Hej Situationen - ejer en lejlighed som jeg har boet i, i 3 år. Derefter udlejet de sidste 10 år. Er blot blevet beskattet personligt, dog 1 år under KAO (da jeg opdagede hvor meget jeg havde snydt mig selv). Lejligheden skulle gerne være skattefri ved salg - "parcelhusreglen". For 2019 vil jeg gerne bruge VSO, da KAO ikke giver mening (sat på 0%). Bogføringsmæssigt ser jeg ingen udfordring - bruger Dinero, og laver de relevante konti. Faktisk giver det meget et godt overblik. Jeg fradrager renter til realkredit osv. (ikke afdrag). MEN! Indskudskonto, rubrik 984 i selvangivelsen volder mig lidt besvær. Såvidt jeg forstår skal jeg tage anskaffelsessummen, minus lån, lad os sige: 1.500.000 - 900.000 realkreditlån restgæld - 50.000 andre banklån via ejerforening (fælleslån) I alt 550.000. Dette indskriver jeg i rubrik 984. Til næste år vil jeg har afdraget yderligere på lånene, lad os sige 30.000, derfor bliver rubrik 984 i 2020: 580.000 og så frem deles. Tilsidst vil indlånskontoen i princippet ramme anskaffelsessummen. Men hvorfor er det overhovedet relevant - for der kommer jo aldrig til at ske beskatning af avance ved evt. salg? Jeg er forvirret |
Du bør nok have en revisor til hjælp, hvis du vil anvende virksomhedsskatteordningen. Den virker umiddelbar for kompleks til at man "bare lige vælger den".
Du skal desuden have 100% adskilelse af den privat og udlejningsdelen, samt tage stilling til opsparet overskud, hævninger m.m.
Revisor ville nok koste mellem 3000-5000 kr. og dem kan du selvfølgelig trække fra i udlejningsregnskabet.
Jeg tror det vil være godt givet ud, at få en anden til at kigge på det.