Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Liberalt erhverv fra hjemmet VS. Hjemmekontor

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 391
Skrevet kl. 05:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogen der kan fortælle mig hvordan man skelner meller, at man driver liberalt erhverv fra hjemmet - og hvornår man "bare" har et hjemmekontor.

De fleste har nok for eksempel set en lægepraksis hvor måske halvdelen af lægens private bolig er indrettet til lægepraksis - hvorddan behandles dette skatteteknisk? Betaler lægen firma virkelig ikke husleje til lægen eller hva? Det har vel i hvert falg ikke noget at gøre med et "hjemmekontor"?

Jeg har 2 ApS'er og et Holdingselskab (med pt. 2 fuldtidsansatte inclusiv mig selv). Firmaets kontorer er tilfældigvis placeret i min private bolig og de ansatte arbejder fra 9-16 som på et helt normalt kontor.

Kan jeg virkelig ikke sende mit firma en regning på husleje? For eksempel 7000 kr inclusiv forbrug  - hvis jeg ellers kan finde ud af at det er markedslejen for noget tilsvarende andetsteds?

Firmaets ansatte bruger mit private strøm til cirka 5 pc'er som mere eller mindre køre i døgndrift, min private varme, mit private køkken og skider på mit private toilet hvor de bruger mit private toiletpapir og mit private vand. Sådan har det været i en del år nu  - det irritere mig ærlig talt grænseløst.

Jeg har 3 små børn under 4 år så det er derfor meget praktisk for mig at kontoret er placeret i privaten.

Jeg har spurgt min ellers udmærkede revisor til råds om sagen, men han svarede så vidt jeg forstår tilbage med henvisning til reglerne for fradrag for  hjemmekontor, hvilket vil sige at jeg kan glemme alt om at sende en fair regning videre til selskabet - det kan bare ikke være rigtigt eller hva ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:23

Hej Jan,

Det er noget besværligt noget og ha’ med og gøre – det kan give en evig debat med skattemyndighederne.

Har selv tidligere været i samme situation, og modtog fra skatteafdelingen en del skemaer der skulle udfyldes og returneres med dokumentation af forskellig art.

Det syndes jeg ville være en sej omgang så jeg gjorde dette – inviterede en medarbejder fra det lokale skattekontor til kaffe, og den invitation tog han imod og komme fobi for at besigtige – at lokalerne var indrettede til kontor og erhverv og ikke kunne bruges til private formål.

Da han havde drukket kaffen og lokalerne var besigtiget og accepteret som erhvervslokaler – så satte vi os ned og levede en fordelingsnøgle for hvad der var privat andel og hvad der var erhverv.

Nu må du ikke spørge mig om nøglen – for den kan jeg godt nok ikke huske, men jeg gik ikke i for små sko.

Ved ikke om den model kan praktiseres i dag, det er også muligt at Peter – Revisor kan fortælle hvad der er kutyme og sædvane på området.

Da jeg flyttede grundet pladsmangel – så lod jeg selskabet købe den nye ejendom, og betalte så husleje for den private andel.  Det gav ikke de store problemer, men her skal man dog tænke på – at provenuet ved salg går ind som indtægt i selskabet og derfor er skattepligtigt på lige for med andet overskud.

Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Skrevet kl. 12:52

Tak skal du have Bjarne..... jeg har nu kontaktet SKAT og har fået dette svar på email:

Der er forskellige regler for selvstændig erhvervsdrivende og selskaber mht til din problemstilling vedrørende delvis anvendelse af privatbolig til erhvervsmæssige formål.

Selvstændige erhvervsdrivende, som anvender boligen til erhvervsmæssige benyttelse i mindre omfang, nedsættes den erhvervsmæssige del svarende andel af ejendomsværdiskatten og fradrag for el og varme foretages skønsmæssigt.

Selskaber kan fradrage udgift til leje, el og varme. Beløbet beskattes hos modtageren som kapitalindkomst.

Beløbet fastsættes skønsmæssigt.

Med venlig hilsen

(navn på skat medarbejder)

SKAT

Jeg har et selskab og hæfter mig derfor ved:

"Selskaber kan fradrage udgift til leje, el og varme. Beløbet beskattes hos modtageren som kapitalindkomst. Beløbet fastsættes skønsmæssigt."

Så jeg KAN altså tage en leje -  - så nu skal jeg så bare have foretaget et "Skøn" - hvem, foretager dette skøn? Kan jeg kontakte en ejendomsmægler og spørge ham om hvad en normal leje er ? måske flere forskellige mæglere? Er det SKAT der skal skønne eller måske mig? Kan jeg mon finde 3-5 tilbud på leje af noget tilsvarende og så tage gennemsnittet heraf?

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:43

Hej Jan,

Nu er det absolut ikke et af de områder jeg har som kernekompetence – så jeg bevæger mig lidt på tynd is her…

Jeg går ud fra – at du ejer huset privat, og som jeg så læser det svar du har fået – så vil det kræve en lejekontrakt mellem dig som ejer og dit selskab som bruger, opgjort efter det antal m2 der bruges erhvervsmæssigt.  Det der så skal skønnes er omfanget forbruget af de omtalte driftsomkostninger på el, vand, toiletpapir etc.

Det undre mig at din revisor ikke kan strikke en konstruktion sammen der tilgodeser den problemstilling du beskriver i dit første indlæg, Med fare for at blive kaldt bigamist (er lige blevet beskyldt for at være gift med Peter – Revisor Wink) så vil jeg tro at du kan få et kompetent svar fra en af følgende > Peter – Revisor, Skattekonsulenterne eller Anette/Inloco.

Om det så kan svare sig Jan og bøvle med det – det kan jeg godt være lidt tvivlende overfor, for så mange ansatte er I jo heller ikke…

Jeg kan ikke komme med noget mere begavet lige her – men tal med nogle af de foreslåede og vurder så om arbejdet er besparelsen værd…

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:24

Du kan selv fastsætte lejen. Det har nemlig ikke den store betydning om lejen fastsættes for højt. Modstykket her til er jo at det er løn til dig. Men der er nogle mangler i svaret fra Skat.

Det der bliver anført om selskaber gælder også for personligt erhvervsdrivende der anvender virksomhedsskatteordningen. Det er korrekt at modtageren (du) bliver beskattet af lejeindtægten, men du får til gengæld fradrag for de udgifter som kan henføres til det "udlejede". Dvs. der sker kun beskatning af overskuddet ved "udlejningen." og der ydes nedslag i ejendomsværdiskatten.

Generelt er det et krav at den erhvervsmæssige del er adskilt fra beboelsesrummene på en eller anden måde og at det - hvis det er mere end et rum - fremstår som en helhed. 

Er den erhvervsmæssige anvendelse > 25% vil ejendommen heller ikke længere kunne vurderes som ejendom til privat benyttelse men bliver en såkaldt blandet ejendom. Det får betydning ved et salg hvor den så vil falde udenfor den såkaldte parcelhusregel med den virkning at avancen ved et salg ikke bliver 100% skattefri.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Skrevet kl. 11:45

Mange tak for svarene Bjarne og Bent - jeg er da blever noget klogere.

.... det står nu klart for mig at det mildest talt bliver noget værre bøvl - det er jo nok også meningen at det skal være så bøvlet at man bare dropper det :-). 

Jeg har jo for eksempel ikke seperat el og vandmåler til kontoret og det bliver derfor svært at henføre nogen nøjagtige udgifter hertil.

SÅ et eventuelt "overskud" ved en lej er altså kapitalinindkomst - det er jo også fair nok eftersom en overleje i forhold til en markedsleje jo vil være maskeret udbytte.

Så jeg skal altså have lavet et skøn over hvad markedslejen er så vidt jeg kan forstå...

....jeg tror lige jeg ringer til SKAT igen :-)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 16:29

Jeg tror ikke du får meget ud af det må jeg sige. Det handler i bund og grund om at du laver et skøn: Over lejen og over andelen af udgifterne. Her ville jeg tage udgangspunkt i en etagemeterfordeling medmindre du har store strømslugende trykkemaskiner o.l.

Fra Århus
Tilmeldt 5. Apr 07
Skrevet kl. 10:16

OK det er godt nok noget bøvl  og så vidt jeg kan se ikke besværet værd :-(

Nu har jeg tilfældigvis netop solgt huset her i Holstebro og påtænker at flytte til Århus....

Skal mit selskab eller privatpersonen Jan købe det kommende hus i Århus?

Hvad er fordele og ulemperne?

Fordel: firmaet betaler huset med ubeskattigede kroner, betaler vedligeholdelse, forbedringer, vareme, vand, el osv osv.

Ulempe: ikke skattefri fortjeneste ved salg 

Nu skal der vel igen foretages et skøn over hvad den private husleje skal være på - ikke ?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 17:10

Det skal Jan. Det kan ganske enkelt ikke svare sig at have fri bolig. Den leje du skal betale eller sættes i skat er simpelthen for dyr. 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:39

Jan jeg er egentlig ret enig med Bent – det kan lade sig gøre, men det er noget være bøvleri hvis jeg må bruge det udtryk.

Da jeg brugte konstruktionen, var det kommunen der var skattemyndighed – og da jeg var den mest løntunge virksomhed i den kommune gav det nok ”uofficielt” lidt vide rammer.

Alternativt – når nu du skal ud og købe en ny ejendom – så køb en der er delt op i to sektioner, men en skarp adskillelse af privat og erhverv.  Denne adskillelse kan enten være ved en branddør eller etageadskillelse.  Du kan så lade opsætte el og varmemålere, så skulle den diskussion være ude af verden – og så lav en forholdsmæssig fordeling af huslejen baseret på etagemeter.

MEN du skal ta’ de ting med i dine overvejelser som er omtalt tidligere i tråden – her tænker jeg især på de 25% til erhvervsmæssig anvendelse.

Men pøjpøj med hushandlen.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)