Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fremleje eller udleje, er der forskel?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 28. Nov 19
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Goddag,

Jeg kunne virkelig godt tænke mig at vide, om der juridisk, er forskel på at fremleje eller udleje i en andelsbolig.

Situation:
I andelsboligens vedtægter står således:

§ 11 Fremleje
(11.1) En andelshaver kan kun fremleje eller -låne hele sin lejlighed med bestyrelsens tilladelse,
som kun kan gives, når en andelshaver af særlige grunde midlertidigt ikke selv kan benytte sin lejlighed for en kortere periode dog højst 2 år. Der må ikke betales mere end andelshaveren selv betaler, evt med tillæg af et mindre beløb for slid på møbler. Bestyrelsen skal godkende fremlejetageren og betingelserne for fremlejemålet.
(11.2) Fremleje eller lån af højst halvdelen af enkelte værelser kan tillades af bestyrelsen på de af
den fastsatte betingelser.
(11.3) Ved fremleje af hele boligen eller enkelte værelser hæfter andelshaveren i ét og alt for sin
fremlejers adfærd, således at andelsboligforeningen kun har andelshaveren at holde sig til.



I lejeloven står der således:


Udlejning er, når du udlejer en bolig, som du selv ejer. Vil du have styr reglerne for udlejning, kan du orientere dig her i udlejer sektionen.

Fremleje er, når du lejer en bolig eller dele af en bolig ud, som du ikke selv ejer.

Der er altså både tale om fremleje, når:
Du vil leje dele af en lejebolig ud, som du selv lejer, mens du selv bor i boligen
Du vil leje en hel lejebolig ud, som du selv lejer, mens du midlertidigt ikke selv bor der


Hvis jeg så vælger at udleje et værelse, men stadig selv bor i ejer andels boligens 3, værelse, så er der vel tale om udleje og ikke fremleje?
Foreningens egen påstand er at der ved ordet: Fremleje dækkes ind over at man fremlejer et eller to af værelserne, således man ikke har det enkelte værelse til 'rådighed' længere.


Mvh
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 00:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er altid tale om fremleje ved ejerlejlighed eller andelslejlighed, hvad enten du udlejer/udlåner enkeltværelser eller hele lejligheden.

Det afgørende er at du ejer lejligheden og bebor den delvis eller er fraflyttet midlertidigt

John taler om anpartslejligheder, hvilket er noget helt tredie.

Hvis du selv bor I lejlighedens 3 værelser og udlejer et enkelt værelse, er der tale om fremleje.

Reglerne I den nævnte § 11 skal i øvrigt respekteres.

Hvis du ejer en beboelsesejendom med 2 eller flere lejemål, er der tale om udlejning, ikke fremleje.

Så enkelt er det.

Mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen:
John taler om anpartslejligheder, hvilket er noget helt tredie

men som trods alt er det som spørgses om 

Wockf:
Jeg kunne virkelig godt tænke mig at vide, om der juridisk, er forskel på at fremleje eller udleje i en andelsbolig.
 

v John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen:
Der er altid tale om fremleje ved ejerlejlighed eller andelslejlighed, hvad enten du udlejer/udlåner enkeltværelser eller hele lejligheden.

Er fremleje ikke altid tidsbegrænset?

Som jeg husker det fra tidligere fremleje af ejerlejlighed så skifter en ejerlejlighed status til udlejningsejendom hvis du udlejer den tidsubegrænset, og for ca 20 år siden var ejendomsværdien ca 300% højere på ejerlejligheder end på udlejningsejendomme.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12654
Skrevet kl. 11:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jørgen:
John taler om anpartslejligheder, hvilket er noget helt tredie

men som trods alt er det som spørgses om 

Det spørges oprindeligt til en andelslejlighed og ikke en anpartslejlighed.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Cookie - John Hannover:

Jørgen:
John taler om anpartslejligheder, hvilket er noget helt tredie

men som trods alt er det som spørgses om 

Det spørges oprindeligt til en andelslejlighed og ikke en anpartslejlighed.

sorry helt ret Jeg må så erkende, at jeg ikke ved googling kan se nogen som helst forskel på anpartslejlighed eller andels lejlighed - kan det så forklares?

Jeg kan kun se skel i andel/anpart - ejer - lejerbolig - og andelsbolig som en man ejer en anpart i Jeg må erkende jeg slet ikke kan se forskellen som sikkert er der https://da.wikipedia.org/wiki/Andelsbolig 

Hvis Jørgen er med stadig   eller du Ravn ved - så forklar gerne tak

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen:

andelslejlighed, hvad enten du udlejer/udlåner enkeltværelser eller hele lejligheden.

Det afgørende er at du ejer lejligheden og bebor den delvis eller er fraflyttet midlertidigt

John taler om anpartslejligheder, hvilket er noget helt tredie

jeg kan ikke google mig til det materielle i forskellen an andelslejlighed eller anpartslejlighed - søgning siger i alle svar at andelslejlighed er når du råder over en anpart i .... og skrives forskel anpartslejlighed og andelslejlighed er der heller ikke spor forskel at finde, kun skel mellem- ejer - udlejning og så helt samme i andels og anpart?
Det må jeg så lige lære

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jørgen:

Der er altid tale om fremleje ved ejerlejlighed eller andelslejlighed, hvad enten du udlejer/udlåner enkeltværelser eller hele lejligheden.

Det afgørende er at du ejer lejligheden og bebor den delvis eller er fraflyttet midlertidigt

John taler om anpartslejligheder, hvilket er noget helt tredie.

Hvis du selv bor I lejlighedens 3 værelser og udlejer et enkelt værelse, er der tale om fremleje.

Reglerne I den nævnte § 11 skal i øvrigt respekteres.

Hvis du ejer en beboelsesejendom med 2 eller flere lejemål, er der tale om udlejning, ikke fremleje.

Så enkelt er det.

Mvh

Jørgen

Man ejer jo aldrig en andelsbolig. Man er andelshaver i en forening der ejer en række boliger, og har en ret til at anvende én af disse.

Gør det en forskel? 

Fra Hellerup
Tilmeldt 21. Oct 15
Indlæg ialt: 619
Fra  jur.afd.dk ApS Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Til John vedr. anpartslejligheder.

I en periode inden århundredeskiftet, kunne man opdele en udlejningsejendom med flere lejligheder I anpartslejligheder når ejendommen var opført inden vistnok 1965. 

I perioden var der således på ejerlejligheder, andelslejligheder, anpartslejligheder og udlejningsboliger.

Da det efter regeringens opfattelse var uhensigtsmæssigt med flere forskellige boligtyper, blev det besluttet at ejendomme opdelt anpartslejligheder, kunne ændre status til ejerboliger, hvis man inden en vis frist meddelte tinglysningskontoret, at man ville ændre status på en en ejendom opdelt I anpartslejligheder til status som ejerlegheder. På det tidspunkt ændrede de fleste anpartsejendomme status til ejerlejligheder.

For andelsboliger, er det Andelsboligforeningen som ejer ejendommen og den enkelte andelshaver ejer en ideel andel af ejendommen svarende til fordelingstallet (som er beregnet efter lejlighedens størrelse I forhold til den samlede ejendom). Andelshaveren har bopælsret til en lejlighed i ejendommen og betaler en forholdsmæssig andel af offentlig og privat belåning af den samlede ejendom og driften ved ejendommen, hvilket normalt i sin helhed betegnes som fællesudgifter.

Ejerlejligheder belånes individuelt, det vil sige at der oprettes offentlig og evt. privat belåning af den enkelte ejerleighed. For ejerlejlighedsejendomme er der udgifter på den samlede ejendom, såsom ejendomsskat, renovation, forsikring af hovedejendommen m.v. hvor den enkelte ejer betaler en forholdmæssig andel, svarende til fordelingstallet på den enkelte lejlighed som en månedlig fællesudgift.

Hvis man skal udleje sin andels-, anparts- eller ejerlejlighed helt eller delvis, skal man se I ejendommens vedtægter, hvor det altid tydeligt fremgår på hvilke vilkår der kan ske udlejning som altid er = fremleje.

Ved fremleje af ejer eller andel, skal kontrakten selvfølgelig indeholde en bestemmelse om at fremlejetager hæfter for fejl, mangler og skader, men det er altid fremlejegiver som hæfter over for foreningen.

Til Broncofan:

Fremleje vil normalt være tidsbegrænset med mulighed for en kortere forlængelse. Lader du fremlejetageren forblive i den fremlejede bolig, kan han efter lejelovens bestemmelser ikke smides ud og man skal som koncepist af en lejekontrakt, bl. a. være opmærksom på, at en særlig bestemmelse i lejeloven skal med i kontrakten, ellers hænger ejeren af ejerbolig på lejer fremover.

Mvh

Jørgen

juridiskafdeling.eu v/pens. advokat og erhvervsmægler yder

retshjælp og alle former for juridisk rådgivning til erhverv. Se mere på www.juridiskafdeling.eu

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)