NEJ! Du kan godt have både momspligtig og ikke momspligtig omsætning i samme regnskab, men det kræver så en momsregistrering. Køber du eksempelvis en pc og bruger den til både momspligtig og ikke momspligtig omsætning får du kun fradrag i momsen for den forholdsvise del af pc'en, svarende til den forholdsmæssige del som den momspligtige omsætning udgør. |
PMV Omvendt betalingspligt
Og jeg forstår at jeg ikke kan komme uden om den momsregistrering i tilfældet med opdelt momsregnskab såvel som ved omvendt betalingspligt på pc. Jeg køber da bare den pc med momsfaktura så :-) |
ved ikke hvem du takker - men jeg mener ikke du kan have kunstnerhonorar på 200.000 kr i et PMV - det er ikke erhvervsmæssig aktivitet som giver ret til CVR registrering med alt jeg ved - og det skal indberettes på dit CPR vh John Hannover |
fordi jeg ikke mener man må fakturere det momsfrie fra et PMV - jeg mener det skal indberettes på CPR fordi f.eks DJ mm kunsternhonorar ikke anses for erhvervsmæssigt vh John Hannover |
Det er der ikke noget forbud imod. Opdragsgiver har indberetningspligt og det skal jf. Skatteindberetningsloven ske på enten cpr eller cvr-nr. |
sikker? Jeg mener PMV faktisk skal være erhvervsmæssig drift? Er det helt galt? - Det har skatterådet flere gange beskrevet DJ f.eks ikke er (jeg udgår fra DJ eller tilsvarende ud fra beskrivelserne og ønske om også at udleje - men det er forudsætning) https://skat.dk/SKAT.aspx?oid=1534626 med f.eks Det er oplyst, at spørger selv medbringer pladesamling til brug for arbejdet på diskotekerne, ligesom spørger i flere tilfælde medbringer udstyr som CD-afspiller, mikrofon og mixer. Skatteforvaltningen i spørgers kommune har i kendelse af 19. april 2004 meddelt spørger, at dennes indkomst som DJ ikke kan anses for selvstændig erhvervsvirksomhed, men derimod var anset som lønindkomst. OG SKATs indstilling og begrundelse Begrebet kunstnerisk virksomhed: I Dansk retsskrivnings- og betydningsordbog defineres begrebet "kunstner" som: "Personer, som skaber kunstværker." Vestre Landsret fastslår i dom af 5. marts 1996, at discjockeyers aktivitet, skønt den efter sin karakter vil indebære en vis frihed ved valg af musik m.v., ikke kan anses for at være af kunstnerisk karakter. På baggrund af ovennævnte dom fra Vestre Landsret er det SKATs vurdering, at den aktivitet som udøves af spørger ikke kan anses for at være af kunstnerisk virksomhed og at spørger ikke kan betegnes som kunstner i begrebets traditionelle forstand. |
og faktisk - uanset hvor jeg ser - skat eller PWC - så er et af kravene i PMV, at omsætning er under 50.000 kr også uanset momspligt f.eks https://skat.dk/skat.aspx?oid=2290016 og https://www.pwc.dk/da/services/sme/vaerd-at-vide/ejerlederforhold/personligt-ejet-virksomhed.html med Hvis din omsætning overstiger 50.000 kr. årligt, skal du omregistrere din virksomhed til en enkeltmandsvirksomhed, og så er det sandsynligt, at din virksomhed bliver momspligtig. Regnskabsskolen har helt samme opfattelse om max 50 t i PMV - og igen - ved over skal du være enkeltmands og MÅSKE momsregistres Hvis omsætningen vokser til +50.000 kr. om åretHvis en personligt ejet mindre virksomhed begynder at omsætte for mere end 50.000 kr. årligt, skal virksomheden omregistreres til en enkeltmandsvirksomhed. Virksomheden kan beholde sit CVR-nummer og vil i mange tilfælde også skulle momsregistreres ved samme lejlighed. Jeg tror bestemt ikke DJ - som skat har sagt ikke er momspligtig aktivitet - eller for den sags skyld anden ikke momspligtig omsætning på 200.000 kr må faktureres og bogføres i et PMV vh John Hannover |
Kravet til et PMV er man har en intension om at tjene penge. Jeg har hverken i lovgivningen eller i Erhvervsstyrelsens vejledninger set begrebet erhvervsmæssig drift brugt. Jeg synes ikke den omtalte afgørelse er relevant for problemstillingen her. Den vedrører jo primært om en dj kan lægge sit honorar i et selskab eller ej. Her er afgørelsen korrekt at det ikke kan lade sig gøre men skal ske på personens cpr-nr. Det er jo helt som for et PMV, hvor der skal ske indberetning på enten et cvr eller cpr nr af opdragsgiver. Så ryger det direkte på honorarmodtagerens selvangivelse. |
jeg har spurgt skat - men mener ikke man må omsætter over 50 t i PMV uanset hvad - så skal det være enkeltmands - MÅSKE med moms, måske uden - Vi må se om skat siger man må omsætte momsfrit over 50 t i PMV i det hele taget Det ryger ikke på honorarmodtagers selvangivelse når det indberettes på PMV - det er galt - det gør det KUN på CPR. PMV kan krydscheckes fordi det indberettes, men det går ikke på oplysningsseddel vh John Hannover |
Det er vel Erhvervsstyrelsen som er rette myndighed, men tjek evt. kapital 3 i CVR-bekendtgørelsen. Der nævnes kun en beløbsgrænse og det er hvis man bliver registreringspligtig for moms så skal der omregistreres. |