Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad sker der med MOMS når jeg arbejder via upwork?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Nov 19
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle sammen.
Jeg er i tvivl om hvordan moms fungerer når jeg arbejder via upwork. Jeg fik en kunde som betaler via upwork, men jeg ved ikke rigtigt hvis jeg skal regne moms ud af hvad jeg får via upwork. Som eksempel:

Kunde betaler 1000, hvoraf upwork tager 10% provision plus moms for deres service (125)*
Jeg får udbetalt 875. Skal jeg regne med at 25% at de 875 er faktisk moms jeg skal indberette til skat? Dvs. 175 er moms, 700 er min ren indtægt?

Tak for jeres hjælp, håber jeg var forståelig nok.


*Jeg tror upwork tager ingen moms hvis jeg sætter mit CVR ind, som je ikke har gjort endnu.
Tilmeldt 15. Mar 19
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Kunne se du ikke havde fået svar på denne :) 

Først og fremmest skal jeg vide, om du overhovedet er momspligtig? (Friviligt momsregistreret eller har omsætning på 50.000 eller over?

Hvis du IKKE er momspligtig så er momsen en omkostning for dig og du skal ikke indberette noget moms til SKAT. 

Det vil sige:

1000kr x 10% = 100kr +25%=125kr i omkostning

Så er dit overskud 875kr, som du registrere som anden indtægt på SKAT 

Tilmeldt 18. Nov 19
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svar.

Jeg er ikke helt sikkert om jeg går over 50.000 snart, men jeg synes det er bare bedre at starte virksomheden før det sker. Dvs. jeg bliver momspligtigt på et tidspunkt.

Jeg har allerede arbejdet, og det betyder at upwork har allerede sendt nogle fakturaer (med mit navn) til kunden. Pa disse fakturaer står der bare hvad jeg kræver per projekt (lad os sige 1000kr).

Upwork har så sendt mig en anden faktura (til mig, med deres navn og VAT nummer) med deres 10%: 100 kr + moms = 125 kr.

Spørgsmålene er følgende:

1) De fakturaer jeg har allerede "lavet" (upwork har lavet), FØR stiftelse a virksomhed: hvordån bogfører jeg dem? SKAT sagde til mia på tlf. at de fakturaer (fra mig til kunde i USA) ikke betaler moms, og de jeg har fået fra dem var lavet til mig som privat og så moms er allerede betalt af dem til SKAT.

2) Hvis jeg stifter virksomhed i dag upwork skal fortsætte med at lave fakturaer i mit navn til kunderne. Med kunderne udenfor EU er der ingen moms oven i, så bogføring er måske lidt nemmere. Men, til kunderne i EU, skal jeg kræve moms, men det kan jeg faktisk ikke, eller jeg kan ikke lave en rigtigt faktura til kunderne. Har du en idé om hvad jeg kunne gøre i det tilfælde? Måske spørge kunden om deres moms nummer og lave en "fake" faktura?

3) Igen, hvis jeg stifter virksomhed i dag, er det bedre at sætte startdato i fortiden eller bare i dag, da jeg har allerede arbejdet og lavet fakturaer?

Undskyld de mange spørgsmål! Tak igen!

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)