Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed og I/S på samme tid

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 6. Nov 19
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Alle

Først og fremmest vil jeg lige sige tak for et super fint debatforum!

Her følger lige et par spørgsmål vedrørende det at eje to virksomheder på samme tid. Håber i kan hjælpe.

Jeg har igennem et års tid haft en enkeltmandsvirksomhed, der hovedsageligt beskæftiger sig med ejendomsservice. Lige nu vil jeg samtidigt stifte et Interessentskab (I/S) sammen med en ven, der kommer til at operere indenfor en helt anden branche.

1) Er der nogle regler om at man ikke samtidigt kan have både enkeltmandsvirksomhed og I/S? Har læst, at man kun kan have en enkeltmandsvirksomhed (med CVR nummer) per person, og samtidigt at et I/S rent juridisk og skattemæssigt betragtes som en enkeltmandsvirksomhed. Jeg går umiddelbart ud fra, at man sagtens kan have en enkeltmandsvirksomhed og være medejer af et I/S. Vil dog gerne have det sat helt på plads.

2) Hvordan betragtes et I/S rent skatte- og momsmæssigt, hvis der er er to ejere? Som jeg læser det, kan man selv bestemme hvordan overskud/underskud deles i interessentskabskontrakten, men lad os antage at vi kører 50/50.

Lad os sige at vi sælger ydelser for 125.000 kr. inkl. moms i virksomheden og har udgifter for 25.000 kr. inkl moms, betyder det så at jeg skal indføre halvdelen af overskuddet (40.000 kr) på min selvangivelse og han gør ligeså på sin? Og er det samme princip med indberetning af moms?


3) Er der nogle smarte måder at holde styr på bogføringen hvis man har både enkeltmandsvirksomhed og I/S? Jeg har jo mit eget regnskab i min virksomhed, og vi vil selvfølgelig også have et selvstændigt regnskab for vores I/S. Er det ikke korrekt, at skat for mit vedkommende ikke skelner mellem virksomhederne, hvis de begge beskattes efter personskatteloven?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

1 Du må have enkeltmands og I/S samtidigt 

2 I kan aftale fordeling af omsætning i ejeraftale også selv om i ere 50/50 ejere, kan aftales andet

3 Hvert sit helt selvstændige - du beskattes efter personskattelov af det samlede ja

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)