Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Krav mod dårlig betaler

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Nykøbing F
Tilmeldt 29. Jun 10
Indlæg ialt: 789
Fra  Glad Gruppen Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Et hurtigt spørgsmål...

Jeg har benyttet e-inkasso ifm. et krav der er ca 1 år gammelt. Vi har udført noget vandskadearbejde.

Beboeren har ikke betalt, så vi har rykket flere gange og sendt kravet i retten. Siden opgavens udførsel er beboeren gået konkurs med sin personligt eget virksomhed, hvor det viser sig han har været i retten for nogle måneder siden og erklæret sig insolvent mod andre krav.

Derfor får jeg mit krav retur med denne melding. Altså at beboeren er insolvent.

Kan jeg gøre noget for at fastholde mit krav, da jeg syntes det er super dårlig stil at trække betalingen, og så senere hen benytte konkursen til at få betalingen “afvist”?

Venligst

Brian Phillip

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder jo umiddelbart som om der vil være en del andre kreditorer, der står "højere" i prioriteringslisten end du gør. Ved konkurs er der en prioriteret liste, der vist omfatter bl.a. massekrav og lønninger som noget af det højeste og først hvis der derefter er penge tilbage i boet vil leverandører og andre få deres krav helt eller delvist dækket.

Det er en del år siden, jeg selv havde sådan en kunde, men vores krav kom i hvert fald ret langt nede og de forudgående "højere" krav slugte alle midler, så der blev ikke noget tilbage til os.

Men med det brev, du har fået, bør du kunne få fradrag for tab på debitor.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12653
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du undersøgt om vedkommende har noget af værdi du kan tage pant i f.eks Bil, båd eller fast ejendom? 

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4212
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 23:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal forfølge dit krav uanset om vedkommende er gået konkurs. Wink

Fastholder du, kan der altid opstå situationer for inddrivelse.

Husk forældelse efter 3 år.

Med en dom har du et nyt krav, med en forældelse på 10 år. 

Fra Brøndby
Tilmeldt 2. Apr 19
Indlæg ialt: 3
Fra  Collectia A/S Skrevet kl. 07:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Brian

Hvis din kunde har haft et enkeltmandfirma og dette er ophørt, hæfter din kunde personligt for den gæld der er opstået i virksomheden. Har du haft sendt sagen i fogedretten og den er afvist pga. insolvent har du fået en 2. påtegning først, som har samme bindende virkning som en dom, hvorfor dit krav har en ny forældelsesfrist på 10 år. Din kunde skylder dig stadig disse penge og kravet stoppes ikke eller kaldes tilbage pga. insolvent. Det fortsætter blot mod din kunde som privat person. 

Insolvent betyder blot, at din kunde ikke kan sende i fogedretten de næste 6 måneder. Din kundes udestående til dig, vil derfor fortsat være skyldigt. 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)