Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forståelse af moms / momsregistreret

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Jan 20
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 07:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Kære alle.

Jeg sidder lidt og tænker om jeg skal moms registreret eller ej.

Jeg snakke med en dame inde fra Moms afdelingen af der sagde hvis man kom over de 50.000 så skal man selvfølgelig bliv moms registreret, men det er ikke med tilbagevirkendekraft, det er først fra det øjeblik du lader dig registrere. Det vil sige at hvis jeg er usikker om jeg kommer over de 50.000 kan jeg lade vær med at registrere mig. Det virkede næsten for godt til at være sandt, for uanset hvad det er det vel næsten altid en fordel ikke at gøre det?


Hvis jeg har vare indkøb for 10.000 kr som giver en moms på 2500 kr.
og jeg har derefter vare salg for 20.000 kr som en moms på 5000 kr.

så skal jeg betale 2500 kr til moms sådan som jeg har forstået det.

Hvis jeg så indregner mit lokale leje der har en moms på 500 kr, så er jeg nede på at skulle betale 2000 kr.

Men så har jeg faktisk kun nogle små andre poster der er moms på.

Det kan det vel ikke svare sig at blive moms registeret? hvis jeg ender i at skulle betale moms og er under 50.000 ?

Venlig hilsen

Lasse.
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:53
Hvor mange stjerner giver du? :

LasseSBek:
Kære alle.

Jeg sidder lidt og tænker om jeg skal moms registreret eller ej.

Jeg snakke med en dame inde fra Moms afdelingen af der sagde hvis man kom over de 50.000 så skal man selvfølgelig bliv moms registreret, men det er ikke med tilbagevirkendekraft, det er først fra det øjeblik du lader dig registrere. Det vil sige at hvis jeg er usikker om jeg kommer over de 50.000 kan jeg lade vær med at registrere mig. Det virkede næsten for godt til at være sandt, for uanset hvad det er det vel næsten altid en fordel ikke at gøre det?


Hvis jeg har vare indkøb for 10.000 kr som giver en moms på 2500 kr.
og jeg har derefter vare salg for 20.000 kr som en moms på 5000 kr.

så skal jeg betale 2500 kr til moms sådan som jeg har forstået det.

Hvis jeg så indregner mit lokale leje der har en moms på 500 kr, så er jeg nede på at skulle betale 2000 kr.

Men så har jeg faktisk kun nogle små andre poster der er moms på.

Det kan det vel ikke svare sig at blive moms registeret? hvis jeg ender i at skulle betale moms og er under 50.000 ?

Venlig hilsen

Lasse.

Det er helt korrekt, at det ikke altid er en god forretning (kroner/øre-mæssigt) at blive momsregistreret.

 

Men når det er sagt, så skal du være meget opmærksom på momsregistreringspligten ved en årlig (rullende år) momspligtig omsætning på 50.000 kr. Hvis man krydser grænsen uden på forhånd at lade sig momsregistrere så "falder hammeren", hvilket betyder momspligt af hele din omsætning plus en bøde/afgift oveni.

 

Om du skal eller ikke skal; afhænger af hvor dygtig du er til forudse om du kommer over en årlig momspligtig omsætning på 50.000 kr. - normalvis følges en tommelfingerregel om, at når din omsætning på en måned overstiger 4.000 kr. (og du forventer at omsætningen fortsætter med at stige) så "bør" du påbegynde en momsregistrering.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Det handler mest om, at du skal registrere "Når det er åbenlyst du vil komme over 50.000 kr omsætning på nogen som helst 12 mdr periode" Det kan derfor godt pålignes bagud - Det er derfor ikke noget med 49.000 på 7 mdr og så momsregistrere, for så kan du få moms og tilmed bod - for alt solgt inden. Det er ok ikke at vide, men så snart det er ÅBENLYST (skats ord) så skal du registrere

Hvis din kunde er momsreg så er det NU du skal registrere - da kunden jo ikke ser problem i at momsen kommer oveni
vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)