Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Flytte til Spanien - hvad med virksomheden?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 7. Oct 19
Indlæg ialt: 37
Fra  Gloove.dk Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er :)

Vi har længe gået med tanken om at prøve at bo i udlandet - måske et par år, måske endnu længere, hvis vi falder for det. Valget er faldet på Spanien, og det skal forhåbentlig ske næste år, når Corona'en har lagt sig (krydser fingrer).

Alt vi laver kan klares fra en computer, så ingen hindring arbejdsmæssigt. Lige pt. har jeg et ApS og et enkeltmandsfirma. Jeg sælger 50/50 DK/Udlandet, hvor sidstnævnte vokser sig større %-mæssigt måned for måned.

Vi skal have spansk opholdstilladelse, sælger huset i DK (var planen uanset) og flytter til Spanien, når alt er på plads.

Men hvordan gør vi det smartest med virksomhederne - er der nogle, der har kendskab hertil?

Skal man oprette 1-2 (afhængig af hvad der er smartest) spanske selskaber, og så køre alt herigennem, for derved kun at betale skatter mm. i Spanien, eller kan man godt beholde sine danske firmaer som de er? 

Alt info heromkring modtages glædeligt. :)

Mvh.

Gloove.dk - En alternativ og billige måde at flytte på. Gloove.dk - Vi flytter i hele Danmark.

Tilmeldt 13. Aug 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 13:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har i en periode selv boet i spanien. Stort set samme setup som du beskriver. Jeg vil anbefale at du beholder de danske selskaber i en tid, indtil I er helt sikre på at I vil blive dernede. Hvis du kun er der et år eller to, vil det være mere eller mindre ligemeget da det tager en del tid at komme ud af det danske system og ind i det spanske. Alternativt kan du vælge at have et selskab udenfor de to lande, men med de nyere hvidvaskningsregler er det utroligt kompliceret at få bank konti mv. hvis du ikke er relateret til landet osv.

Bemærk også de særlige regler for skatteteknisk udmeldelse af danmark. Det skal det med garanti have lidt hjælp til. Det er ikke "bare lige". 

Hvis du har enkeltmands så husk det kræver fast bopæl i dk.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Dansk enkeltmands kræver dansk folkeregisteradresse og skat - og det første har du måske ikke og det andet vil du måske gerne ud over. Du kan have "anden udenlandsk virksomhed" personligt 

Dansk ApS kræver blot en dansk adresse hos venner/familie/kontorhotel og giver ikke dansk skat af resultatet - dog - hvis du tydeligt driver virksomheden fra DK kan du risikere dansk skat i alle fald

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 13. Aug 20
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 14:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, lige præcis. 

 

Og derfor er det bedst at sikre professionel hjælp hvis det er en "skatte optimerigs flytning" 

Tilmeldt 7. Oct 19
Indlæg ialt: 37
Fra  Gloove.dk Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke pga. skatteoptimering at vi ønsker at flytte - det er for at prøve noget nyt imens vi har muligheden. Vi havde nok valgt USA, hvis ikke det lå så langt væk. :)

Det bliver under 50% af salget der foregår i DK.

Vil løsningen være at omdanne enkeltmandsvirksomheden til et APS også?

Og gør det samme sig gældende for et I/S (Er også med i sådan et, men det giver kun meget lille overskud pt)?

Hvordan med moms - afregnes det fortsat for alt salget i DK?

Og selskabsskat og udbytte afregnes altså med Spanien for hele molevitten? Jeg kan forstå, at man skal betale skat i Spanien, når man er der mere end ½ af tiden, så det er vi jo nødt til, uanset om vi "kun" skal bo der 2 år, eller hvor meget det nu ender med at blive.

Gloove.dk - En alternativ og billige måde at flytte på. Gloove.dk - Vi flytter i hele Danmark.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Gloove.dk:

1

Vil løsningen være at omdanne enkeltmandsvirksomheden til et APS også?

2

Og gør det samme sig gældende for et I/S (Er også med i sådan et, men det giver kun meget lille overskud pt)?

3

Hvordan med moms - afregnes det fortsat for alt salget i DK?

4

Og selskabsskat og udbytte afregnes altså med Spanien for hele molevitten? Jeg kan forstå, at man skal betale skat i Spanien, når man er der mere end ½ af tiden, så det er vi jo nødt til, uanset om vi "kun" skal bo der 2 år, eller hvor meget det nu ender med at blive.

1 måske - men er du ejer og driver selskabet fra DK kan det have betydning for skattepligtighed for dig selv til DK

2 jeg er ikke sikker - men I/S ejet af personer bygger jo som enkeltmands på at man er dansk skattepligtig - men vent på andre - for I/S kan jo også have delejer i form af udenlands selskab - En skal i alle fald være dansk boende med dansk skat

2 ja hvis du driver momsreg virksomhed i DK afregner du alt moms til dK

4 nej selskabsskat afregnes til DK  udbytte ligeledes med 27% men her kan der så være samme skat i Spanien og man skal benytte dobbeltbeskatningsaftaler for ikke at betale samme begge steder

Kender ikke skat i spanien men ja - bor du der mere end halvt og arbejder der er jeg ikke i tvivl om du som minimum er delvis skattepligtig

Uanset skat ikke er formål, så skal du gå via revisorkontor med forstand på skat ved udrejse, havelågebeskatning og meget andet

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
En skal i alle fald være dansk boende med dansk skat

Hvad bygger du det på?

Hvad vil i princippet lovgivningsmæssigt forhindre to personer bosiddende i udlandet at lave et i/s i Danmark?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Cookie - John Hannover:
En skal i alle fald være dansk boende med dansk skat

Hvad bygger du det på?

Hvad vil i princippet lovgivningsmæssigt forhindre to personer bosiddende i udlandet at lave et i/s i Danmark?

jeg bøjer mig helt - Det var faktisk derfor jeg skrev:
Cookie - John Hannover:
jeg er ikke sikker - men I/S ejet af personer bygger jo som enkeltmands på at man er dansk skattepligtig - men vent på andre - for I/S kan jo også have delejer i form af udenlands selskab - En skal i alle fald være dansk boende med dansk skat

som omfattede hele svaret  men helt klart: Hvis du ved at to private i udlandet kan have dansk I/S så er det givet så. Jeg tog det ud fra, at personlig virksomhed som I/S jo er, vel fordrer dansk skattepligt og bolig for den ene

Der må vel være dansk skattepligt af en personlig virksomhed - eller bliver den udenlandsk for en ex spansk statsborger der bor i Spanien?

og - jeg udgik/udgår fra, at virksomheden må skulle have en dansk adresse - som så åbenbart ikke skal være folkeregister adresse - men dansk adresse skal det vel have?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Uproblematisk vil det ikke være at drive et I/S med CVR-nr for to med udenlandsk bopæl. Som du selv er inde på så skal der være en form for repræsentation i DK, der vil også være en begrænset skattepligt af indkomst for personerne i et eller andet (afhængigt af aftalen mellem interessenterne). Hvis personerne sidder i udlandet drives der så overhovedet registreringspligtig virksomhed i DK. Oven i kommer så evt bøvl med bank, vil kunderne være tilfredse med at handle med personer som reelt sidder i udlandet - og kan være svære at nå.


Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 10:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Dette er ikke som noget egentligt råd, men det er klart at du skal have ændret enkeltmandsvirksomheden på en eller anden måde og skal have råd om det.

Så er der selskabet og så er det indtjeningen medens du bor i Spanien.

Løsningen må afhænge meget af hvad du reelt laver. Hvis du eksempelvis er konsulent der sælger timer, er det letteste nok at bare have 0 omsætning i de danske selskaber, medens hvis du eksempelvis sælger softwareløsninger med tilpasning, så kan du komme i kambolage med Skat der måske synes at du snyder med havelågebeskatning. 

Den rigtige løsning må være meget afhængig af hvad din forretning reelt er.

Som person skylder har Skat ingen krav på din fremtidige indtægt, men hvis den er baseret på værdi i det danske selskab så skal der nok flyde nogen penge til dansk beskatning.

Du skal få hjælp for i er hjælpeløse og det kan ødelægge jeres liv hvis Skat mener noget andet end jer.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)