Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sådan får man del i regeringens nye hjælpepakke

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 7. Mar 20
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Som jeg forstår skal man kunne dokumentere en omsætning på mindst 15.000 i de forudgående måneder.

Det er sur røv når man har haft ca. 12.000-14.000 i de sidste par måneder, og de gode måneder var på vej med forventet 16.000 til 18.000 i omsætning.

Tak for ingenting.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46651
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

ja du kan sige, at de her 15.000 som er undergrænse er det beløb alle må æde - store som små selv - da der ikke er råd til 100% til alle. Du må jo gerne forsætte som fotograf . men jeg ved godt det ikke er blevet lettere. 

15.000 omsætning eller 10.000 efter skat - må alle nok se som billigt sluppet i denne krise desværre - du må nok i dit "tak for ingenting" se lidt længere ud trods alt.
Et nettotab på 10.000 er vi mange der har - folk der fyres og alle de som får kompensation vil tabe langt mere end 10000 per måned - men forhåbentlig reddes deres forretning ved at faste omk dækkes fra 40 - 100% - eller oms kompenseres - men selv de får jo masser af tab selv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 13:05
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Allan66:

Isabella99:

Mine kone og jeg skulle været startet op som selvstændige her 1.4.2020. Det må vi droppe nu. I hvert fald ind til videre.

Hvis I endnu ikke har startet virksomheden, er I vel enten lønmodtagere eller på dagpenge, så I er sikret med en af de andre hjælpepakker.
Jeg kan ikke lige se argumentet for at virksomheder, der endnu ikke er startet skulle omfattes.

Ja, det er ærgeligt at I må må udskyde jeres virksomhedsstart, men det er ganske fornuftigt i den nuværende situation. Dermed sikre I jer faktisk bedre, end I ville være som selvstændig.

Jeg tænker, at eftersom der kun er 2 uger til 1 april, så har de nok sagt deres gode trygge jobs op og forberedt opstarten af virksomheden? Du spørger jo ikke, men konkluderer bare, at de er sikret med andre hjælpepakker. Faktum er vel, at hvis de har sagt deres job op, for at starte egen virksomhed - så er de lige nøjagtigt ikke dækket af noget som helst! Det lyder ikke som om at de stadig er i arbejde og hvis de er, og er under opsigelse, så er det nok ret sikkert, at arbejdsgiver ikke annullerer opsigelsen.

Tilmeldt 17. May 17
Indlæg ialt: 87
Skrevet kl. 13:06

Aftalens tekst findes endnu ikke på Virksomhedsguiden, men kan bl.a. findes herhttps://www.frie.dk/media/2974/aftale-om-covid-19-initiativer.pdf

Tilmeldt 17. May 17
Skrevet kl. 13:11

Allan66:

Aftalens tekst findes endnu ikke på Virksomhedsguiden, men kan bl.a. findes herhttps://www.frie.dk/media/2974/aftale-om-covid-19-initiativer.pdf

Dokumentationskrav
For at modtage kompensation er det et krav, at der skal følge en tro- og loverklæring med
indmeldelsen af et forventet omsætningstab. Virksomhedsejeren skal ligeledes begrunde,
hvordan omsætningstabet er en konsekvens af COVID-19.

Virksomhedsejeren skal efterfølgende dokumentere et omsætningstab på over 30 pct. for
den angivne kompensationsperiode i forhold til den gennemsnitlige omsætning i seneste
regnskabsår. Erhvervsstyrelsen vil pålægge enhver virksomhed at anvende revisorbistand.

Såfremt virksomhedsejeren ikke opgør et årsregnskab, skal tabsregnskabet opgøres på
baggrund af momsregistreringerne til SKAT. Hvis virksomheden har eksisteret under 6
måneder, skal virksomheden på anden måde godtgøre, at der er tale om et omsætningsfald
som følge af COVID-19, f.eks. gennem konteringsoplysninger mv. Dette vil forventelig ske
via en tro-og-loveerklæring, og vil blive fastlagt i den til ordningen tilknyttede
bekendtgørelse.

Hvis omsætningen ikke er faldet med 30 pct. i kompensationsperioden, skal
kompensationen samt renter tilbagebetales.

Kompensationen samt renter skal desuden tilbagebetales, hvis virksomhedsejerens
personlige indkomst i skattesystemet for regnskabsåret 2020 overstiger 0,8 mio. kr.
Der arbejdes med den konkrete administrative model.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46651
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:13

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. May 17
Skrevet kl. 13:19

Flemming:

Du spørger jo ikke, men konkluderer bare, at de er sikret med andre hjælpepakker. Faktum er vel, at hvis de har sagt deres job op, for at starte egen virksomhed - så er de lige nøjagtigt ikke dækket af noget som helst! Det lyder ikke som om at de stadig er i arbejde og hvis de er, og er under opsigelse, så er det nok ret sikkert, at arbejdsgiver ikke annullerer opsigelsen.

Hvis det er tilfældet er de, eller bliver snart, ledige og er dermed dagpengeberettigede.
Har de selv sagt op, er der en karensperiode  111 timer svarer til tre ugers arbejde á 37 timer, men stadig meget bedre stillet end en selvstændig.

Tilmeldt 15. May 19
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:58
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Min kone er i deltidsarbejde. Men det skulle hun have fortsat med alligevel indtil omsætningen var stor nok til at lønne to.

Derudover ikke dagpenge mere eller sociale ydelser. Mht. det sidste har vi fået at vi at fordi vores bolig var steget i værdi, måtte vi låne til forbrug indtil al friværdi var væk. Så det har vi gjort.

Det er fair nok at du ikke syntes at nye iværksættere ikke skal have hjælp. Det er en personlig mening og den har vi alle lov til at have. 

Men som samfund kan vi vel ikke have en interesse i at ingen tør starte en virksomhed. Specielt i svære tider hvor nogle nok desværre kommer til at bukke under for krisen. 

Men det kan jo være at der kan komme nogle 'startpakker' til folk der alligevel tager chancen. Når problematikken bliver mere tydelig efter tid.

Det er jo rigtig svært i forvejen at starte virksom op og få omsætning. Og i en krise som nok ikke har toppet endnu er det nær umuligt.

Held og lykke til alle iværksættere

Nye som gamle

Tilmeldt 17. May 17
Skrevet kl. 15:34
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Isabella99:

Det er fair nok at du ikke syntes at nye iværksættere ikke skal have hjælp. Det er en personlig mening og den har vi alle lov til at have. 

Men som samfund kan vi vel ikke have en interesse i at ingen tør starte en virksomhed. Specielt i svære tider hvor nogle nok desværre kommer til at bukke under for krisen. 

Men det kan jo være at der kan komme nogle 'startpakker' til folk der alligevel tager chancen. Når problematikken bliver mere tydelig efter tid.

Det er jo rigtig svært i forvejen at starte virksom op og få omsætning. Og i en krise som nok ikke har toppet endnu er det nær umuligt.

Jeg forstår fuldt ud din ærgelse over at skulle udsætter jeres start som selvstændig.
Det er nok ingen trøst, men egentlig skal du være glad for at I ikke nåede at starte;

1. Dem der er startet efter 1. februar 2020 er IKKE omfattet af hjælpepakken, så de falder ned mellem 2 stole.

2. Det vil være svært a dokumentere en omsætningsnedgang på mere end 30%, når man ingen omsætning har haft i 2019.

Jeg undre mig meget over at du mener at hjælpepakkerne, burde kunne bruges som kontant starthjælp til nye iværksættere.
Det er rigtig mange år siden man gik væk for iværksætterstøtte i form af kontant udbetaling. Man fandt heldigvis ud af at det var konkuraneforvidende over for de eksisterende virksomheder, så nu er hjælpen i form af f.eks. rådgivning (tag endelig imod det).

Også held og lykke til jer, jeg håber at I får ført jeres iværksætterdrømme ud i livet, når der igen kommer ro på Smile

PS: Lige i øjeblikket mærker jeg og mange andre virkelig, hvad forskellen er på at være lønmodtager og selvstændig Wink

Tilmeldt 15. May 19
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 16:10
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

I den nuværende situation er det vel mere konkurrence forvridende, at de etablerede selskaber kommer til at få støtte, imens nye virksomheder må klare sig selv og nok forgæves må forsøge at komme ind på et marked hvor der jo netop bliver ulige vilkår.

Jeg under såmænd dem der er startet før feb 2020 og dem der har omsætning på over 15.000kr at få hjælp i denne ulykkelige situation. Men det ene udelukker vel ikke det andet, hvis man skal tænke fremad og skabe virksomheder og arbejdspladser.  De tanker vi har sat igang, er at vi sætter i bero og lige anskuer situationen.  Men tankerne om at vi begge skal søge lønmodtager stillinger i det offentlige har da strejfet os. Tænker måske at andre nystartende overvejer det samme og det er da rigtig ærgerligt. Vi kommer ikke til at gå sultne i seng, men det kan nok være at planen om at selvstændige må droppes. Noget vi ellers har planlagt og arbejdet imod i to år. 

Side 2 ud af 3 (25 indlæg)