Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på faktura uden at være momsregistreret

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 18. Nov 19
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej
Jeg har her i efteråret oprettet et ApS hvor det advokatfirma der hjalp med stiftelsen ikke har gjort os momsregistreret selvom vi satte flueben i "momsregistrering" - Dog har vi lavet et par enkelte faktura med moms på, men da vi så fandt ud af igår at vi ikke var moms registreret blev vi noget forbavset. Jeg har været inde på Virk.dk og ændre det, så vi gerne i løbet af et par dage skulle være momsregistreret.
Mit spørgsmål er så bare -
Hvad gør jeg med de enkelte fakturaer der tidligere er lavet med moms på, da vi i den tid ikke har været momsregistreret? Er det nok bare at lave en kreditnota på dem, og så fakturere dem igen, på samme måde efter vi er blevet momsregistreret? Der skulle jo meget gerne være styr på det inden vi skal indberette moms her den 2. December
Tilmeldt 1. Jun 15
Indlæg ialt: 58
Fra  Lindahl Robotics Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Uden overhovedet at være ekspert så har jeg lige været på kursus og fik at vide at det var ulovligt.

Jeg er selv stor fan af at man kryber til korset når man har lavet en fejl, så jeg anbefaler i ringer til skat eller hvem der nu står for momsen og forklarer jer og - desværre - betaler bøden.

Derudover, hvis i har en faktura fra advokatfirmaet hvor der står i skal momsregistreres så mener jeg også de bærer noget af ansvaret. Tror dog det er svært at hænge advokater op på noget som helst. Du kunne måske give dem en mega dårlig anmeldelse på trustpilot eller noget... Jeg er da i hvertfald interesseret i at vide hvem de er så man kan undgå dem. Man går jo netop til en advokat for at få det gjort ordentligt.

Mvh

Morten

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tytteboevsen:

Jeg er selv stor fan af at man kryber til korset når man har lavet en fejl, så jeg anbefaler i ringer til skat eller hvem der nu står for momsen og forklarer jer og - desværre - betaler bøden.

Det skal man absolut ikke gøre i dette tilfælde! Der er ingen grund til at inkriminere sig selv.

 

I den konkrete situation kan man selv bringe sine forhold i orden; altså få rettet registreringen. Hvis man retter registreringen, så er forholdet i sig selv ikke længere ulovligt. 

SorenSchaeffer:
Hej
Jeg har her i efteråret oprettet et ApS hvor det advokatfirma der hjalp med stiftelsen ikke har gjort os momsregistreret selvom vi satte flueben i "momsregistrering" - Dog har vi lavet et par enkelte faktura med moms på, men da vi så fandt ud af igår at vi ikke var moms registreret blev vi noget forbavset. Jeg har været inde på Virk.dk og ændre det, så vi gerne i løbet af et par dage skulle være momsregistreret.
Mit spørgsmål er så bare -
Hvad gør jeg med de enkelte fakturaer der tidligere er lavet med moms på, da vi i den tid ikke har været momsregistreret? Er det nok bare at lave en kreditnota på dem, og så fakturere dem igen, på samme måde efter vi er blevet momsregistreret? Der skulle jo meget gerne være styr på det inden vi skal indberette moms her den 2. December

Man kan jo ikke ændre på hvad der allerede er sket, så man kan kun rette op!

 

Det plejer at gå relativt hurtigt med selve momsregistreringen og der skal ske noget ekstraordinært hvis ikke registreringen er på plads inden fristen. Dog lige et spørgsmål; har I lavet registreringen tilbage i tid? (altså sat startdatoen til oprettelsesdatoen på selskabet)

 

Hvis I har sat startdatoen til tidligere end den første faktura i har lavet, så skal I ikke ændre noget. Så skal I indberette som om I havde registreringen på plads fra dag 1.

 

Hvis selskabet af en eller anden grund bliver nægtet momsregistrering, så håber jeg I har gemt dokumentation for jeres bestilling hos den virksomhed der har oprettet selskabet? I så fald kan der jo opstå et spørgsmål om erstatning.

Tilmeldt 18. Nov 19
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 15:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Tak for svar, det var også det jeg fik afvide da jeg ringede ind og snakkede med skat. Dog valgte jeg igår at blive momsregistreret med det samme, da jeg ikke vidste at det var datoen der var nøglen til problemet. Så jeg skriver en mail til skat, om at sætte datoen bagud.

Dog skal jeg lige høre dig om noget, vi har 2 holding selskaber, uden aktivitet i. Skal de også momsregistreres eller det irrelevant?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Det forudsætter en momspligtig aktivitet - og det har de næppe så de skal ikke registreres og har ikke momsfradrag for deres omk - med alt jeg ved

vent på andre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Nov 19
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for svar - Det var netop sådan min logik også lød på, det er dog ikke altid man kan bruge det som tommelfingerregel når det kommer til dette emne :)))

Tilmeldt 18. Nov 19
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Hej Jesper

Nu er min start dato for momsregistrering flyttet tilbage til dagen før vi lavede vores første faktura. Altså den 14. September

Vil det så sige at jeg skal indberette moms for den periode der hedder 1. Juli til 30. September? Hvis ja, er det så kun de fakturaer der er lavet i vores periode 14. til 30 September der skal indberettes, og dem næste måned høre til i den næste kvartalvise momsperiode?

Mvh
Søren
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

ja til begge spørgsmål

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, Skat er ikke så fluffy, hvis du selv henvender dig. Husk også at modregne moms i perioden, ja op til 6 måneder før, f.eks. regningen fra advokaten :-D. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 08:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jørgen Kirkegaard:

Husk også at modregne moms i perioden, ja op til 6 måneder før, f.eks. regningen fra advokaten :-D. 

Nej, det skal man ikke BARE gøre.

 

Man må kun modregne moms inden stiftelsen af virksomheden, såfremt startdatoen for momsregistrering er den samme som stiftelsesdatoen for virksomheden!

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)