Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Anpart i en ApS

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 27. Oct 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej
Jeg har fået mulighed for at købe mig ind (5%) i den ApS-virksomhed, som jeg er ansat i nu.
I den forbindelse søger jeg lidt råd.
Hvis jeg fortsætter som ansat, regner jeg med at tjene ca. 970k i 2020, så der ville jo ryge en del til SKAT.
Som selvstændig ville der være nogle skattefordele. Er det rigtigt forstået, at jeg kun betaler almindelig personskat af de penge jeg trækker ud i virksomheden og over på min private konto til privat brug? Og så skal jeg vel bare sørge for at trække ud, så jeg holder mig under loftet for topskat for at undgå at betale topskat?
Resten af pengene vil så blive stående på firmakontoen - og af dem skal jeg betale selskabsskat af overskuddet?
Hvad hvis jeg så om 1 år finder ud af, at jeg ikke er glad for samarbejdet og gerne vil ud af det igen -skal jeg så trække pengene ud af firmaet og dermed både have betalt selskabsskat og personskat (evt. topskat?), eller kan man investere pengene i f.eks. en lejlighed eller andet imens de står på firmakontoen?

Ja undskyld de mange (og for nogle) indlysende spørgsmål, jeg har bare ikke lyst til at skrive under på noget på et uoplyst grundlag :-)



Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke være selvstændig i forhold til et lønmodtager job. Alene det at du har en kapitalandel i selskabet og har arbejdet der i en årrække vil være en klar indikation på, at du er lønmodtager og ikke selvstændig.

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jan 09
Indlæg ialt: 503
Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hibs1234:

Hej
Jeg har fået mulighed for at købe mig ind (5%) i den ApS-virksomhed, som jeg er ansat i nu.
I den forbindelse søger jeg lidt råd.
Hvis jeg fortsætter som ansat, regner jeg med at tjene ca. 970k i 2020, så der ville jo ryge en del til SKAT.
Som selvstændig ville der være nogle skattefordele. 

Det er en misforståelse. Der er grundlæggende ikke nogen skattefordele ved at være selvstændig. 
I øvrigt bliver du ikke selvstændig. Du bliver (med-)ejer af et selskab. Det er der ingen fordele i, ud over at du jo får del i selskabets overskud

Omkring mulige fordele, hvis du nu ejede 100%:
Hvis du tjener ca. 970k om året hvert år, så ender du stort med at have det samme beløb tilbage efter udgifter og skat, uanset hvordan det organiseres. (det kan også være mindre, fordi det kræver timer og kompetencer at drive virksomhed med bogholderi og alt muligt andet). 

Tilmeldt 27. Oct 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak for svar alle 3, så blev jeg dét klogere.
Nu undrer jeg mig bare over hvilke skattefordele min nuværende chef så mener jeg ville få nytte af ved at indgå et partnerskab?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hibs1234:

Tak for svar alle 3, så blev jeg dét klogere.
Nu undrer jeg mig bare over hvilke skattefordele min nuværende chef så mener jeg ville få nytte af ved at indgå et partnerskab?

din chef er god til mange ting - men han kender ikke lovgivning om selvstændig contra lønmodtager og tror måske også selv på, at der er store fordele ved at være ejer - skattemæssigt. Det er der ikke som sådan. Der kan være lidt muligheder for at udskyde skat ved ikke at tage løn - men det er så det


Derudover er der ingen som helst fordele ved at være ejer - af 5% . slet ikke hvis ikke du har indflydelse for dem, og de erstattet løn (som så også giver skat) - så er de bare en klods om benet rent ud sagt

Chefen er sikkert god til mange ting - skatterådgivning skal han holde sig fra

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hibs1234 ... prøv at få præciseret hvad det egentlig er for en mulighed.

Med 970k i indtægt er du muligvis konsulent i en konsulentvirksomhed, og der er særligt i den verden ikke noget mærkeligt i at den/de nuværende ejere kan se en interessere i at knytte dig tættere til virksomheden via et ejerskab.

Hvis du skal være medejer, så skal i skrive en "ejeraftale/aktionæroverenskomst" som bl.a. præciserer hvad der skal ske hvis du ønsker at sælge din andel.

At blive medejer af den virksomhed du er ansat i ændrer i sig selv ikke på dit ansættelsesforhold eller skatten af løn. Det er muligt at de eksisterende ejere vil synes at din løn skal lidt ned nu hvis du får en andel i selskabets overskud, men det må man jo snakke om.

Det er en helt anden historie hvis din nuværende chef foreslår dig at du (samtidig med køb af ejerandel) ikke længere skal være ansat, men skal starte dit eget selskab.

Og du skal selvfølgelig ikke skrive under på noget af denne slags uden at have en grundig forståelse af indholdet. I dette tilfælde bør du have en revisor og sikkert også en advokat med på banen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Steffen Bering Jensen / Portfolio.Help:
Det er en helt anden historie hvis din nuværende chef foreslår dig at du (samtidig med køb af ejerandel) ikke længere skal være ansat, men skal starte dit eget selskab
ja det ville være klart farligt - at overgå fra lønnet i et selskab til pludseligt at fakturere lønnen fra eget selskab - det ville kunne give en skat over 100% da det, at man var lønmodtager samme sted inden, alt andet lig vil pege på, at der er tale om lønmodtager forhold og ikke selvstændig virksomhed

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. Oct 19
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er blot ansat lige nu.
Nu har jeg snakket lidt med chefen og han siger, at den kontrakt jeg er blevet tilbudt er en konsultentkontrakt. Hvad vil det sige at være konsulent? Hvad er fordelene for mig? Hvad kan bagtanken være for dem? De er glade for mig og ser gerne et længerevarigt samarbejde. Jeg har dog kun været på arbejdspladsen i 9 måneder.
Jeg tror, at jeg kontakter en revisor :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hibs1234:

Jeg er blot ansat lige nu.
Nu har jeg snakket lidt med chefen og han siger, at den kontrakt jeg er blevet tilbudt er en konsultentkontrakt. Hvad vil det sige at være konsulent? Hvad er fordelene for mig? Hvad kan bagtanken være for dem? De er glade for mig og ser gerne et længerevarigt samarbejde. Jeg har dog kun været på arbejdspladsen i 9 måneder.
Jeg tror, at jeg kontakter en revisor :-)

lyder som om de vil af med dig som ansat - ud af opsigelse, ferie, pension, ATP, forsikring osv-  og have dig til at fakturere som konsulent fra personlig virksomhed eller selskab - og det duer slet ikke, når du har været ansat i 9 mdr og så begynde at fakturere det samme fra et selskab -

Ja - kontakt en rigtig revisor   ikke en der bare kalder sig det, men ER det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)