Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

opstart af personligt ejet firma

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved siden af mit fuldtidsarbejde har jeg tænkt mig at lave et firma, hvori jeg vil drive lidt konsulent arbejde.

Jeg vil starte et personligt ejet firma og vil nok benytte virksomhedsskatteordningen (vso). Jeg har ingen opstarts omkostninger, og da jeg kun vil fakturere konsulentarbejde, vil jeg ikke få nogle udgifter. Jeg regner med at sende fakturaer på ca. Dkk. 75.000,- pr. år. 

Lad os antage at jeg tjener 75.000,-  i år 1 og benytter vso, så skal jeg betale 25% i skat og overskuddet vil jeg så lade stå i firmaet. I år 2  tjener jeg igen 75.000,-, og vil nu omdanne firmaet til et ApS. Kan jeg så bruge det gemte overskud fra år 1 sammen med overskuddet i år 2 til indskuddet på 125.000,- til ApS´et eller er det at betegne som tage penge ud af firmaet til privat forbrug, således at jeg først skal betale personlig skat (dog ikke de første 25%) af overskuddet i år 1 ?

Lige et spørgsmål mere. I dette forum har jeg læst følgende "Virksomheden betaler ikke skat i sig selv, men du betaler personligt en virksomhedsskat (lissom du betaler bundskat, kommuneskat og fx kirkeskat) ". Hvis jeg skal betale 25% selskabsskat bliver det 18.750,-.  Skal jeg hæve dette beløb i firmaet eller skal jeg hæve et større beløb, da jeg jo skal trække penge ud af firmaet for at betale skat, og en sådan hævning betyder jo "personlig indkomst", så jeg først skal betale topskat (dog ikke de 25%) ? 

Håber spørgsmålene er til at forstå.

Tilmeldt 18. Apr 07
Indlæg ialt: 121
Skrevet kl. 09:24

Du har sådan set forstået det rigtgt.

Husk at få en helt seperat konto til din "virksomhed" og ikke noget med at hæve på den. Hvis ikke du hæver overkuddet privat, skal du ikke betale topskat eller personlig inkomstskat.

Men kun evt. viskomhedskat - måske kan det svare sig at købe et selskab med et vist skattemæssigt underskud, så slipper du for at betale selskabskat - men til gengæld ved man ikke altid hvad der gemmer sig af "Lig" i et selskab med skattemæssigt underskud.

vh,

Michael

LanSoft A/S - Vi er ligenu igang med at lave nogle store  spændende Forretningsportaler, B2B , således at kunden og leverandøren kan udveksle og styre leverancer,

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:02
Overvej et SMBA-selskab, hvorved du faar samme effekt som VSO ordningen. Personlige virksomheder er livsfarlige, idet du ikke har begraenset haeftelse. Du kan finde information ved at soege med Google. Der har vaeret en meget hidsig debat herom. Der findes ikke mange gode grunde til at lave et ApS fremfor et SMBA selskab. Personlige virksomheders indkomst medregnes i din personlige indkomst. I et SMBA-selskab kan du lade dine selskabsindkomster blive staaende og laane overskuddet ud uden nogle begraensninger. Den personlige indkomstskat udloeser marginelt op til 63% og derefter 25-200% paa alt du bruger privat, saa du kan ende med en marginalbeskatning paa 70-80%. Du kan uden diskussion traekke en raekke reelle omkostninger fra i et selskab og selskabsskatten paa 25% KAN man leve med. MVH Ejler
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:09

Endnu en gang forvrøvlet sludder fra Ejler. Og måske endnu en hvor man så kan begynde at redde trådene ud efter et år når vedkommende finder ud af at SMBA ikke lige var sagen alligevel.

Hvorfor er det lige at det er relevant at nævne at der er en personlig marginalskat på 63% når man netop via virksomhedsordningen sikrer at den foreløbige skat kun bliver på 25%, når man vel at mærke lader overskuddet stå i virksomhedsordningen.

Hvorfor er det lige man glemmer at nævne at indkomst som hæves ud fra SMBA'et beskattes præcist på samme måde som al anden indkomst, herunder med 63% marginalskat.   

Hvorfor forgøgler man manden at han kan fratrække omkostninger fra specielt i et selskab -. det være sig et SMBA som et ApS.

Ejler: Smut ud til Thorbjørn Henriksen og udbyd jeres SMBA løsninger sammen og sørg for at få en ordentlig rådgiverforsikring (hvis der da er nogle som vil røre ved det). Det er simpelthen for dumt at forgøgle naive iværksættere at de kan få en guldgrube på denne måde, hvorefter vi andre efterfølgende kan bruge deres penge på at redde dem ud af suppedasen.   

-

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 17:07

Hej michael

Du skriver at man kan købe et selskab med et skattemæssigt underskud,

jeg forståer ikke helt fidusen i dette, specielt ikke når der henses til "lig i lasten" som du skriver.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:12
Til Bent Dit indlæg siger mere om dig selv end om SMBA-selskaber.
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:07

Ejler for hulen!

Dine argumenter falder til jorden gang på gang!

Lad være med at lokke iværksættere i din fælde!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:19

Ja det siger vel forhåbentlig det som folk ved; at man via 13 års erfaring fra det off. skattevæsen og 13 år som rådgiver for nogle af de større revisionsfirmaer i dette land opbygger en eller anden form for viden og rådgivningserfaring + en næse for hvornår noget er hit og shit. Samtidig er der endnu ingen "rådgivere" der har kunnet forklare hvorfor disse SMBA selskaber skulle være så fordelagtige fremfor mere anerkendte og etablerede selskabsløsninger.

Vedr. den med at købe et underskudsselskab så er det en typisk revisorfejl; at revisor rådgiver sin kunde til at købe et underskudsselskab. I og med at selsakabet er tomt kan den nye ejer dog ikke udnytte underskuddet - surt show

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 7. Mar 08
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 15:22

Tak Bent,

Du lyder da ihvertfald overbevisende og også som noget en ekstrem hård negl, der måske lidt har taget skade af de 13 år i Skattevæsenet, med at tale ned til folk,som de er ret gode til i det kære skattevæsen, faktisk overvejede jeg at kontakte dig, for at få noget hjælp, men jeg følte næsten jeg satte skattevæsnet til at hjælpe mig, så ???? og det ved jeg ikke rigtigt om jeg reelt har lyst til - der endte jeg - det kunne du måske tage ved lære lidt af.

Jeg var da også ved at overveje SMBA, det har jo været brugt i det danske landbrugsgrovareselskaber, slagterier og mejerier i rigtig mange år, men det er jo også en anden virksomhedsform, en forening der køber ind sammen og sælger sammen formelt - kan man vel sige?

Men jeg tænkte at det kære skattevæsen ville have ondt i bagdelen over det SMBA og ville sætte negativ fokus på min virksomhed, og det vil jeg også gerne undgå og kan sagtens leve foruden.

Så det er bare et APS der nok er det bedste og det almindeligste, jeg har såmænd også overvejet et Ltd. så lad os lige få skudt den ide i sænk også, kan du også klare det, Bent?

Men Ejner, hvad siger du for ordet er frit i DK, ihvertfald inden for dette område.

mvh Diana 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:32
Til Diana. Jeg hedder Ejler. 1) Landbrugets selskaber er normalt andelsselskaber med begrænset ansvar eller AmbA, som udlodder overskudsandel efter omsætning og stemmer efter hoveder. 2) SMBA selskaber er lidt anderledes og opererer efter selskabsskatteloven (25% skat), hvis de udlodder udbytte efter kapitalindskud. 3) SMBA selskaber ankerkendes prompte af skattevæsenet, som umiddelbart efter stiftelse sender de for selskaber normale skattepapirer. 4) Skat skal principielt arbejde i henhold til love og kan principielt ikke forskelsbehandle alene ud fra hvad personer synes. Der er altså ingen grund til at fravælge SMBA af den årsag. 5) Udenlandske selskaber med stråmænd og filialer kan være dyre og ineffektive for små virksomheder. Til især Peter Revisor: Må jeg igen opfordre til en sober tone og saglig argumentation.
Side 1 ud af 2 (11 indlæg)