Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er en engelsk brugervejledning nok?

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 29. Jan 06
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa

Jeg importere nogle produkter fra nogle EU lande, som jeg sælger herhjemme.

I produkterne er der en brugervejledning på engelsk.
Skal der være en dansk brugervejledning til produkter der sælges i Danmark?

Håber nogen kan hjælpe mig med mit spørgsmål.

På forhånd tak.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Prøv at se forbrugerombudsmandens svar, på et spørgsmål der lyder "Har jeg ret til dansk brugsanvisning?":
 
Sådan som jeg forstår ovenstående, er det ikke nødvendigt såfremt man bare gør opmærksom på det på forhånd og den ikke er udarbejdet. Hvis der derimod eksistere en dansk manual, skal du vedlægge denne.
 
Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja det skal der!

Brugervejledningen må dog gerne vedlægges på CD hvis du sælger et produkt, hvor det kan retfærdiggøres (it udstyr).

Det går ikke, at vedlægge en CD til et strygejen ;)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Casper Sigaard ->> Kom med noget dokumentation for påstanden. Du kan meget vel have ret, men hvor har du det fra?

 

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 18:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Enig med Casper. En brugervejledning skal normalt være på dansk eller "forståelig for en dansker" (f.eks. i piktogram-form). Jeg har ikke på stående fod anden kilde end markedsføringslovens § 3, der dog ikke nævner noget sprogkrav.
Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 19:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 3/8/2006 5:39:41 PM Forfatter: Tommy

Casper Sigaard ->> Kom med noget dokumentation for påstanden. Du kan meget vel have ret, men hvor har du det fra?



Da det er praksis for min tidligere arbejdsgiver (hp) og jeg dengang spurgte til rigtigheden/retfærdigheden i det, da mange kunder var sure over det. Svaret jeg fik var et standard svar fra juridisk som jeg ikke kan poste direkte her... du forstår vel hvorfor ;)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

>Svaret jeg fik var et standard svar fra juridisk som jeg ikke kan poste direkte her... du forstår vel hvorfor ;)

Selvfølgelig. Det er bare altid en god ting med en begrundelse, så er det muligt at vurdere hvor meget man skal ligge i de enkelte svar
- Ligesom matematik, dengang man havde det, mellemregningen er ligeså interessant som resultatet.
 
Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 3/8/2006 8:01:19 PM Forfatter: Tommy
Selvfølgelig. Det er bare altid en god ting med en begrundelse, så er det muligt at vurdere hvor meget man skal ligge i de enkelte svar
- Ligesom matematik, dengang man havde det, mellemregningen er ligeså interessant som resultatet.


Det har du jo så evigt ret i... kan godt se der skulle have været en begrundelse fra starten ;)

Men den kom - det er vel det vigtigste

Held og lykke til dig Jesper Thygesen med importen!
Tilmeldt 1. Apr 05
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Lige et tillægsspørgsmål til jers lille debat om dansk brugsvejledning.

 

Vil bare lige høre om reglerne er anderledes når der er tale om produkter til erhverv. Skal erhvervskunder også have dansk manual eller kan de klare sig med den engelske

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Jeg er i samme situation som min navnebror Jesper her. Der medfølger ikke dansk maual til eletronikken.

Jeg noterer mig at ombudsmanden i Tommys linkede artikel skriver:


"Man kan dog godt aftale med forhandleren, at der medfølger en brugsanvisning på et andet sprog, eller at der slet ikke er nogen, men det skal være aftalt på forhånd. (såfremt den ikke findes, Jesper)".


Jeg mener at dette berettiger til at jeg sælger produkterne på hjemmesiden, men tydeligt skriver ud for produktet at manualen kun er på engelsk. For det føste mener jeg det er rimeligt når man tydeligt gør opmærksom på det, for det andet falder det i tråd med ombudsmandens svar her.

Mvh Jesper



 



Side 1 ud af 2 (15 indlæg)