Ved siden af mit fuldtidsarbejde har jeg tænkt mig at lave et firma, hvori jeg vil drive lidt konsulent arbejde. Jeg vil starte et personligt ejet firma og vil nok benytte virksomhedsskatteordningen (vso). Jeg har ingen opstarts omkostninger, og da jeg kun vil fakturere konsulentarbejde, vil jeg ikke få nogle udgifter. Jeg regner med at sende fakturaer på ca. Dkk. 75.000,- pr. år. Lad os antage at jeg tjener 75.000,- i år 1 og benytter vso, så skal jeg betale 25% i skat og overskuddet vil jeg så lade stå i firmaet. I år 2 tjener jeg igen 75.000,-, og vil nu omdanne firmaet til et ApS. Kan jeg så bruge det gemte overskud fra år 1 sammen med overskuddet i år 2 til indskuddet på 125.000,- til ApS´et eller er det at betegne som tage penge ud af firmaet til privat forbrug, således at jeg først skal betale personlig skat (dog ikke de første 25%) af overskuddet i år 1 ? Lige et spørgsmål mere. I dette forum har jeg læst følgende "Virksomheden betaler ikke skat i sig selv, men du betaler personligt en virksomhedsskat (lissom du betaler bundskat, kommuneskat og fx kirkeskat) ". Hvis jeg skal betale 25% selskabsskat bliver det 18.750,-. Skal jeg hæve dette beløb i firmaet eller skal jeg hæve et større beløb, da jeg jo skal trække penge ud af firmaet for at betale skat, og en sådan hævning betyder jo "personlig indkomst", så jeg først skal betale topskat (dog ikke de 25%) ? Håber spørgsmålene er til at forstå. |
Du har sådan set forstået det rigtgt.
Husk at få en helt seperat konto til din "virksomhed" og ikke noget med at hæve på den. Hvis ikke du hæver overkuddet privat, skal du ikke betale topskat eller personlig inkomstskat.
Men kun evt. viskomhedskat - måske kan det svare sig at købe et selskab med et vist skattemæssigt underskud, så slipper du for at betale selskabskat - men til gengæld ved man ikke altid hvad der gemmer sig af "Lig" i et selskab med skattemæssigt underskud.
vh,
Michael