Jeg har lavet en faktura på ydelser til en EUvirksomhed, på 15.000 DKK, og jeg har på fakturaen i Dinero indsat det som "EU-leverancer ydelser (rubrik B-ydelser)"
fordi der jo ikke skal moms på fakturaen når den er til en EU virksomhed. (Jeg går ud fra dette er korrekt)
Men nu har jeg så modtaget betalingen, men jeg har kun modtaget 14.950 DKK fordi min bank sikkert har taget de 50 DKK i gebyr for at modtage betalingen.
Men hvordan får jeg nu mit regnskab til at passe?? Jeg havde nok forventet at jeg havde modtaget alle 15.000 DKK og efterfølgende blev der trukket et gebyr fra banken, fordi så havde jeg jo et bilag på hvorfor der mangler 50 DKK.
Jeg forstår ikke helt alt det du nævner med debet og kredit.
Men som jeg forstår dig skal jeg i Dinero bare registrere det som om jeg har modtaget fuld betaling på 15.000kr og derefter oprette et bilag som en udgift på bankgebyr på de 50kr, selvom jeg ikke har noget bilag som dokumenterer det?
Jeg forstår ikke helt alt det du nævner med debet og kredit.
Men som jeg forstår dig skal jeg i Dinero bare registrere det som om jeg har modtaget fuld betaling på 15.000kr og derefter oprette et bilag som en udgift på bankgebyr på de 50kr, selvom jeg ikke har noget bilag som dokumenterer det?
du kan vel printe den del af udtoget (som pdf osv) og have som bilag for de 50 kr
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Altså debet/kredit er jo metoden at bogfører ud fra, som kaldes det dobbelte bogholderi:)
Men ja Dinero har sikkert en opsætning der gør at man ikke behøver tænke så meget over hvad der er hvad.
Ja det er måden at gøre det. Din bankkvittering for overførsel er dit bilag, deraf burde der gerne fremgå både overførsel på de 15.000kr samt gebyret på de 50kr, alt i alt
derefter oprette et bilag som en udgift på bankgebyr på de 50kr,
Korrekt, ja, men du kan også bruge samme bilagsnummer som selve bekræftelsen på betalingen, som du fik fra banken. Du kan også lave et nyt. Du skal gøre, hvad du finder nemmest, når blot det hele er dokumenteret. Kontrollér efterfølgende banken for at se, om dén del i al fald er korrekt.
Den fremgår bare ikke nogle steder at der har været et gebyr på 50kr, jeg har blot modtaget en betaling hvor der mangler 50kr og så er det mit eget gæt at det er et gebyr.
Når jeg åbner meddelelsen i netbanken som jeg har modtaget sammen med betalingen står der intet andet end blot at der er modtaget en betaling på 14.950 kr.
Hmm det er mærkeligt, jeg ville umiddelbart mene at det er et krav til Banken at de kan dokumentere deres pålagte omkostninger, samt at deres transaktioner skal være transparente.
Du kan alternativt skrive det på selv, eller som en kommentar i Dinero. Hvis du skriver regnestykket på kvitteringen fra banken, kan du bruge denne som dit bilag.
Det er jo heldigvis ret nemt at bevise hvis SKAT skulle spørge ind til det.
du får ikke banken til at lave bilag Kan du ikke selv se de 50 kr i netbank og bruge det som bilag - så kan banken ikke hjælpe - så må du kunne se beløbet fra den der betaler dig - men jeg vil tro du selv kan se det i netbank som gebyr?
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER