Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan overdrager jeg anparter til mig selv?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 30. Mar 19
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer,

Jeg håber, der er en der kan hjælpe mig her.

Jeg har et holdingselskab som jeg ejer 100%. Gennem mit holdingselskab ejer jeg så 1/3 (33,33%) af et driftselskab, som jeg har med to andre.
Jeg går med tanker om at lukke mit holdingselskab, men beholde driftsselskabet, og så blot have ejerskabet personligt. Hvordan kan jeg gøre dette? Kan jeg blot overdrage ejerskabet gratis til mig selv? Eller skal jeg sælge mine anparter til mig selv? Og til hvilken pris må jeg så gøre det?
Og hvad skal jeg skattemæssigt være klar over?
Er der nogen, der kan forklare mig hvilke muligheder, jeg har? 😊

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 00:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor vil du lukke det?

Tilmeldt 30. Mar 19
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 00:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke brug for et holdingselskab. Det er kun tidsspilde for mig, og det var et dårligt råd jeg fik, dengang jeg stiftede det. Så jeg har længe overvejet det.

Men nu med lovforslaget om at afskaffe IVS, har jeg tænkt mig at gøre alvor af det og lukke det ordentligt ned før det alligevel skal tvangslukkes fordi jeg ikke har den nødvendige kapital.

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 01:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok så

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46431
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er, som du er inde på, mange holding som stiftes på rygmarven og efter dårlige råd - og som bare koster ejer besvær og penge

Som jeg ser det, må det letteste være, at du først køber anparterne ud personlig - men det komplicerede er, at da det er uden armslængde (du kan i princip flytte skat og værdi uden skat) så skal det ske til den relle værdi.

Den BØR du desværre nok lige få en revisor til at udtale sig om. Jeg tror ikke skat vil,

Derefter skal lukke dit holding ved erklæring http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-selskab.html - 

vent lige på andre der har været turen igennem for at se OM det kunne være noget der kan laves i en og samme operation

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Mar 19
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Tak for svar.
Hvad mener du med at man kan flytte skatten?

Det kan godt være jeg skal have fat i en revisor. Jeg håbede bare på det måske ikke var så besværligt, da jeg jo allerede ejer det gennem holding i sidste ende.
Jeg tænker bare om det virkelig giver mening at jeg sælger anparterne til mig selv - overfører beløbet til mit holdingselskab, lukker selskabet og så får beløbet ud igen. Jeg tænkte om der ikke var en nemmere måde at betale skatten på i stedet for de overførsler frem og tilbage.?

Selve opløsning ved erklæring har jeg styr på. Det har jeg prøvet før, og ved hvad man skal være opmærksom på.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46431
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis holding har en værdi - uanset 100 kr i form af anparter i datter  - eller 1 mio - og du så køber dem for 1 kr - så får du overdraget værdi skattefrit fra holding til dig selv, og det må man ikke

det jeg ikke kan overskue er om du ved at lukke kan overdrage værdierne til dig selv - da ejer jo får provenuet - men hvordan vurderingen af anparterne så sker, svære i det uklare - for du må ikke skattefrit hente noget ud af holding som sådan - så før eller siden skal du kende den rette værdi

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tholin

Hvis driftsselskabet ikke kører specielt godt og heller ikke ser ud til at komme til det, så kan jeg godt forstå at du er træt af holdingselskabet.

Omvendt er holdingselskabet jo i langt de fleste tilfælde en nyttig ting når det går godt i driftsselskabet.

Kan du fortælle lidt mere om situationen med driftsselskabet? 

Tilmeldt 30. Mar 19
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Driftsselskabet er lidt en hobby for os tre. Det er ikke noget vi lever af og det er ikke det helt vilde. Det vokser stille og roligt, men vi udbetaler ikke noget. Derfor synes jeg ikke rigtig det giver mening med holdingselskabet.
Og så er det mere det her med at IVS skal omrgistreres til ApS. Jeg er ikke i nærheden af at have 40.000 i holdingselskab, og heller ikke villig til at indskyde det.

Tilmeldt 27. May 18
Indlæg ialt: 554
Fra  Multi-Regnskab ApS Skrevet kl. 00:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ok. Ingen grund til at have et holdingselskab hvis driftsselskabet er på hobby-basis.

Med udgangspunkt i en ny årsrapport fra driftsselskabet (eller en mellembalance), så bør det være muligt at beregne et beløb som du kan bruge til at sælge holdingselskabets ejerandel til dig selv personligt - som udgangspunkt 1/3 af driftsselskabets egenkapital, men det skal vurderes nøje. Jeg formoder at den værdi må være et godt stykke under 40.000 når du udelukker omregistrering til ApS.

Salget skal selvfølgelig bogføres i holdingselskabet og indgå i holdingselskabets sidste årsrapport.

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)