For at undgå misforståelser:
Bilag = 'Externt bilag' - ja, det er naturligvis det bedste, men som nævnt både af mig og skattekonsulenterne, så er der situationer hvor det af en eller anden grund ikke kan skaffes. Enten 'ifølge sagens natur' eller (helst ikke) p.g.a. sløseri.
Eksempel på at et externt bilag 'ifølge sagens natur' mangler, er beregning af kørselsgodtgørelse i privat bil. Det kan sandsynliggøres på diverse måder at man var på kundebesøg i Nr.Snede den 4.1.2008 og kørte iflg Krak cirka 88 km. men der er intet externt bilag på at man faktisk kørte turen og at den var 91 km. Dette eksempel er så almindeligt (og muligvis også et almindeligt område for skattefusk) at Skat har opstiller vejledende retningslinjer for udarbejdelse af det interne bilag du selv sætter dig og laver: "Et fyldestgørende kørselsregnskab".
Manglende bilag for plotteren er vel et eksempel på et bilag der mangler p.g.a. sløseri (kender dog ikke omstændighederne ved købet). Jeg forstår egentlig ikke hvorfor skat kunne have problemer med at acceptere at plotteren var anskaffet erhvervsmæssigt. Mere tvivlsomt er det vel hvad der rent faktisk var givet for den hvis den alene fremgik som en postering mellem aktiv og mellemregning, og der intet bilag var. Et internt bilag kunne måske ikke have bidraget væsentligt til at sandsynliggøre beløbets størrelse, men ville næppe skade.
Det jeg taler for er at man i mangel på et 'externt bilag' laver sit eget hvor man bedst muligt beskriver situationen. Et bilag er bl.a. det link en revisor og Skat skal bruge til at konstatere at der er sammenhæng mellem poster i regnskabet og 'real life'. Helt uden et bilag har man kun posteringsteksten at holde sig til og det medfører risiko for at revisorens forsøg på at tjekke må besvares med "Øh, det husker jeg ikke".
Men selvfølgelig: Et externt bilag er altid det bedste.