Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetal løn fra ApS som hovedaktionær

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 6. Dec 19
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej, jeg har stiftet et ApS for et par måneder siden, hvor jeg er hovedaktionær. Nu går jeg og skal finde ud af hvordan man udbetaler løn fra sit selskab. Jeg har allerede tilmeldt mig som arbejdsgiver hos virk. Jeg er med på at man ikke bare må overføre fra sin virksomheds konto til den private uden lige, hvilket også er derfor jeg lige vil spørge mig til råds her inden jeg begynder på noget. Jeg har ikke planer om at udbetale helt vildt høje beløb som løn, men bare nok til at man kan leve, samtidig med at man kan investere det meste tilbage i virksomheden til yderligere vækst.

Jeg har Dinero Pro med Løn, til at bogføre regnskab, bilag, løn m.m.

I løbet af året har jeg fået udbetalt et mindre beløb i B-Skat. I de kommende år vil al indtægten komme fra selskabet (A-Skat). Men hvordan skal jeg beregne lønnen (Med A-Skat, AM, ATP). Lad os sige at jeg gerne vil udbetale 10.000kr. (efter skat m.m.) - og ikke vente til den sidste bankdag i måneden (i hvert fald denne måned)

Kan jeg ændre lønsedlen i Dinero Løn hvor jeg udbetaler hele lønnen som "aconto-løn", så den samlede udbetaling af løn bliver total 10.000kr - og så ellers bare overføre beløbet fra virksomheden, vente på lønsedlen fra Dinero, og betale den Skat der er angivet, eller hvordan fungerer det?

Tak for jeres tid og svar.
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :





Der er intet problem i at have et lønforhold med ApS'et selvom du også er ejer :) 


Du bliver beskattet som en "normal" lønmodtager ville, og du bruger endvidere også et anerkendt lønsystem.


Du kan udbetale hvad du vil fra ApS'et, som løn. 


Du kan supplere med reggresionsgrænsen på 54.000kr til "kun" 27% som udbytte, dette kan gøres 1 gang om året når regnskab aflægges.


For mig giver det ikke mening at du hiver løn ud, for at efterfølgende investere en del af din løn tilbage i selskabet, så hellere bare lade beløbbet stå i selskabet da overskuddet kun beskattes med 22% (selskabsskat). 


Udbetalingstidspunktet er også ligegyldigt, det vigtigste er at du udbetaler lønnen korrekt og tilbageholder ATP, A-skat osv i selskabet, som så efterfølgende afregner dette.


Så du regner dig frem til hvad din bruttoløn skal være for at få 10.000kr udbetalt. Så udbetaler du de 10.000kr til din egen konto, og rest (a-skat, atp, am bidrag osv) betales fra selskabets konto til SKAT, på vegne af dig (e-indkomst).


 


 



Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

jojoe:
Hej, jeg har stiftet et ApS for et par måneder siden, hvor jeg er hovedaktionær. Nu går jeg og skal finde ud af hvordan man udbetaler løn fra sit selskab. Jeg har allerede tilmeldt mig som arbejdsgiver hos virk. Jeg er med på at man ikke bare må overføre fra sin virksomheds konto til den private uden lige, hvilket også er derfor jeg lige vil spørge mig til råds her inden jeg begynder på noget. Jeg har ikke planer om at udbetale helt vildt høje beløb som løn, men bare nok til at man kan leve, samtidig med at man kan investere det meste tilbage i virksomheden til yderligere vækst.

Jeg har Dinero Pro med Løn, til at bogføre regnskab, bilag, løn m.m.

I løbet af året har jeg fået udbetalt et mindre beløb i B-Skat. I de kommende år vil al indtægten komme fra selskabet (A-Skat). Men hvordan skal jeg beregne lønnen (Med A-Skat, AM, ATP). Lad os sige at jeg gerne vil udbetale 10.000kr. (efter skat m.m.) - og ikke vente til den sidste bankdag i måneden (i hvert fald denne måned)

Kan jeg ændre lønsedlen i Dinero Løn hvor jeg udbetaler hele lønnen som "aconto-løn", så den samlede udbetaling af løn bliver total 10.000kr - og så ellers bare overføre beløbet fra virksomheden, vente på lønsedlen fra Dinero, og betale den Skat der er angivet, eller hvordan fungerer det?

Tak for jeres tid og svar.

Den rigtige måde er at angive løn på samme måde som var der tale om alle andre ansatte.

 

Hvis ikke du kan vente på den tid det tager at bruge et lønsystem, så må du foretage indberetningen til Skat manuelt via tastselv-systemet.

Du må aldrig "bare" udbetale løn til dig selv (særligt ikke når du er hovedaktionær eller har bestemmende indflydelse) 

Tilmeldt 28. Dec 18
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

https://www.skat.dk/skat.aspx?oid=2285169

Du kan udbetale når det passer dig, men det er vigtigt at dispositionsdatoen på lønsedlen sættes til senest den dag du foretager udbetalingen. "Aconto" løn vil blive anset som et aktionærlån og kan medføre dobbeltbeskatning af hele din årsindtægt, jf. ovenfor.

Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :





Ja og i Jesper forlængelse, til mit svar. 


Du skal selvfølgelig overholde gældende lovgivning med lønseddel osv, og korrekt som Jesper skriver du må ALDRIG "bare overføre penge" uden korrekt dokumentation (som eks. lønseddel). Dette vil SKAT tolke som ulovligt aktionærlån. 


Jeg antog at lønseddel var en selvfølge :) 



Tilmeldt 6. Dec 19
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Mathias.kalundborg:


For mig giver det ikke mening at du hiver løn ud, for at efterfølgende investere en del af din løn tilbage i selskabet, så hellere bare lade beløbbet stå i selskabet da overskuddet kun beskattes med 22% (selskabsskat). 






Absolut. Jeg mente også at lade så meget som muligt blive i selskabet, så det kun beskattes med selskabsskat. :)

Mathias.kalundborg:


Udbetalingstidspunktet er også ligegyldigt, det vigtigste er at du udbetaler lønnen korrekt og tilbageholder ATP, A-skat osv i selskabet, som så efterfølgende afregner dette.






Kan du forklare lidt om hvordan man "udbetaler korrekt"? Er med på at tilbageholde skat m.m., men hvad med lønsedlen som dokumentation? Kan Dinero Løn klare dette, hvis man gerne vil udbetale før lønsedlen "køres" for denne måned? Og hvordan med en direktørkontrakt, som jeg også har læst mig til skal laves..?
Tilmeldt 6. Dec 19
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 11:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Mathias.kalundborg:

Så du regner dig frem til hvad din bruttoløn skal være for at få 10.000kr udbetalt. Så udbetaler du de 10.000kr til din egen konto, og rest (a-skat, atp, am bidrag osv) betales fra selskabets konto til SKAT, på vegne af dig (e-indkomst).





Kan du give et eksempel på hvordan man regner sig frem til bruttolønnen? Tænker at man skal lægge Skat, ATP, AM-bidrag oveni beløbet, eller hvordan? Tak for det.
Tilmeldt 6. Dec 19
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Jesper_nl:

jojoe:
Hej, jeg har stiftet et ApS for et par måneder siden, hvor jeg er hovedaktionær. Nu går jeg og skal finde ud af hvordan man udbetaler løn fra sit selskab. Jeg har allerede tilmeldt mig som arbejdsgiver hos virk. Jeg er med på at man ikke bare må overføre fra sin virksomheds konto til den private uden lige, hvilket også er derfor jeg lige vil spørge mig til råds her inden jeg begynder på noget. Jeg har ikke planer om at udbetale helt vildt høje beløb som løn, men bare nok til at man kan leve, samtidig med at man kan investere det meste tilbage i virksomheden til yderligere vækst.

Jeg har Dinero Pro med Løn, til at bogføre regnskab, bilag, løn m.m.

I løbet af året har jeg fået udbetalt et mindre beløb i B-Skat. I de kommende år vil al indtægten komme fra selskabet (A-Skat). Men hvordan skal jeg beregne lønnen (Med A-Skat, AM, ATP). Lad os sige at jeg gerne vil udbetale 10.000kr. (efter skat m.m.) - og ikke vente til den sidste bankdag i måneden (i hvert fald denne måned)

Kan jeg ændre lønsedlen i Dinero Løn hvor jeg udbetaler hele lønnen som "aconto-løn", så den samlede udbetaling af løn bliver total 10.000kr - og så ellers bare overføre beløbet fra virksomheden, vente på lønsedlen fra Dinero, og betale den Skat der er angivet, eller hvordan fungerer det?

Tak for jeres tid og svar.




Den rigtige måde er at angive løn på samme måde som var der tale om alle andre ansatte.


 


Hvis ikke du kan vente på den tid det tager at bruge et lønsystem, så må du foretage indberetningen til Skat manuelt via tastselv-systemet.


Du må aldrig "bare" udbetale løn til dig selv (særligt ikke når du er hovedaktionær eller har bestemmende indflydelse) 



Tak for svar Jesper. Jeg er med på at jeg skal anse mig selv som en ansat i virksomheden, og betale løn derefter. Når du mener "indberetning" ti skat manuelt, taler du så om eIndberet, eller noget andet?
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er det som Jesper også er inde på at man ikke bare laver overførsel uden en dokumentation. 

Jeg er ikke ekspert i hvordan Dinero fungere, men umiddelbart vil jeg da tro at du kan oprette lønseddel på en hvilken som helst dato og ikke kun i slutningen af måneden. Det er vigtigt at du kan bevise over for SKAT er der er tale om et lønforhold og ikke uretsmæssige overførsler som betragtes som aktionærlån. 

Direktørkontrakt: Der er mange der ikke har en direktørkontrakt, når det kun er ejeren selv der er ansat. Det er IKKE et krav når du er ene ejer og det kun vedr. et almindeligt lønforhold, jf. selskabslovens §127. Det er en god idé idet du også kan styrke beviset til SKAT om at det er et faktisk lønforhold, men ikke et krav.

Hvordan du står med 10.000kr i hånden kommer an på dit personlige fradrag m.v. 

Jeg plejer at regne med cirka 60% tilbage når alt SKAT, am-bidrag osv er trukket fra. 

Men igen, det kommer jo an på dit personlige fradrag osv. 

Brug din forskudsopgørelse, se dit fradrag og så brug denne: https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234504#/indkomst så kan du justere din bruttoløn indtil du ramme din ønskede nettoløn :) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :





Du indberetter enten ved at bruge et lønprogram - dataløn, danløn eller andet  eller ved at indberette i e indkomst selv

Dette skal være færdigt inden udbetaling og perioden skal dække over den periode som lønnen faktisk dækker over.


Bruger du lønsystem vil du normalt blive / være tilmeldt NETS for udbetaling af løn til din konto på valgt dispositiondag (læs Jespers svar om hvor den skal ligge - gør det let og læg den i slut af den periode lønnen dækker over) og du vil også så ofte være tilmeldt betaling af skat og am bidrag - lige som du vil blive tilmeldt ATP som også er lovpligtigt.  Du må checke om du er tilmeldt, eller om du i forhold til ATP skal indbetale via betalings"kort"


Med alle dine ?? ville jeg bruge nemmets mulige lønsystem som visma dataløn og betale den smule det koster for en løn


Lad mest muligt stå til 22% selskabsskat er ikke nødvendigvis klogest, da du jo så - hvis du hæver det overskud du har i 2019 senere, både vil have betalt 22% selskabsskat og personlig skat oveni, så forudsat selskabet kan bære din løn, er det ofte klogt at tage løn op til topskat i alle fald, som udgift

Du skal behandle din løn som en hver anden løn til en ansat - eneste du som hovedaktionær kan undlade, er feriepenge/feriekonto


vh John Hannover



6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)