Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man skelner meller, at man driver liberalt erhverv fra hjemmet - og hvornår man "bare" har et hjemmekontor. De fleste har nok for eksempel set en lægepraksis hvor måske halvdelen af lægens private bolig er indrettet til lægepraksis - hvorddan behandles dette skatteteknisk? Betaler lægen firma virkelig ikke husleje til lægen eller hva? Det har vel i hvert falg ikke noget at gøre med et "hjemmekontor"? Jeg har 2 ApS'er og et Holdingselskab (med pt. 2 fuldtidsansatte inclusiv mig selv). Firmaets kontorer er tilfældigvis placeret i min private bolig og de ansatte arbejder fra 9-16 som på et helt normalt kontor. Kan jeg virkelig ikke sende mit firma en regning på husleje? For eksempel 7000 kr inclusiv forbrug - hvis jeg ellers kan finde ud af at det er markedslejen for noget tilsvarende andetsteds? Firmaets ansatte bruger mit private strøm til cirka 5 pc'er som mere eller mindre køre i døgndrift, min private varme, mit private køkken og skider på mit private toilet hvor de bruger mit private toiletpapir og mit private vand. Sådan har det været i en del år nu - det irritere mig ærlig talt grænseløst. Jeg har 3 små børn under 4 år så det er derfor meget praktisk for mig at kontoret er placeret i privaten. Jeg har spurgt min ellers udmærkede revisor til råds om sagen, men han svarede så vidt jeg forstår tilbage med henvisning til reglerne for fradrag for hjemmekontor, hvilket vil sige at jeg kan glemme alt om at sende en fair regning videre til selskabet - det kan bare ikke være rigtigt eller hva ? |
Hej Jan,
Det er noget besværligt noget og ha’ med og gøre – det kan give en evig debat med skattemyndighederne.
Har selv tidligere været i samme situation, og modtog fra skatteafdelingen en del skemaer der skulle udfyldes og returneres med dokumentation af forskellig art.
Det syndes jeg ville være en sej omgang så jeg gjorde dette – inviterede en medarbejder fra det lokale skattekontor til kaffe, og den invitation tog han imod og komme fobi for at besigtige – at lokalerne var indrettede til kontor og erhverv og ikke kunne bruges til private formål.
Da han havde drukket kaffen og lokalerne var besigtiget og accepteret som erhvervslokaler – så satte vi os ned og levede en fordelingsnøgle for hvad der var privat andel og hvad der var erhverv.
Nu må du ikke spørge mig om nøglen – for den kan jeg godt nok ikke huske, men jeg gik ikke i for små sko.
Ved ikke om den model kan praktiseres i dag, det er også muligt at Peter – Revisor kan fortælle hvad der er kutyme og sædvane på området.
Da jeg flyttede grundet pladsmangel – så lod jeg selskabet købe den nye ejendom, og betalte så husleje for den private andel. Det gav ikke de store problemer, men her skal man dog tænke på – at provenuet ved salg går ind som indtægt i selskabet og derfor er skattepligtigt på lige for med andet overskud.