ER jo en politisk sag  uden eninghed

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

BroncofanDK:

Af samtlige selvstændige er kun 11% 34år eller yngre og hvis vi regner med at kønsfordelingen er den samme som for nyoprettede selvstændige så er der under 3% kvinder i den fødedygtige alder der er selvstændige. 

At en barselsordning skulle skabe flere kvindelige selvstændige er vist ikke dokumenteret og det er stærkt tvivlsomt om mål og midler står i fornuftigt forhold til hinanden. Ja - som land ville det gavne hvis kvinder startede 3 gange så mange virksomheder og investerede så de ville matche mandlige iværksættere

det med dokumenteret er jo korrekt - det kan man ikke uden at prøve - men alle - også SMV foreningen som dækker selvstændige TROR på det

Netop det forhold at kun 11% selvstændige er under 34 år og af disse er kvinderne langt under 20% og kun 3% kvinder i fødedygtige alder selvstændige - kunne jo pege på, at mange selvstændige IKKE tør - bla.a grundet elendige barselsvilkår. Jeg synes ikke det er svært at forestille sig, at enhver usikkerhed økonomisk, vil afholde mange fra at tage springet.

Selvstændige kan  helt som firmaer - hvor chefen går på barsel velorganiseret, ofte sagtens klare en reel barsel - det kræver man organiserer sig - ofte med vikar osv - men firmaer med få ansatte, klarer jo at få både chefen og de ansatte på barsel, uanset ejerforholdet

I øvrigt er det jo ikke barsel for kvinder i 2020 vi taler. Mænd går også på barsel - og her er også for få unge der tør. Læg dertil at EU (like it or not) kommer med 2 mdr tvunget barsel (også for selvstændige) hvor dækningen i dag er dagpenge max - men fra 2021 alm barselsudbetaling - 

Jeg er med på, at der er stor forskel fra ex LA til SF i hvor meget man mener staten skal "pylre om os" men selv som blå, synes jeg at en del ordninger giver ganske stor fornuft. Frivilligehed på området vil ikke virker, da den enkeltes betaling så ville blive meget høj, modsat nu, hvor det reelt er småpenge der sikrer en fuld barsels betaling for alle - som skal barsle

Men vi skal ikke være enige, for det ER jo en politisk sag  uden eninghed

vh John Hannover

Du har fuldstændig ret i at det er politiske holdninger om man synes at en barselsfond for selvstændige eller virksomheders overlevelse/vilkår er vigtigst.

Jeg synes det er helt vildt skræmmende at kun 45,7% af virksomheder overlever 5 år (https://www.dr.dk/nyheder/regionale/fyn/mange-nye-virksomheder-overlever-ikke-ivaerksaetterdroemmen-lykkedes-fynsk) og at en tredjedel af selvstændige i historisk gode år som 2014-18 tjener mindre end kontanthjælpen, at medianindkomsten for selvstændige i samtlige år fra 2000-2018 har været 60000-100000kr mindre årligt (20-35%) end medianindkomsten for ansatte og at Danmark har det laveste antal selvstændige i OECD (%)

Du har fuldstændig ret i at det er en politisk holdning om man synes at folk der tjener mindre end kontanthjælpen og for en del har negativ indtægt og ofte arbejder 12-15 timer i døgnet skal finansierer at andre skal holde fri.

Økonomisk er det en kæmpe gevinst for samfundet at folk starter virksomheder, og jeg mener klart at alt hvad der gør det sværere for virksomheder at overleve både er umoralsk og dumt samfundsøkonomisk, og at det burde være et samfundsmål at det var attaktivt at være selvstændig.

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)