Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan overdrager jeg anparter til mig selv?

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 30. Mar 19
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 06:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Driftselskabets egenkapital er lige omkring 40.000. Vi satser på at det skal omregistreres til ApS inden fristen på de to år.

Er den eneste mulighed så at jeg skal sælge til mig selv til 1/3 af egenkapitalen? Og så når jeg lukker holdingselskabet, får jeg hele provenuet igen?

Er der moms på salget? Mit holdingselskab er ikke momsregistreret.

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 08:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Tholin:

Er der moms på salget? Mit holdingselskab er ikke momsregistreret.

Nej, der er ikke moms på salget af anparter i driftsselskabet.

Tholin:

Er den eneste mulighed så at jeg skal sælge til mig selv til 1/3 af egenkapitalen? Og så når jeg lukker holdingselskabet, får jeg hele provenuet igen?

Du skal huske at medtage en eventuel gevinst på din selvangivelse som aktieindkomst.

Hvis du har stiftet holdingselskabet for 1 kr., men får 13.000 i likvidationsprovenu, så har du en skattepligtig avance på 12.999 kr.

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 08:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke hvordan du plejer at håndtere bogføring og årsrapport i holdingselskabet, men det har måske været "gør det selv".

Salget af anparterne skal bogføres så værdien af dem forsvinder fra balancen og den gevinst der har været kommer med i resultatopgørelsen. Holdingselskabet får altså et overskud.

I dit tilfælde ejer holdingselskabet 33% af driftsselskabet, og så skal gevinsten trækkes ud af den skattepligtige indkomst når du laver 'opgørelse af skattepligtig indkomst'. Holdingselskabet skal altså ikke betale skat af gevinsten. Skatten kommer (som beskrevet i andet indlæg) hos dig privat når du trækker pengene ud af holdingselskabet.

(Dette skrevet efter min bedste overbevisning og uden at kende detaljerne i din situation, så fint hvis du får en 2nd opinion)

Tilmeldt 30. Mar 19
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for svar alle sammen.
Det gjorde mig lidt klogere på, hvad der kræves.

Det lyder til at det går lidt ud over mine basale bogføringsevner, så jeg må hellere tage fat i en revisor, så det bliver gjort efter bogen. 😊

Er der så nogen af jer der kan anbefale en god og billig revisor? 😉

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)