Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Honorar uden cvr

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 24. Jun 19
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er blevet fritstillet fra mit arbejde med 6 måneders opsigelse. Jeg er således ikke reel ledig før december 2019. Derefter har jeg lønsikring i et år, hvis jeg da ikke finder beskæftigelse inden da.

Derfor har jeg haft lejlighed til at hjælpe et konsulentfirma med at forberede og afvikle et kursus, da en anden ansat havde fået nye opgaver. Det er en enkeltstående opgave.

Da jeg ikke ønsker at risikere min lønsikring, så ønsker jeg ikke at oprette et firma. Jeg er blevet rådet til tage indtægten som en b-indkomst af både a-kasse og forsikring.

Jeg forventer, at honoraret vil ligge mellem kr. 40.000 og 70.000. Når det ikke er mere præcist, så skyldes, at vi har aftalt, at jeg får det der er tilbage af budgettet, når øvrige regning er betalt. Fint for mig, da det også harværet en enestående chance for at vise mig selv frem.

Men hvordan gør jeg det lige i praksis? Moms, skat etc?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:09
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis du er regulær honorarmodtager - så modtager du det - og med over 50.000 kr ja så vil du, hvis det du udfører er momspligtigt, helt enkelt skulle have CVR med momsregistrering

Ved honorar skal de firmaer der betaler dig indberette det til skat - og ellers er det sort - og jeg kan ikke se OM det har betydning for lønsikringen - for det er skattemæssigt fuldstændigt lige som A indkomst løn - ingen forskel i det, og heller ikke i forhold til dagpenge og andet - men lige lønsikring kan jeg ikke sige noget om

A kassen og forsikringen må jo vide hvad de taler om. Der er ikke som sådan indberetningsmæssig forskel på a og b indkomst  i forhold til dagpenge -boligsikring - skatte% mm - men om der er det i forhold til lønsikring, ved jeg ikke.Det kan være a kasse og forsikring mener, at det er vanskeligt for dem at bedømme din arbejdstid og indtjening med CVR i forhold til her, hvor alt indberettes

Moms - så snart du ved du kommer over 50 t på 12 mdr = normalt når du rammer 4000 per måned senest - hvis din ydelse er momspligtig (er den formentlig)
Skat kommer af sig selv, da det indberettes helt som var det løn

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)