Jeg har et pladeselskab (I/S) som udgiver musik på forskellige streamingtjenester (Spotify osv.). Vi uploader musikken til streamingtjenesterne gennem en distributør som befinder sig i Norge. Hvert kvartal får jeg en opgørelse fra den norske distributør, hvor der står hvor meget min musik har indtjent, samt hvor stor en del af denne indtjening distributøren tager som gebyr (20%).
Jeg kan forstå at der ikke er moms på denne indtjening, da der er tale om to virksomheder der handler med hinanden. Mit spørgsmål går dog på, hvordan jeg skal bogføre denne indtjening? Er det som "Momsfrit salg til udlandet" eller hvordan?
1) På den opgørelse jeg modtager fra distributøren er beløbet angivet i euro. Hvilken kurs skal jeg omregne beløbet med når jeg bogfører og momsindberetter? Er det eurokursen den dato hvor opgørelsen er udarbejdet?
2) Distributøren tager som sagt en provision af min indtjening. Med andre ord er der en del af min indtjening som de beholder - som jeg aldrig får at se. Skal jeg bogføre deres provision som en variabel omkostning? Og hvordan med momsindberetningen - skal jeg indberette det fulde beløb eller kun det beløb som distributøren udbetaler til min virksomhed?
1 ja moms er per bogføringsdato men det er klart at du får det ekstra hyr med at bogføre kursdiffence. Veksler du omgående og selvklart inden for samme momsperiode, tror jeg ikke skal vil protester over du bruger DKK kronekursen
2 Går ud fra distrubutøren kommer med noget afregnigsbilag for både betalingen til dog og provision som du kan bogføregebyr efter. Jeg tør ikke svare ud fra det lidt jeg ved her - evt hør distibutøren om de ser de 100% som betaling til dig eller alene de 80% bed om en eller anden form for afregningsbilag - lettest samlet på de 80%
ellers må du vente på andre
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
2) Distributøren sender mig et afregningsbilag hvor der står hvad min musik har indtjent, hvor stort deres "cut" er og hvad jeg derfor skal have udbetalt. Så umiddelbart tror jeg at de kun der de 80% som betalingen til mig.
... og så lige lidt aflede spørgsmål igen
3) Hvis nu distributøren var placeret i et EU-land, ville det så være rubrik B i min momsangivelse jeg skulle placere indtægten i? Ift. at bogføre salget (igen, hvis distributøren var placeret i et EU-land) kan jeg ikke helt finde ud af om der i mit tilfælde er tale om en vare eller en ydelse, når det handler om at jeg har givet distributionsselskabet licens til at distribuere noget musik som jeg ejer rettighederne til.