Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indberetning af b-skat for udbetalte honorarer til freelancere - et mareridt

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Fanø
Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 39
Fra  Autobuy.dk og bedrebiloekonomi.dk Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg har udbetalt nogle mindre beløb til nogle freelancere, der ønskede det som b-skattepligtig indkomst.

Så starter mareridtet. Man kan ikke bare gå ind på Skat og gøre det, hvilket er ufatteligt, da det jo ellers er så simpelt. Man er jo logget ind med sit CVR-nummer og har freelancernes CPR-numre. Det burde være piece of cake. Men nej.

Først skal man ind på Virk.dk og tilmelde sig som indberetter. Intet sted står der et punkt om at man ønsker at være indberetter af b-skat. Så det er på lykke og fromme.

Så går man tilbage på Skat.dk/erhverv og klikker på Ansatte og indberet e-indkomst. Intet sted får man muligheden, kun en alenlang liste med mærkelige forklaringer og løfter om videoer, der ikke findes.

Hjælp! Og hvis nogen her er ven med skatteministeren og erhvervsministeren, så send det her til dem. Hvorfor skal det være så f.... svært at være en lille virksomhed?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja du skal være arbejdsgiverregistreret i virk - Det er nu ikke så svært - ændringsblanketten og så en lille kryds - og så skal du fremover også huske at 0 indberette hvis du IKKE har løn eller honorar.

Hvorfor ikke bruge et lønsystem som www.dataløn.dk så skal du ikke tænke mere på det

Ellers skal du bare følge denne - det er faktisk ikke ret svært http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/indberet-b-indkomst-hos-skat-i-e.html  

Husk det skal være ægte selvstændige freelancere og ikke nogen der faktisk laver lønmodtager arbejde for dig, for så vil du hænge på skatten hvis de ikke indbetaler den

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Fanø
Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 39
Fra  Autobuy.dk og bedrebiloekonomi.dk Skrevet kl. 12:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Har fravalgt lønsystem af en grund.

Ja, gid det var så nemt, har spildt to timer nu.

Når man følger din vejledning kommer dette frem i hhv Edge og Firefox:

Fra Fanø
Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 39
Fra  Autobuy.dk og bedrebiloekonomi.dk Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Videoen du linker til er også væk.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Finn Arne Hansen:
Har fravalgt lønsystem af en grund.
det er nok dumt for dig - men du må mangle enten arbejdsgiverregistrering eller rettigheder når du logger ind med dit CVR - eller ikke følge anvisningen og klikke på ansatte i toppen 

Videoen virker også - Jeg bruger selv chrome men firefox burde også virke - 

nok ikke klogt at fravælge lønsystem hvis du synes det er så besværligt selv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Fanø
Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 39
Fra  Autobuy.dk og bedrebiloekonomi.dk Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er et bevidst fravalg, da det er en midlertidig løsning.

I Virk.dk kunne jeg ikke finde noget link til at få rettigheder til at indberette løn.

Jeg ringer til Skat efter påske. Tak for forsøget på at hjælpe.

Tilmeldt 20. Mar 19
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Måske et dumt spørgsmål - eller også har jeg misforstået noget.
Hvis det er løn til freelancere, hvorfor så ikke få freelanceren til at sende en faktura for deres arbejde?
Og så må freelanceren selv stå med at indberette det til skat og betale deres B-Skat ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Maria P:
Måske et dumt spørgsmål - eller også har jeg misforstået noget.
Hvis det er løn til freelancere, hvorfor så ikke få freelanceren til at sende en faktura for deres arbejde?
Og så må freelanceren selv stå med at indberette det til skat og betale deres B-Skat ?

fordi det kræver at freelanceren er egentlig freelancer = selvstændig (ikke noget man aftaler men skal vises i selve arbejdsforholdet) OG fordi denne så skal være momsregistreret
Sender en freelancer en regning som CPR eller som PMV firma uden moms - så SKAL man indberette honoraret til skat  ellers er det sort arbejde = intet fradrag og en bod oven i. freelanceren skal stadigt selv stå for at betale men kan ikke uden momsregistrering selv indberette

Betaler freelancer ikke, og det af skat ses som omgåelse af aftaleforhold, så hænger firmaet på skatten - fakturerer freelancer fra momsreg firma - og arbejdsforholdet viser sig at være lønmodtager/honorar og slet ikke fuldt selvstændigt, kan det være meget dyrt for begge parter

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København K
Tilmeldt 2. Mar 10
Indlæg ialt: 112
Fra  Visma DataLøn A/S Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Finn,

Jeg sidder hos Dataløn. Vi har en rigtig god løsning, der hedder LønAdministration, hvor du kun betaler for de lønsedler du får lavet. Der er ikke noget opstartgebyr og der er ingen binding.

Hvis du vil høre mere, er du meget velkommen til at kontakte mig på tlf. 4282 2226.

Med venlig hilsen

Tine H. Henriksen

Fra Fanø
Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 39
Fra  Autobuy.dk og bedrebiloekonomi.dk Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det. Men jeg overtager snart et firma, der har et fungerende lønsystem, så det er en midlertidig løsning for mit lille énmandsfirma, og når nu Skat åbner op for at jeg kan indberette, så bruger jeg den metode og sparer de 2 x 15 kroner ;-)

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)