Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Butik kan ikke udstede kvittering / kassebon er det lovligt.

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Lier:
Men ingen tvivl om at der skal udstedes faktura og har eller vil køber ikke oplyse mobil eller email så må sælger få lavet en - om det så skal ske manuelt.

Tak Lier

Butikken kunne ikke lave en manuel kvittering og betvivlede at det kunne være ulovligt ikke at lave en fysisk kvittering. nødtvunget måtte jeg udlevere mail. adr. og tlf. nr. Jeg fik lovning på at min info ikke blev gemt i systemet, men da jeg modtog kvitteringen via mail stod der følgende under kvitteringen:   "iZettle husker dine kontaktoplysninger med det formål at sende kvitteringer til dig når du anvender det samme betalingskort hos sælgere der bruger iZettle."

Gad vide om det ikke er lovligt iht. GDPR

Sakset fra Izettle: 

Sådan gemmer iZettle dine kunders kontaktoplysninger

iZettle bruger kun dine kunders kontaktoplysninger til at sende kvitteringer. Deres kontaktoplysninger deles ikke med andre. Hvis din kunde ønsker at få fjernet sine kontaktoplysninger, skal du bede kunden om at følge linket i kvitteringen.

Du kan altså godt få slettet dine oplysninger, hvis du følger linket, skriver de.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Ravn har vel ikke givet tilsagn til at kontaktoplysningerne i første omgang registreres hos izettle, hvis man først bliver orienteret om det når han modtager kvitteringen fra izettle.....

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming:

Prøv i stedet at drive en forretning og se på alle de krav, som vi i forvejen skal leve op til og løber stærkt for at sætte os ind i, samtidig med at vi skal være konkurrencedygtige og måske endda innovative. Der er satme ikke meget innovativt i at lave håndskrevne kvitteringer og have et standby-apparat til den ene kunde, der forlanger noget forhistorisk.

Det er altså ikke så svært, at få en bon-printer tilknyttet POS systemet. Den behøver ikke være håndskrevet, printet er helt fint.

Der følger altså bare en del krav med til at drive forretning, som man er nødt til at overholde. Du har som udgangspunkt også pligt til at modtage kontant betaling, selvom det også er "forhistorisk".

Elektronisk fakturering er normalt meget smart, jeg bruger det også selv. Men hvis kunden ikke er tryg ved det, fx. pga. persondata, så foreligger der ikke den nødvendige accept, og derfor er man som erhvervsdrivende tvunget til at lave en fysisk faktura/bon.

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Flemming:

men loven glemmer bare lige en enkelt ting

Loven "glemmer" ikke noget. Du kan bare ikke lide, hvad den siger.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Ole Lynge Andersen:

Flemming:

Prøv i stedet at drive en forretning og se på alle de krav, som vi i forvejen skal leve op til og løber stærkt for at sætte os ind i, samtidig med at vi skal være konkurrencedygtige og måske endda innovative. Der er satme ikke meget innovativt i at lave håndskrevne kvitteringer og have et standby-apparat til den ene kunde, der forlanger noget forhistorisk.

Det er altså ikke så svært, at få en bon-printer tilknyttet POS systemet. Den behøver ikke være håndskrevet, printet er helt fint.

Der følger altså bare en del krav med til at drive forretning, som man er nødt til at overholde. Du har som udgangspunkt også pligt til at modtage kontant betaling, selvom det også er "forhistorisk".

Elektronisk fakturering er normalt meget smart, jeg bruger det også selv. Men hvis kunden ikke er tryg ved det, fx. pga. persondata, så foreligger der ikke den nødvendige accept, og derfor er man som erhvervsdrivende tvunget til at lave en fysisk faktura/bon.

Vi er slet ikke uenige. Men det er ikke ALTID at printere virker og alting kører som det skal. 

Der er dage, hvor printeren bare strejker eller strømmen er røget. Sjovt nok, så virker Ipad stadig og man kan modtage pengene, så kunden fortsat kan handle. Og hvis Ravn kun havde haft kontanter, så kunne han også have fået sig en håndskrevet kvittering på bagsiden af en brugt konvolut. Men nu virkede elektronikken stadig og han betalte med kort, så alternativet blev det logiske - at lade elektronikken lave kvitteringen.

Det som jeg opponerer over - er at man partout skal gøre det til en case og betvivle lovligheden af det osv osv. Hvis man er så skræmt over persondata og elektronik, så skal man holde sig til kontanter og arabersupermarkeder, hvor de elsker den slags og du kan forblive anonym til verden falder sammen (bortset fra, at der alle steder med kontanter i dag er 10 overvågningskameraer)

Jeg kan sagtens lave print af mine fakturaer og jeg overholder alt til punkt og prikke. Jeg synes bare at det er træls, at hver gang vi tager et skridt frem, så er der nogen, der foretrækker 2 skridt tilbage.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

@Flemming

Hvor ser du Ravn skrive at han ikke vil acceptere en håndskreven kvittering?

Statsautoriseret revisor - København

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 11:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Cef:

@Flemming

Hvor ser du Ravn skrive at han ikke vil acceptere en håndskreven kvittering?

Ingen steder og det har jeg heller ikke skrevet, så kom igen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Lier:

Ravn har vel ikke givet tilsagn til at kontaktoplysningerne i første omgang registreres hos izettle, hvis man først bliver orienteret om det når han modtager kvitteringen fra izettle.....

ved ikke hvem der synes du skulle slås i hovedet med få stjerner for jeg er i alle fald enig. Umiddelbart kan jeg da slet ikke se izettle må videregive oplysninger til andre og deres formulering om, at butikken skal sige til kunden at hvis de ønsker oplysninger slettet, kan jeg ikke helt se række. Dels tror jeg ikke butikken har orienteret om at de blev videregivet, dels tror jeg at spørgsmålet skal være et AKTIV - VIL du acceptere dine oplysninger opbevares og DELES 

Jeg vil klart mene det er ulovligt at dele oplysninger om kunden - uden denne INDEN har givet positivt tilsagn, og jeg ville også som izettle og butikken være bange for ikke at have dette skriftligt for at kunne bevise det.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Lier:

Ravn har vel ikke givet tilsagn til at kontaktoplysningerne i første omgang registreres hos izettle, hvis man først bliver orienteret om det når han modtager kvitteringen fra izettle.....

ved ikke hvem der synes du skulle slås i hovedet med få stjerner for jeg er i alle fald enig. Umiddelbart kan jeg da slet ikke se izettle må videregive oplysninger til andre og deres formulering om, at butikken skal sige til kunden at hvis de ønsker oplysninger slettet, kan jeg ikke helt se række. Dels tror jeg ikke butikken har orienteret om at de blev videregivet, dels tror jeg at spørgsmålet skal være et AKTIV - VIL du acceptere dine oplysninger opbevares og DELES 

Jeg vil klart mene det er ulovligt at dele oplysninger om kunden - uden denne INDEN har givet positivt tilsagn, og jeg ville også som izettle og butikken være bange for ikke at have dette skriftligt for at kunne bevise det.

vh John Hannover

John, du er klar over, at Izettle er en betalingsterminal, ikke? Hvordan skal kunden kunne betale uden at betalingsterminalen får de oplysninger, der skal til for at kunne sende kvitteringen til kunden på mail?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming:
Hvad angår fysisk handel i det offentlige rum, så har denne lovtekst ikke megen anvendelse fordi det bare bliver: Jo, jeg vil gerne sælge dig noget, men kan kun udstede elektronisk kvittering, så det må du acceptere eller handle andetsteds.

Det er jeg ikke enig i. Helt som fysisk handel skal acceptere kontanter så SKAL de kunne udlevere en bon og må ikke efter en handel (og jeg mener heller ikke før ved at stille en ulovlig betingelse for den fysiske handel - i form af ikke fysisk kvittering) nægte at handle hvis ikke kunden accepterer elektronisk kvittering

Reglen kan gøre livet en lille bitte smule mere besværligt - butikken skal have nogle små (elektronisk Stick out tongue) fortykte lapper med deres CVR på + tekst om at prisen inkluderer moms der udgør 20% af beløbet og så skrive dato og beløb på.

Det er altså et besvær der er til at overse, og butik der ikke kan klare det - virker på mig til helt at have misset hvad det vil sige at være serviceminded:

  1. Der ER folk der ikke vil udlevere telefonnummer og eller e-mail til forretninger, og forretninger KAN ikke kræve det
  2. Der ER folk derude i samfundet som IKKE har mobil eller e-mail og endnu flere - børn og ældre, som ikke kan håndtere brugen af den slags godt nok til at gemme kvitteringen. Derfor SKAL butikken følge loven.

Det kan være en fremtid fjerner kontanter og krav om kvittering - OK med mig hvis man har sikret at også 90 årige Maren i kjæret kan handle trygt og Peter på 8 kan gå ind i slikboden og betale for en is - men til da - hold loven og først og fremmest - se til at hold kunder glade

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)