Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg oprette et IVS eller vente?

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 28. Sep 17
Indlæg ialt: 98
Fra  Svensmarke Økonomi ApS Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

hah - de samme argumenter blev fremført efter anpartsselskaberne så dagens lys, tilbage i 70'erne. Men det var også dengang man tænkte sig om og passede bedre på de offentlige/vores  midler....

Svensmarke Økonomi ApS - Rådgivning, administration og IT-systemer - vi er på facebook

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Larsen:

hah - de samme argumenter blev fremført efter anpartsselskaberne så dagens lys, tilbage i 70'erne. Men det var også dengang man tænkte sig om og passede bedre på de offentlige/vores  midler....

tror ikke du har læst EOS baggrundsundersøgelsen på 56 sider - som faktuelt viser andre problemer med IVS  - herunder ex massestiftelser af enkeltpersoner af 300 stk for taxi bevillinger - og ApS har aldrig været over 2% af de eksisterende til tvang - hvor IVS ligger omkring 10% så lidt forskelle er der - men stadigt - JA det er synd for de ordentlige

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 28. Sep 17
Indlæg ialt: 98
Fra  Svensmarke Økonomi ApS Skrevet kl. 23:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Det bekræfter jo bare min hypotese - det burde da ikke komme bag på nogen (undtagen måske en skatteminister eller to), at ophævelse af revisionspligt og nedsættelse af kapitalkravene til selskaber vil medføre større risiko for snyd og bedrag.

Du skal ikke have ondt mig eller andre ordentlige, vi klarer det nok, det er mere det principielt forkerte i at "lokke" med lavprisselskaber, der irriterer mig.

vh. Peter

Svensmarke Økonomi ApS - Rådgivning, administration og IT-systemer - vi er på facebook

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Larsen:

Det bekræfter jo bare min hypotese - det burde da ikke komme bag på nogen (undtagen måske en skatteminister eller to), at ophævelse af revisionspligt og nedsættelse af kapitalkravene til selskaber vil medføre større risiko for snyd og bedrag.

Du skal ikke have ondt mig eller andre ordentlige, vi klarer det nok, det er mere det principielt forkerte i at "lokke" med lavprisselskaber, der irriterer mig.

vh. Peter

jamen vi er enige. Dog stadigt surt - at de sjuskede og ligegyldige - og nok få svindlere- skal styre - og JA alt for mange stiftelsessekslaber har levet stor på at lokke

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 28. Sep 17
Indlæg ialt: 98
Fra  Svensmarke Økonomi ApS Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var nu ikke så meget stiftelsesselskaberne jeg tænkte på, de har vel bare set en niche. Nej, det er når man i Folketinget lovgiver med hovedet under armen, at det kniber med forståelsen.... 

Svensmarke Økonomi ApS - Rådgivning, administration og IT-systemer - vi er på facebook

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

"Er den mest økonomiske løsning så ikke at nyoprette et ApS og lade IVS'et tvangsopløse?"

du skrev ovenstående indlæg for et par dage siden, men det du foreslår med at lade IVS'et tvangsopløse, det er da det dummeste man kan gøre, for du vil i al evighed stå i CVR.dk med en tvangsopløsning på dit "CV" som reelt set er værre end en "konkurs" fordi tvangsopløsninger lugter fælt og var den metode tidligere selskabstømmere brugte for at undgå en egentlig konkursbehandling, hvor der kunne stilles spørgsmål til transaktionerne. Iøvrigt er det jo også at tvære en omkostning på ca. 30.000 en minimum konkurs koster af på det offentlige. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik R:

Hej Peter,

"Er den mest økonomiske løsning så ikke at nyoprette et ApS og lade IVS'et tvangsopløse?"

du skrev ovenstående indlæg for et par dage siden, men det du foreslår med at lade IVS'et tvangsopløse, det er da det dummeste man kan gøre, for du vil i al evighed stå i CVR.dk med en tvangsopløsning på dit "CV" som reelt set er værre end en "konkurs" fordi tvangsopløsninger lugter fælt og var den metode tidligere selskabstømmere brugte for at undgå en egentlig konkursbehandling, hvor der kunne stilles spørgsmål til transaktionerne. Iøvrigt er det jo også at tvære en omkostning på ca. 30.000 en minimum konkurs koster af på det offentlige. 

jeg synes i alle fald tvangsopløsning sætter en grim plet på en iværksætter - og hvis der ikke er gæld, så ville jeg altid erklæringslukke (også gratis og med hjælp fra flere steder set til lave priser) frem for at lade tvangslukke - alternativ betale revisor for omdannelse til ApS med indskud hvis der ikke er en voldsom negativ egenkapital
Man skal jo lige være opmærksom på at aktiver og goodwill ikke bare lige kan føres over - men skal sælges for aktivers del og værdisættes for goodwill del før lukning og overførsel til - mit råd måske personlig virksomhed, hvis man har noget der ikke kan optjene 40.000 kr bunden kapital på mindst to år (og mange har jo allerede haft en række år nu)

vh John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 16:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

Det er sgu rimeligt at aktiver, specielt goodwill og aktiverede udviklingsomkostninger skal vurderes meget konservativt (læs helt til 0 for de sidste 2 nævnte) for en goodwill i en skoforretning er ikke en potte fis værd hvis den næste der overtager virksomheden er en frisør og aktiverede udviklingsomkostninger i et IT-selskab som regel udelukkende eksisterer for at skabe regnskabsmæssig egenkapital og der oftes følger en skattebyrde med, hvis den skal konverteres til cool cash via salg.

Iøvrigt kan man jo ikke vade ind i en bank som IVS/ApS og bede om en kassekredit uden ejerne skal lave en personlig kaution - ingen banker er sgu ikke så dumme, så egentligt kunne man vel indføre et minimum "sikret" grænse hvis man ønskede kun at indskyde 1 kr. som så kunne suppleres med en personlig kaution på f.eks. 49.999 fra de legale ejere i stil med ansvarlig lånekapital til at understøtte egenkapitalen uden pengene egentligt skulle indbetales.

Alt andet lige ville det jo bevise at ejerne trods alt ville være villige til at sætte "hovedet i løkken" for deres ide og virksomhed.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik R:

Hej John,

Det er sgu rimeligt at aktiver, specielt goodwill og aktiverede udviklingsomkostninger skal vurderes meget konservativt (læs helt til 0 for de sidste 2 nævnte) for en goodwill i en skoforretning er ikke en potte fis værd hvis den næste der overtager virksomheden er en frisør og aktiverede udviklingsomkostninger i et IT-selskab som regel udelukkende eksisterer for at skabe regnskabsmæssig egenkapital og der oftes følger en skattebyrde med, hvis den skal konverteres til cool cash via salg.

Iøvrigt kan man jo ikke vade ind i en bank som IVS/ApS og bede om en kassekredit uden ejerne skal lave en personlig kaution - ingen banker er sgu ikke så dumme, så egentligt kunne man vel indføre et minimum "sikret" grænse hvis man ønskede kun at indskyde 1 kr. som så kunne suppleres med en personlig kaution på f.eks. 49.999 fra de legale ejere i stil med ansvarlig lånekapital til at understøtte egenkapitalen uden pengene egentligt skulle indbetales.

Alt andet lige ville det jo bevise at ejerne trods alt ville være villige til at sætte "hovedet i løkken" for deres ide og virksomhed.

Aktiver og goodwill føres over uden skat ved omregistrering fra IVS til ApS

aktiver der er afskrevet i et IVS kan jo derimod ikke bare gives videre til en selv i anden form ApS eller personlig virksomhed - og din tese om pris ved overdragelse fra skoforretning til frisør giver slet ikke mening - for sælges et IVS fra EN ejer med skoforretning til frisør så sker der slet ikke nogen vurdering - så er det anparter der sælges. 
Det her handler jo kun om hvis det er samme ejer der skal flytte aktiver og goowill fra ET skatteobjekt CVR til et andet CVR - her skal det korrekt vurderes (og goodwill kan være 0  men vurderes skal den.

Ja banker kræver selvskyldnerkaution - men det er jo ikke en del af den offentlige kendte kapital og 1 krone i kapital er ikke for mig at sætte hånden på den varme bageplade, bare fordi banken kræver kaution
Ansvarlig lånekapital eller rigtig kapital skal da indbetales - alt andet ville ende i kaos. Kun A/S kan faktisk jo undlade fuld indbetaling og stifte med 100.000 kr og ikke 400.000 kr mod at ejerne hæfter personligt for manglende kapital hvis den går galt. 
 Vi skal jo ikke være enige her heller - og for min skyld kunne IVS jo forsætte og vi kunne fantasere så meget vil ville her om andre regler, men som det ser ud - ja så er det 40.000 kr og det skal være egenkapital inkl. bunden kapital so to speak - uanset vi kan lide det eller ikke

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Mar 10
Indlæg ialt: 104
Skrevet kl. 16:59
Hvor mange stjerner giver du? :

John,

Nogen gange må man tænke "out of the box" og ønsker man "begrænset ansvar" for iværksættere i stedet for uendelig personligt ansvar, som der er i et personligt selskab og som jo ikke er det samme som "ingen ansvar" uanset om pengene er tilstede eller ej, må man jo tænke ud af boksen i stedet for at betale revisoren typisk 15.000 for at sidde at periodisere ens forsikringsposter og bogføre ens revisorregning i tidligere regnskabsår - for nu at udtrykke mig lidt groft.

Jeg giver dig ret i at "løbet er kørt" hvad angår 1 kr. IVS, hvilket jeg mener er rimeligt, omvendt skal der jo skabes en eller anden platform, hvis man ønsker "begrænset ansvar" inden for en rimelig grænse hvis man ønsker iderige iværksætterere i samfundet eller at f.eks. ældre kan køre en bette virksomhed der stadig bidrager til samfundsøkonomien uden at blive flået af omkostninger til grådige rådgivere, revision og administrative krav.

Ikke mindst er problemet for små virksomheder med begrænset ansvar, at der reelt eksisterer 2 regnskaber - det officielle regnskab og det skattemæssige som revisorer tjener tykt på - kan man finde en metode eller en selskabsklasse der synkoniserer disse 2 parallelle regnskaber kan man nå ret langt. "aktiverne er opgjort til den skattemæssige værdi" - bom så er du der langt hen af vejen om end du bliver arbejdsløs ;-) 

 

Side 2 ud af 3 (27 indlæg)